powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Szczecin. Kana wraca do "Lailonii"

Rozpoczął się rok 2019 - bardzo ważny rok dla Ośrodka Teatralnego Kana, bowiem obchodzić będzie on CZTERDZIESTOLECIE swojego istnienia. Nie będzie obchodów - ten rok będzie dla nas po prostu Świętem. Nieustającym - deklarują twórcy. Zaczniemy w styczniu - zapraszamy do Teatru Kana i Piwnicy Kany na długi weekend WOKÓŁ "LAILONII".

Specjalnie dla Państwa wznowimy spektakl uwielbiany, ale nie grany już od kilku lat - to będzie wyjątkowe wznowienie, ponieważ 11, 12 i 13 stycznia grać będziemy "Lailonię" po raz 98, 99 i SETNY. W ten weekend zapraszamy także na projekcje filmowe, miniwykłady, spotkania, rozmowy, niespodzianki - na te wydarzenia wstęp bezpłatny.

**

OŚRODEK TEATRALNY KANA

OKNO - ZBLIŻENIA: GŁOSY KANY

WOKÓŁ "LAILONII"

Tym razem (w ciągu całego 2019 roku) w ramach OKNA będziemy dzielić się z Wami własnym doświadczeniem - doświadczeniem zespołu, który wyznacza kierunki, tematy, obszary i formy pojawiające się na scenie Kany. Nasi widzowie znają je z pojedynczych wydarzeń, z których żadne nie jest jednak przypadkowe: jest częścią większej całości i etapem drogi, którą wspólnie idziemy.

Większość z nas działa w Kanie od co najmniej kilkanastu lat. Sama Kana (licząc od pierwszego wyreżyserowanego przez Zygmunta Duczyńskiego przedstawienia) ma już lat czterdzieści. Każdy z nas w Kanie dorastał, dojrzewał, uczył się teatru. Każdy - zwłaszcza w momencie, kiedy zabrakło lidera podejmował decyzję o tym, żeby ciągle ją tworzyć.

Nasza obecna tożsamość, wszystko, co w tej chwili robimy, jest wypadkową tego, kim jesteśmy, czego szukamy, jakie pytania sobie zadajemy. Jest też częścią procesu, któremu zawierzyliśmy, że się staje. Przez wiele lat uczyliśmy się od gości OKNA - zapraszaliśmy tych, których byliśmy ciekawi, którzy pokazali nam wielość ścieżek. Teraz czujemy, że warto sprawdzić, co się nam wszystkim (w nas wszystkich) przez te lata wydarzyło. Tegoroczne OKNO będzie więc poświęcone Głosom Kany. Będziemy uczyć się od siebie nawzajem.

Przez spotkania, prezentacje, warsztaty, pokazy spróbujemy przybliżyć cztery najważniejsze linie tematyczne określające kierunki i wybory artystyczno-programowe twórców związanych z Ośrodkiem Teatralnym Kana: Linię Spektakli, Dokumentu, Społeczno-Artystyczną i Wokół Tradycji.

Styczeń dedykujemy pierwszej odsłonie Linii Spektakli, którą poświęcimy "Lailonii". To będzie bardzo wyjątkowy i odświętny czas, ponieważ spektakl zagramy dla Państwa po raz setny. Spotkamy się także podczas wykładów, dyskusji, projekcji filmów - wszystko wokół "Lailonii".

ROZKŁAD JAZDY:

11 stycznia

godzina 18: pokaz filmów, scen. Jan Zamojski: Jak szukaliśmy Lailonii (reż. Jacek Adamczak), O zabawkach dla dzieci (reż. Hieronim Neumann), Piękna twarz (reż. Maciej Wojtyszko), Piwnica Kany, wstęp wolny

godzina 19: Lailonia, 98 granie spektaklu, Teatr Kana

godzina 20.30: Jak szukaliśmy Lailonii, spotkanie z reżyserem spektaklu Mateuszem Przyłęckim i zespołem, Teatr Kana, wstęp wolny

