powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Poznań. Rusza Rok Wyklętych w Polskim Teatrze Tańca

Styczeń jest pierwszym miesiącem Roku Wyklętych w Polskim Teatrze Tańca. Poznańska scena zaprasza do wspólnej podróży nieutartym traktem wypartych wątków i tematów, oswajania postaci, historii i zjawisk napiętnowanych, zapomnianych, zepchniętych na margines...

...okrzykniętych tabu, postrzeganych jako Jungowski cień na poziomie zbiorowym lub osobistym, ale też fascynujących, nieznanych, domagających się zgłębienia, być może "przepisania", reinterpretacji, ponownego odkrycia. Zanim powstaną nowe spektakle (pierwsza premiera 29 kwietnia, w Międzynarodowym Dniu Teatru), gramy produkcje z Roku Bogów 2018 i Roku Guślarzy 2017, które pozwalają zobaczyć boskie wątki w ludzkich historiach i przyjrzeć się materialnemu i duchowemu wymiarowi polskiej tradycji i obyczajowości.

22 stycznia 2019 roku, godz. 20.00, "No more tears" (na zdjęciu), CK Zamek, Sala Wielka

Wracamy na poznańskie sceny ze spektaklem "No more tears" - ubiegłoroczną produkcją, której autorska koncepcja zwyciężyła w konkursie na realizację premiery, organizowanym przez Polski Teatr Tańca w Roku Bogów 2018, a premiera odbyła się w ramach programu partnerskiego

Malta Festival Poznań 2018 "Poznań na Malcie" . Czerpiący z biografii milionerki polskiego pochodzenia, Barbary Piaseckiej - Johnson, spektakl w hipnotyzujących, transowych obrazach oddaje atmosferę zbiorowego uniesienia w Polsce Anno Domini 1989 i przywołuje rozbudzone polskie nadzieje na ustrojową transformację, która odbędzie się "bez łez". Kolektyw artystyczny: Iwo Vedral (reżyseria), Krystyna Lama Szydłowska (choreografia) i Dawid Dąbrowski (muzyka), zadają pytanie, jaki zbiorowy sen przyśnili Polacy, wyobrażając sobie, że do nich należy fortuna Barbary? Jej historia to amerykański sen i polska rozbudzona tęsknota religijna. Nadzieja na cud. Wizyta uzdrowiciela. Zbiorowa terapia. Próba wybudzenia z autystycznego snu - piszą twórcy spektaklu. Zapraszamy do refleksji nad uniwersalną motywacją ludzkich działań, jaką jest pragnienie lepszego życia i do zadania sobie pytania, jakim postaciom historycznym skłonni jesteśmy my, Polacy, przypisywać boską sprawczość?

Spektakl prezentowany był podczas VII Festiwalu Teatru Dokumentalnego Sopot Non-Fiction.

---

24 stycznia 2019 roku, godz. 18.30, rozmównica pt. "Dlaczego na trzy, skoro na dwa?", CK Zamek, Sala Wielka

Każda scena spektaklu "Wesele. Poprawiny" w reżyserii Marcina Libera mogłaby stać się impulsem do dyskusji. Z nieprzebranego bogactwa tematów, które wywołuje spektakl będący jednocześnie przykładem teatru krytycznego i odwołaniem do polskiej tradycji i obyczajowości,pragniemy wybrać jeden, szczególnie nam, jako teatrowi tańca, bliski. Przed kolejną prezentacją "Wesela. Poprawin" zapraszamy na spotkanie poświęcone jego niezwykłej strukturze ruchowej. Bo przecież, odnosząc się do polskich zabaw weselnych, a jednocześnie będąc interpretacją dramatu Wyspiańskiego, "Wesele. Poprawiny" zderza co najmniej dwa języki tańca - współczesnego i ludowego. Co łączy szalonego oberka z chocholim tańcem? - o to zapytamy naszych ekspertów, opiekunkę choreografii do spektaklu Iwonę Pasińską oraz Leszka Rembowskiego, znawcę stylów i technik polskich tańców ludowych i narodowych.

---

24 stycznia 2019 roku, godz. 20.00, "Wesele. Poprawiny", CK Zamek, Sala Wielka

Pierwszy raz w tym roku prezentujemy spektakl "Wesele. Poprawiny"- "seans zbiorowej pamięci", opowiadający o nas samych i dzisiejszej Polsce. Premiera "Wesela. Poprawin" odbyła się w ramach Roku Guślarzy 2017, w którym w Polskim Teatrze Tańca pragnęliśmy zachęcić do dyskusji nad współistnieniem światów materialnego i duchowego, dawności i teraźniejszość. Utwór posiłkuje się przetwarzaniem tradycji, towarzyszących polskim zabawom weselnym, ale też doświadczeniami pokolenia Millenialsów, które określa demokracja, kapitalizm, konsumpcja i pop kultura. Jacy jesteśmy my, Polacy, na tle historii wystawiania "Wesel" - pytają twórcy spektaklu. Przedstawienie wyreżyserował Marcin Liber, kojarzony z nurtem teatru krytycznego, laureat wielu nagród za reżyserię, współpracujący z najbardziej znaczącymi scenami teatralnymi w Polsce, ze stołecznym Teatrem Dramatycznym, Teatrem Studio czy Teatrem Powszechnym. Autorem scenografii, kostiumów i reżyserem świateł jest Mirek Kaczmarek, absolwent Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, w 2012 roku nominowany do Paszportu Polityki w kategorii Teatr "za uprawianie zaawansowanej sztuki widzenia i myślenia za pomocą przestrzeni i obrazów teatralnych, za zmysł materialności i nierealności sceny". Elektroniczną muzykę na żywo komponuje duet RSS B0YS, określający rozpiętość swoich inspiracji od "afrykańskich pustyń" po "eurotancbudy.

---

27 stycznia 2019 roku, godz. 19.00, "Polka", Filharmonia Sinfonia Baltica, Słupsk

W Roku Bogów "Wesele. Poprawiny", w Roku Wyklętych - "Polka". Polski Teatr Tańca ponownie wystąpi w filharmonii w Słupsku, prezentując spektakl w reżyserii i dramaturgii Igora Gorzkowskiego, choreografii Iwony Pasińskiej, z muzyką Zbigniewa Kozuba i w scenografii Andrzeja Grabowskiego. Polka to wieloznaczne słowo - polka to taniec, forma muzyczna, Polka to kobieta. W spektaklu "Polka" wszystkie te odcienie semantyczne znajdują swoje odzwierciedlenie. Jaka jest Polka? Co robi? Czego nie robi? Co je na śniadanie? Czego nie zdążyła ? O czym marzy? O co się modli? Do kogo lub do czego? Czy jest namiętna? Na co czeka? - pytają jego twórcy. W recenzji pt. "Smutna Polka" w nr. 7 "Polityki" Joanna Brych pisała o spektaklu, że "pierwszą w tym sezonie premierę Polskiego Teatru Tańca należy zaliczyć do jednych z najciekawszych propozycji naszej sceny tańca współczesnego ostatnich lat." Premiera "Polki" wpisała się w program Roku Bogów 2018 w Polskim Teatrze Tańca. Jego idea zogniskowana jest wokół polskich boskich spraw, postaci oraz symboliki. Rok Bogów jest częścią programu działalności Polskiego Teatru Tańca na lata 2016-2020.