powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Lublin. Zmiana terminu spektaklu w Teatrze NN

W związku z żałobą narodową po tragicznej śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, piątkowy spektakl "Wszystkie drogi prowadzą na Dworzec Kurski" zostaje przeniesiony na sobotę (19.09), na godzinę 19:00.

Zakupione wcześniej bilety na termin piątkowy będą ważne w sobotę. Jeśli ktoś nie może tego dnia przybyć na spektakl otrzyma zwrot kosztów biletu po jego okazaniu w sekretariacie Ośrodka.

Spektakl gościnny: Varda Studio "Wszystkie drogi prowadzą na Dworzec Kurski"

Miejsce: Sala Czarna, Brama Grodzka, ul. Grodzka 21

Spektakl w j. angielskim z polskimi napisami

bilety: 15 zł do nabycia w Ośrodku "Brama Grodzka - Teatr NN"

Terminy:

Czwartek, 17 stycznia 2019, godz. 19:00

Sobota, 19 stycznia 2019 r., godz. 19:00 18 stycznia 2019 r.

Nowojorska grupa artystyczna Varda Studio przedstawi w Bramie Grodzkiej spektakl Wszystkie drogi prowadzą na Dworzec Kurski będący teatralną adaptacją dzieła Wieniedikta Jerofiejewa Moskwa - Pietuszki. W ten sposób, jako reżyser, wraca do Lublina z emigracji w USA związany z lubelską kulturą Józef Emil Warda.

W słynnej, dysydenckiej powieści-poemacie Jerofiejewa reżyser Varda odnalazł treści i wizje wręcz przerażająco przystające do współczesności, pilne ostrzeżenie i gorzkie proroctwo na dziś, kiedy to odradzają się faszyzmy różnej maści, a tyrani i autokraci zasiadają na najważniejszych stolicach świata.

Są to bolesne konstatacje dla Vardy, który w 1983 r. emigrował z Polski do USA jako polityczny uchodźca po internowaniu w stanie wojennym, za młodu działał w NZS i angażował się twórczo w niepokorne teatry studenckie podczas studiów na UMCS w Lublinie. Monodram na podstawie "Moskwy - Pietuszki" czytanej po raz pierwszy w nielegalnej "bibule" mógł przedstawić dopiero na emigracji - trzydzieści lat temu.

Jednak rzeczywistość i ekonomia popchnęły go na długie lata ku branży restauracyjnej, w której odniósł sukces, współzarządzając jedną z najmodniejszych restauracji w Nowym Jorku - The Waverly Inn. Dwa lata temu, nie porzucając owej działalności, zaczął ponownie tworzyć teatr zarazem poetycki i polityczny, osobisty i powszechny, amerykański i polski.

W jednym z wywiadów Varda powiedział:

Wienia to nie tylko postać z Sowiecji. To everyman, jeden z tych, którzy potrzebują pomocy i ludzkiej życzliwości. Wienia jest ostatnim filozofem-poetą, którego największą tragedią okazał się śmiertelny brak miłości, a jego podróż pokazuje jak bolesny był to zamiar, ponieważ społeczeństwo, a nawet Bóg odwrócili się od niego.

Tragizm tej postaci jest nie tylko egzystencjalny, ale również polityczny. Wienia z książki Jerofiejewa nie doświadczył Gułagu czy Guantanamo, w przeciwieństwie do scenicznego, którego w paradoksalnej, syzyfowej odysei dręczą politycznie wściekłe Erynie. Tyzyfone, rewolucjonistka, wrzeszczy w spektaklu histerycznie i pożądliwie: "Potrzebujemy Stalina, chcemy Stalina, niech będzie choćby i Putin".

Tytuł oryginalny: All Roads Lead to the Kurski Station

Reżyseria i adaptacja: Varda

Obsada: Rivers Duggan (erynia Tyzyfone), Elliot Morse (Wienia), Mia Vallet (erynia Megajra), Jacek Brzeziński (Jurodiwy)

Światło: Fiona Brunner, Muzyka: Scott Griffin, Produkcja: Reed Redgley