12 stycznia

godzina 10: warsztaty z Mateuszem Przyłęckim, Teatr Kana

godzina 18: wykład Jana Zamojskiego o Bajkach z Lailonii Leszka Kołakowskiego, część I, Piwnica Kany, wstęp wolny

godzina 18.25: pokaz filmów, scen. Jan Zamojski: O sławnym człowieku (reż. Krzysztof Kiwerski), O Wielkim wstydzie (reż. Jacek Adamczak), Piwnica Kany, wstęp wolny

godzina 19: Lailonia, 99 granie spektaklu wraz z niespodziankami, Teatr Kana

godzina 20.30: Czy Japonia to Lailonia, projekcja krótkiej filmowej akcji performatywnej oraz spotkanie z udziałem Jana Zamojskiego i zespołem biorącym udział w projekcie, opowieści o Lailonii w Tokio i Pekinie, Teatr Kana, wstęp wolny

13 stycznia

godzina 10: warsztaty z Mateuszem Przyłęckim, Teatr Kana

godzina 16: wykład Jana Zamojskiego o Bajkach z Lailonii Leszka Kołakowskiego, część II, Piwnica Kany, wstęp wolny

godzina 16.25: pokaz filmów, scen. Jan Zamojski: Jak bóg Maior utracił tron (reż. Piotr Muszalski, Paweł Walicki), O największej kłótni (reż. Zbigniew Kotecki), Piwnica Kany, wstęp wolny

godzina 17: Lailonia, 100 granie spektaklu wraz z niespodziankami, Teatr Kana

"Lailonia"

spektakl na motywach zbioru "13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki" Leszka Kołakowskiego

Spektakl zrealizowany przez zespół Teatru Kana (premiera: wrzesień 2009) uznawany jest za jedną z najbardziej zaskakujących i obiecujących teatralnych adaptacji twórczości Leszka Kołakowskiego. Oparty na grze zespołowej i zrytmizowanej strukturze, otwiera pole do improwizacji aktorskiej. Budowany nowoczesnym, oszczędnym językiem bierze w teatralny cudzysłów kreowaną na scenie rzeczywistość, stając się jednocześnie bardzo osobistą wypowiedzią aktorów na temat własnych lęków, śmieszności i fobii. Posługując się w bardzo przewrotny sposób humorem, zabawą, piosenką, konwencją "teatru w teatrze", pokazuje zagubienie człowieka i bezradność wobec świata wartości.

Przedstawienie jest wysoko oceniane zarówno przez krytyków, jak i widzów (zdobyło m.in. Nagrodę Publiczności podczas XVIII Alternatywnych Spotkań Teatralnych "Klamra" 2010 w Toruniu). Było prezentowane na 26 festiwalach w kraju i za granicą.

***

wykład Jana Zamojskiego o "Bajkach z Lailonii" Leszka Kołakowskiego

Jan Zamojski (ur. 1956) historyk filozofii, scenarzysta, tłumacz, absolwent studium scenariuszowego przy PWSFTViT, członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Jest także autorem i współautorem książek i tekstów poświęconych związkom medycyny, filozofii i sztuk. Zajmuje się również upowszechnianiem filozofii poprzez film. Dr nauk medycznych (na podstawie dysertacji z filozofii medycyny), pracuje na Uniwersytecie Medycznym im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu.

Leszek Kołakowski (1927-2009) - jeden z najwybitniejszych polskich filozofów, publicysta, prozaik, autor satyr i bajek filozoficznych, ważna postać polskiego i światowego życia publicznego. Pod koniec lat 60. profesor Kołakowski został zmuszony do emigracji. Jego słynny esej Tezy o nadziei i beznadziejności, opublikowany w paryskiej "Kulturze" w 1971 roku, stał się intelektualnym fundamentem dla antykomunistycznej opozycji. W 2003 roku otrzymał nagrodę Biblioteki Kongresu USA im. Johna Klugego, zwaną Noblem Nauk Humanistycznych. Pracował na McGill University w Kanadzie (1968), później wykładał na University of California w Berkeley (1969), a od 1970 roku do emerytury rozwijał działalność naukową i nauczycielską w oksfordzkim All Souls College. Zajmował się głównie historią filozofii, zwłaszcza XVII wieku, w tym doktryną liberalizmu.

