powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Częstochowa. Premiera "Czyż nie dobija się koni?" w reż. Magdaleny Piekorz

Premiera spektaklu "Czyż nie dobija się koni?" w reżyserii nowej dyrektor artystycznej Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie Magdaleny Piekorz odbędzie się 12 stycznia na tej scenie.

Najbardziej znaną adaptacją opowiadania Horace'a McCoya z 1935 r. jest film Sydney'a Pollacka z 1969 r. z Jane Fondą. Nową adaptację na potrzeby częstochowskiej realizacji przygotował Krzysztof Knurek. Koncentruje się ona nie tylko na kilku głównych bohaterach, ale pozwala zaangażować cały zespół aktorski częstochowskiej sceny.

- Myślę, że dla tego znakomitego zespołu aktorów dramatycznych to ciekawe wyzwanie, nieco inna materia od tej, do której przywykli. Podchodzą do niego z dużym zaangażowaniem, próby są bardzo intensywne - powiedziała w czwartek PAP Magdalena Piekorz. Za choreografię odpowiada Jakub Lewandowski; aktorzy ćwiczą z nim m.in. tańce typowe dla lat 30., w tym stepowanie.

W spektaklu wystąpią również profesjonalni tancerze, wybrani w castingu. Oprawę muzyczną będą stanowić utwory grane na żywo przez słynny częstochowski jazzowy big-band Five O'Clock Orchestra. Jak podkreśliła Piekorz, jej realizacja scenograficznie będzie wierna atmosferze epoki - akcja rozgrywa się w Ameryce w czasach Wielkiego Kryzysu lat 30 XX w. Odskocznią od biedy i marazmu, a jednocześnie okazją do zarobku są mordercze maratony taneczne. Do Hollywood - fabryki marzeń - przyjeżdżają setki desperatów. Wśród nich jest Gloria marząca o zrobieniu kariery aktorskiej, Robert, który chce zostać reżyserem, Alice - prowincjonalna aktorka, ciężarna Ruby i jej mąż. Jedni chcą wyrwać się z ubóstwa i apatii, inni - zrobić karierę. Dla każdego wygrana jest jak wyrok: być albo nie być, życie albo śmierć. Dla pary, która przetrwa maraton, przewidziana jest nagroda - 1500 dolarów. Tańczą więc do bólu, do granic wytrzymałości, do obłędu. Nad morderczym show czuwa demoniczny konferansjer Rocky i jego pomocnicy. Widowisko rozgrywa się na oczach spragnionej rozrywki widowni.

- Scena, na której tańczą bohaterowie, jest dla mnie sceną życia, a maraton - symbolem sytuacji krańcowej, w której człowiek się zderza się z czymś, na co nie jest przygotowany. Ci ludzie mierzą się z sytuacjami potwornego zmęczenia, bólu, śmierci, to jest miarą ich człowieczeństwa - powiedziała Magdalena Piekorz.

- Interesuje mnie też bardzo współczesne przełożenie tej historii, choć jestem przeciwna uwspółcześnianiu na siłę i to będzie spektakl rozgrywający się w realiach lat 30. Trudno jednak nie myśleć o współczesnym show-biznesie, o telewizji, w której dominują igrzyska, śluby na żywo, śluby od pierwszego wejrzenia, gdzie zwykli ludzie z dnia na dzień stają się celebrytami, a widzowie chcą widzieć właśnie ich pot, łzy i to, jak stają się żałośni. Myślę, że widzom trudno będzie siedzieć spokojnie w fotelu. Chcę, by poczuli pot, krew i łzy bohaterów" - dodała.

Wystąpią m.in. Hanna Zbyryt jako Gloria, Adam Machalica jako Robert, Adam Hutyra jako Rocky i Sylwia Warmus jako Alice. Autorką scenografii jest Martyna Kander.

Reżyser filmowa i teatralna, a także doktor sztuki filmowej Magdalena Piekorz została dyrektor artystyczną Teatru im. A. Mickiewicza z końcem sierpnia, zastępując na tym stanowisku aktora i reżysera Piotra Machalicę. Zrealizowała wiele filmów dokumentalnych i fabularnych. Za debiut fabularny "Pręgi" otrzymała w 2004 r. Złote Lwy na Festiwalu w Gdyni. "Senność" z 2008 r. nagrodzona została Złotym Klakierem i otrzymała nagrody FFP w Nowym Yorku i Seattle. "Zbliżenia" z 2016 r. przyniosły nagrody za muzykę i zdjęcia na Festiwalu "Prowincjonalia" we Wrześni.

Równolegle z twórczością filmową Magdalena Piekorz realizuje spektakle teatralne. Od 2005 r. w jej dorobku znalazły się spektakle: "Doktor Haust" w Teatrze Studio w Warszawie, "Łucja szalona" i "Miłość i gniew" w Teatrze Słowackiego w Krakowie, "Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków" i musical "Oliver!" w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, "Hotel Nowy Świat" w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, "Wizyta Starszej Pani" w Teatrze Śląskim w Katowicach. W Teatrze Telewizji zrealizowała "Techniki negocjacyjne" z Agnieszką Grochowską i Mariuszem Bonaszewskim w rolach głównych oraz reżyserowała koncert piosenek Ewy Demarczyk na Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu