Lublin. Miejsce niebanalnych zjawisk

Za kilka tygodni miną trzy lata od koncertu, który oficjalnie zainaugurował działalność Centrum Spotkania Kultur. Symboliczne świętowanie odbędzie się jednak bez Piotra Franaszka, który od dzisiaj nie jest już dyrektorem CSK.

«Budowa CSK pochłonęła ponad 171 mln zł, z czego prawie 130 mln to pieniądze pochodzące z dofinansowania unijnego. Wewnątrz budynku - zgodnie z projektem architekta Bolesława Stelmacha - stworzono modernistyczne surowe przestrzenie, w których dominuje beton i cegła. To nawiązanie do Teatru w Budowie. Sercem instytucji jest wielofunkcyjna scena widowiskowa o powierzchni 500 metrów kwadratowych. Dzięki windzie na wyższe poziomy można podnieść naczepę tira ze scenografią. Na widowni zasiada nawet tysiąc osób.

Europejski pejzaż kultury

Jeszcze przed oficjalnym otwarciem instytucji zapowiadano, że ma to być miejsce, które w nowoczesny sposób będzie promować dziedzictwo i współczesność Lubelszczyzny, a dzięki artystom i produkcjom wpisze je w ogólnopolski i europejski pejzaż kultury. Program CSK miał z kolei obejmować różnorodne obszary aktywności artystycznej i prowadzić do spotkania z drugim człowiekiem.

Po blisko trzech latach działalności centrum wiemy już, jak wielkie znaczenie ma ono dla lubelskiej kultury. Mówimy w końcu o miejscu spotkań najważniejszych twórców na świecie i arenie wydarzeń mających rangę międzynarodową. Nie bez powodu amerykański "Vogue" pisał o CSK, że to jeden z powodów, dla których warto odwiedzić Polskę.

Wśród najważniejszych cyklicznych wydarzeń jest Festiwal Scenografii i Kostiumów "Scena w Budowie". Jego główną część stanowi konkurs, w którym nagradzane są najlepsze spektakle. Lubelska publiczność mogła już zobaczyć m.in. "Chłopów" Krzysztofa Garbaczewskiego, "Malowanego ptaka" Mai Kleczewskiej i Łukasza Chotkowskiego czy "Księgi Jakubowe" Olgi Tokarczuk w reżyserii Eweliny Marciniak. Festiwalowi towarzyszyły w przeszłości wystawy najciekawszych kostiumów ze zbiorów Teatru Wielkiego Opery Narodowej, pokaz najlepszych prac studentów Polskich Akademii Sztuk Pięknych z Łodzi, Krakowa, Gdańska, Wrocławia i Warszawy oraz ekspozycja elementów scenografii do filmu "Kingsajz".

Coraz większego znaczenia nabiera też Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Antoniny Campi z Miklaszewiczów.

Kilka obszarów programowych

- To nasz sukces, że udało się nam sformatować programowo instytucję, stawiając ją na równi z największymi instytucjami w Polsce. Mam wiele sygnałów od innych dyrektorów, że jesteśmy najbardziej prężną i najszybciej rozwijającą się instytucją w Polsce - tłumaczy Franaszek i dodaje, że mówiąc o CSK, trudno wskazać jedną linię programową. - Ze względu na rozmiary CSK poruszamy się w kilku obszarach - dodaje.

Należą do nich "spotkania z mistrzami", wśród których wymienić można m.in. Mariusza Trelińskiego (opera "Umarłe miasto"), Krystiana Lupę (spektakl "Plac Bohaterów") Krzysztofa Pendereckiego (koncert "Siedem Bram Jerozolimy"), Seala, Bobby'ego McFerrina oraz światowej sławy teatry tańca: Batsheva i Kibbutz. W ramach "kultur świata" w CSK wystąpił m.in. Huun-Huur-Tu, czyli jeden z najbardziej znanych na świecie zespołów z Azji i byłego Związku Radzieckiego. Lublin gościł też muzyków z projektu Playing for Change. Jego historia sięga 2002 roku, kiedy to Mark Johnson, Raan Williams i Whitney Kroenke postanowili zjednoczyć siły, aby muzyką przełamywać granice i znosić bariery między ludźmi.

Wśród linii programowych CSK znajdują się też wydarzenia związane z designem i sztuką. Warto wspomnieć tu chociażby o EAST aeND ART, który jest okazją do prezentacji unikatowych i rewolucyjnych produktów. Najważniejsza są tu sztuka, moda i wszystkie niebanalne zjawiska. Dużą popularnością cieszy się też "Światowid" Barta Kresy. To niemal pięciometrowa rzeźba projekcyjna, która ma zapewnić niepowtarzalne wrażenie wizualne, dzięki projekcji 360 stopni w trybie True 4K przy użyciu czterech projektorów laserowych Panasonic. Polska premiera Sviatovida była jednocześnie zapowiedzią uruchomienia Akademii Projekcji Barta Kresy w CSK. Absolwenci szkół artystycznych będą mogli uczyć się techniki video projection mappingu.

Wśród wydarzeń, obok których nie sposób przejść obojętnie, znajdują się także Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Podróży i Reportażu "Kontynenty" czy mający swoją siedzibę w centrum działania Brain Damage Gallery. Centrum Spotkania Kultur to wreszcie działania związane z przyrodą i ekologią, czego efektem są ogródki warzywne oraz istniejąca od trzech lat pasieka.

Oby nie popsuć...

Dzisiaj CSK otwiera nowy rozdział swojej historii. Franaszek jest już wojewódzkim pełnomocnikiem koordynacji roku Stanisława Moniuszki, a p.o. dyrektora CSK do czasu konkursu będzie Andrzej Miskur z Departamentu Kultury, Edukacji i Sportu Urzędu Marszałkowskiego. W najbliższych miesiącach niewiele to jednak zmieni, ponieważ lubelska instytucja ma przygotowany program na cały rok. Czas jednak pokaże, czy obrana przez nią droga zmieni wkrótce swój kierunek. Oby nie, bo jak pokazał czas, konsekwentne działanie i wierność ideom, którym przeświecało tworzenie programu, uczyniło z CSK jedno z najważniejszych kulturalnych miejsc w naszym kraju. Szkoda byłoby to popsuć.»

e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego