powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Premiera spektaklu "Hana Umeda/ Sada Yakko"

Komuna// Warszawa zaprasza 13 lutego o godz. 19.00 na premierę spektaklu "Hana Umeda/ Sada Yakko". Kolejne spektakle: 16 i 17 lutego o godz. 19.00.

Sada Yakko (1871-1946) - gejsza i tancerka. Pierwsza propagatorka japonskiego teatru na Zachodzie i pierwsza zawodowa aktorka nowoczesnej Japonii. W kulturze polskiej znana jest przede wszystkim za pośrednictwem Jana Augusta Kisielewskiego. Jej postac stała sie inspiracja dla młodopolskich artystów - "sensacją egzotycznej natury". Kiedy w marcu 1902 roku polscy widzowie mogli podziwiac ją w Krakowie, w Warszawie i we Lwowie, miała juz za soba półroczne tourneé po Stanach Zjednoczonych. Odniosła wielki sukces na Wystawie Swiatowej w Paryzu w 1900 roku. Wtedy to okrzyknięto ją japonska Sara Bernhardt.

Ponad sto lat później Hana Umeda, pół-Japonka, pół-Polka próbuje przywrócić na polskie sceny klasyczny taniec japoński, który na przestrzeni XX wieku został już niemal całkowicie zapomniany. Będąc bezpośrednią uczennicą głowy szkoły Hanasaki-ryu, mistrzyni tańca jiutamai, Hanasaki Tokijyo, stara się przekazać tajniki japońskiego tańca swoim polskim uczennicom. Występuje jednak głównie w charakterze egzotycznej atrakcji podczas wydarzeń związanych z japońską kulturą.

I choć sportretowana przez Pabla Picassa, ubóstwiana przez artystów i intelektualistów Japonka stała sie jednym z najgłosniejszych artystycznych wydarzen swoich czasów, wsród badaczy teatru i japonistów wciaz powraca pytanie o autentycznosc jej sztuki. Z licznych relacji wiemy, ze jej sceniczne kreacje inspirowane były takimi artystkami jak Sarah Bernhardt, Ellen Terry czy Eleonora Duse. Sama Yakko, rezygnując z niektórych teatralnych znaków, wzbogacała swoje występy o ekspresję i dramatyzm, nieobecne w tradycyjnym japońskim tańcu. Prawdziwie japońskiemu artyście nie chodzi jednak o to, żeby wyrazić siebie czy przekazać światu jakąś głęboką prawdę, ale żeby nawiązać z odbiorcą relację, która przez wzruszenie, śmiech czy patos przyniesie mu przyjemność. Sada Yakko nie uciekała więc od popularnego wyobrażenia o egzotycznym kraju wschodzącego słońca.

Szukając wspólnoty ze swoją o sto lat starszą koleżanką po fachu, Hana Umeda próbuje przywołać szczątki scenicznego ciała Sady Yakko.

Bilety dostępne online na stronie:

https://ewejsciowki.pl/warszawa/oferty/komuna-warszawa,641

oraz w miarę dostępności miejsc na pół godziny w kasie przed spektaklem. Tylko gotówka.

Twórcy spektaklu dziękują: Magdzie Małczyńskiej-Umedzie, Gabiemu Krajewskiemu, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Komunie Warszawa.

Spektakl powstał dzięki Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska.

Współorganizatorka: Komuna Warszawa