EN

12.03.2019 Wersja do druku

Teatr, Kościół i cenzura. Kogo gorszą jasełka

"#chybanieja" Artura Pałygi w reż. Pawła Passiniego, koprodukcja Teatru Maska w Rzeszowie i Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie, w ramach X Festiwalu Nowe Epifanie. Pisze Witold Mrozek w Gazecie Wyborczej.

Tego spektaklu chciał zakazać prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc. "#chybanieja" Pawła Passiniego - pokazane w Warszawie - łączy biblijny mit o Judaszu ze skandalicznym życiorysem założyciela Legionu Chrystusa. O ks. Marcialu Macielu Degollado mówi na początku spektaklu diakon (Maciej Owczarek): Ksiądz utrzymywał relacje seksualne z kobietami i mężczyznami, że był w dwóch związkach, w których miał dzieci, że molestował kleryków i własne potomstwo. Ale też... przyjaźnił się z Janem Pawłem II. Diakon podkreśla, że nadużycia "nie umniejszają znaczenia dzieła życia Degollado". Wątek zwątpienia w Kościół wskutek seksualnej przemocy będzie się przeplatać z historią apostoła zdrajcy z Ewangelii i refleksją o tym, jak opowieść o Judaszu miała się stać mitem założycielskim religijnego antysemityzmu. Czy spektakl wyprodukowany przez Centrum Myśli Jana Pawła II, Centrum Kultury w Lublinie i Teatr Maska w Rzeszowie obraża uczucia religijne?

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Teatr, Kościół i cenzura. Kogo gorszą jasełka

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 60

Autor:

Witold Mrozek

Data:

12.03.2019

Realizacje repertuarowe
Festiwale