Jak szukaliśmy Lailonii

Spotkanie z reżyserem spektaklu Mateuszem Przyłęckim i zespołem. Otwarta prezentacja metod pracy. Rozmowa o przełomowym okresie życia Teatru, pracy nad spektaklem, o poszukiwaniu nowej formy i języka scenicznego, o problemach i przygodach, sukcesach i rozczarowaniach oraz refleksji po 10 latach grania spektaklu.

Mateusz Przyłęcki absolwent Wydziału Aktorskiego (2001) i Wydziału Reżyserii Dramatu (2009) Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie. Wyreżyserował spektakle: "Życie / instrukcja obsługi" wg autorskiego scenariusza - kompilacji tekstów poradników, regulaminów i instrukcji, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera listopad 2008), "Lailonia" na motywach "13 bajek z królestwa Lailonii i innych bajek" L. Kołakowskiego (adaptacja własna), Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2009, spektakl zwyciężył w plebiscycie publiczności XVIII Alternatywnych Spotkań Teatralnych "KLAMRA" 2010 w Toruniu), "Stefcia Ćwiek w szponach życia" wg Dubravki Ugresic, Teatr Ludowy, Kraków (premiera listopad 2009), "Tango" S. Mrożka, Teatr Współczesny w Szczecinie (premiera październik 2010), "Czarnoksiężnik Oz" wg F. L. Bauma, Teatr Lalki i Aktora "Pinokio" w Łodzi (premiera marzec 2011), "Mglisty Billy" wg G. Bianco, Teatr Figur Kraków (premiera czerwiec 2013, spektakl otrzymał Nagrodę Główną JURY MŁODYCH na Festiwalu "Korczak" 2013 oraz Pierwszą Nagrodę i nagrodę Jury Dziecięcego na Festiwalu Teatralnym "Karuzela" w Łodzi 2014), "Projekt: MATKA" wg tekstów autorek opisujących na blogach swoje doświadczenia związane z macierzyństwem, Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2014, spektakl zwyciężył w plebiscycie publiczności XXIV Alternatywnych Spotkań Teatralnych "KLAMRA" 2016 w Toruniu), "Ławeczka" A. Gelmana, Teatr Dramatyczny w Białymstoku (premiera luty 2015), "Projekt: OJCIEC" wg tekstów autorów opisujących na blogach i w książkach swoje doświadczenia związane z tacierzyństwem, Teatr Kana w Szczecinie (premiera wrzesień 2016), "Trik Patryka" K. Sagora, Teatr Ludowy w Krakowie, spektakl zrealizowany w ramach konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (premiera wrzesień 2017), "Tu nawet muchy są bezpieczne" wg G. Dahle, Teatr Szkolny Akademii Teatralnej w Warszawie, Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego), "Trójka na głowie" C. Brandau, Teatr im. W. Bogusławskiego w Kaliszu (premiera listopad 2018).

W ramach opieki reżyserskiej zrealizował z Teatrem Papahema spektakl "Macbett" wg E. Ionesco (premiera czerwiec 2015), a w ramach współpracy reżyserskiej z Justyną Kowalską spektakl "Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze" wg prozy A. Veteranyi (premiera sierpień 2016, Teatr Witkacego w Zakopanem). Pomysłodawca i opiekun artystyczny projektu "PIEŚNI DLA MIASTA" zrealizowanego w ramach 36. PPA we Wrocławiu (Nurt OFF) - projekt dostał wyróżnienie.

Czy Japonia to Lailonia

Spotkanie z udziałem Jana Zamojskiego poświęcone relacji z wizyty Teatru Kana w dwóch azjatyckich stolicach: Tokio i Pekinie w grudniu 2011 roku, z projekcją krótkiej filmowej akcji performatywnej "Czy Japonia to Lailonia" oraz miniwykład Jana Zamojskiego o różnych realizacjach w Polsce, których inspiracją były "Bajki" Leszka Kołakowskiego.