powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. "Mesjasz" Haendla na Zamku Królewskim

Polska Opera Królewska zaprasza na wydarzenia w ramach cyklu "Muzyka dawna na Zamku Królewskim: 19 stycznia o godz. 19.00 na "Mesjasza" Haendla, a 26 stycznia o godz. 19.00 - "Concerto dei concerti".

Oratorium "Mesjasz" zajmuje szczególne miejsce w twórczości G. F. Haendla. Bez wątpienia to siła jego wyrazu oraz uniwersalność przesłania sprawiły, iż jeszcze za życia kompozytora Mesjasz został okrzyknięty Arcydziełem. Choć skomponowane w zaledwie 24 dni, to do dziś cieszy się niegasnącą popularnością, za każdym razem wzbudzając entuzjazm publiczności.

Libretto przygotowane przez Charlesa Jennensa jest kompilacją tekstów zaczerpniętych z "Biblii Króla Jakuba" oraz "Modlitewnika Powszechnego". W istocie każda z trzech części utworu podejmuje osobny wielki temat. Część pierwsza zawiera zatem proroctwo przyjścia na świat Zbawiciela. Druga część, zwieńczona słynnym chórem "Alleluja", opowiada o życiu, śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa. Natomiast część ostatnia koncentruje się wokół zapowiedzi zbawienia ludzkości.

Pod względem muzycznym "Mesjasza" charakteryzuje bogactwo zastosowanych środków, przy zachowaniu niewielkiej obsady wykonawczej. Za życia kompozytora zespół wokalistów i instrumentalistów nie przekraczał liczby 60 osób. Do tego pierwotnego brzmienia pragną nawiązywać artyści Polskiej Opery Królewskiej. Stąd też znakomitym solistom oraz zespołowi wokalnemu towarzyszyć będzie zespół instrumentów dawnych - Capella Regia Polona. Przy klawesynie zasiądzie Krzysztof Garstka, który poprowadzi koncert.

WYKONAWCY:

KRZYSZTOF GARSTKA - KLAWESYN, DYRYGENT

MARTA BOBERSKA - SOPRAN

ANETA ŁUKASZEWICZ - ALT

SYLWESTER SMULCZYŃSKI - TENOR

ANDRZEJ KLIMCZAK - BAS

CAPELLA REGIA POLONA:

I skrzypce - Michał Piotrowski, Ludmiła Piestrak

II skrzypce - Kamila Guz, Joanna Gręziak, Magdalena Góraj

Altówki - Natalia Reichert, Katarzyna Rymuza,

Wiolonczele - Maciej Łukaszuk, Tomasz Frycz

Kontrabas - Grzegorz Zimak

Teorba - Filip Zieliński

Pozytyw - Patrycja Domagalska

Oboje - Agnieszka Mazur, Tytus Wojnowicz

Fagot - Szymon Józefowski

Trąbki - Bogumił Soroka , Jacek Jurkowski

Kotły - Dariusz Dobrowolski

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

LILIANNA KRYCH PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO

***

CONCERTO DEI CONCERTI

Capella Regia Polona zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Muzyka dawna na Zamku Królewskim," zatytułowany "Concerto dei concerti". W programie koncertu znajdują się dzieła instrumentalne trzech wielkich mistrzów epoki baroku - Georga Friedricha Haendla, Johanna Sebastiana Bacha oraz Antonio Vivaldiego.

Nazwa gatunkowa "koncert" jest najczęściej wyprowadzana od łacińskiego concertare, czyli współzawodniczyć. Jednak niektórzy badacze wywodzą ją również od czasownika conserere, w znaczeniu złączyć, ściśle związać. Obydwa terminy wskazują wszak na charakterystyczne właściwości koncertu. Z jednej strony jest to współdziałanie instrumentów, z drugiej - ich przeciwstawianie, twórcze współzawodniczenie.

Program koncertu otwiera Concerto grosso op. 6 nr 2 G. F. Haendla. Kompozytor w doskonałym stylu realizuje ideę dialogowania - tak między dwojgiem solowych skrzypiec, jak między grupą concertino a orkiestrą. Zaraz po nim zabrzmi Koncert na dwoje skrzypiec d-moll J. S. Bacha, a następnie swoje solowe partie będą prezentować dwie wiolonczele w kompozycji A. Vivaldiego.

W drugiej części koncertu zabrzmi m.in. V Koncert Branderburski J. S. Bacha. Kompozytor powierza w nim wiodącą rolę klawesynowi, wraz z wirtuozowską kadencją do pierwszej części. Jednak program tej części spotkania zdominuje twórczość Vivaldiego. To przecież Vivaldi cieszył się już za życia sławą niezrównanego skrzypka i wybitnego twórcy koncertów na różne obsady instrumentalne. Łatwość, z jaką przychodziło mu komponowanie, a także jego szczególny talent melodyczny, słychać w prostocie i zwartości, a jednocześnie wyrazistości muzycznych tematów. Charakterystyczne przebiegi pozostają na długo w pamięci słuchaczy. Natomiast pełnia brzmienia i doskonałość formalna zaklęta w jego utworach inspiruje kolejne pokolenia twórców i wykonawców.

PROGRAM

G. F. Haendel - Concerto grosso op. 6 nr 2

Andante larghetto - Allegro - Largo - Allegro ma non troppo

J. S. Bach - Koncert na dwoje skrzypiec d-moll, BWV 1043

Vivace - Largo ma non tanto - Allegro

A. Vivaldi - Koncert na dwie wiolonczele, RV 531

Allegro - Adagio - Allegro

- PRZERWA -

A. Vivaldi - Koncert na violę d'amore i lutnię, RV 540

Allegro - Largo - Allegro

J. S. Bach - V Koncert brandenburski D-dur, BWV 1050

Allegro - Affettuoso - Allegro

A. Vivaldi - Koncert na czworo skrzypiec, RV 580

Allegro - Largo - Larghetto - Adagio - Largo - Allegro

A. Vivaldi - Koncert paryski g-moll, RV 157

Allegro - Largo - Allegro

WYKONAWCY

KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT

CAPELLA REGIA POLONA

I skrzypce - Michał Piotrowski, Joanna Gręziak, Alicja Sierpińska

II skrzypce - Anna Nowak-Pokrzywińska, Ludmiła Piestrak, Kamila Guz,

Altówki - Natalia Reichert, Katarzyna Rymuza

Viola d'amore - Katarzyna Rymuza

Wiolonczele - Maciej Łukaszuk, Tomasz Frycz, Maria Piotrowska

Kontrabas - Grzegorz Zimak

Teorba/lutnia- Filip Zieliński

Flet traverso - Magdalena Irmińska