powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Wrocław. Teatr ZAR zagra w Paryżu

Wrocławski Teatr ZAR zaprezentuje w Paryżu spektakl muzyczny poświęcony uchodźcom - "Medee. O przekraczaniu". Pokazy przystawień na scenie Teatru Bouffes du Nord rozpoczną się w środę, a zakończą w sobotę.

"Medee. O przekraczaniu" - jak podkreślają twórcy spektaklu - nie jest kolejną adaptacją spektaklu Eurypidesa. Medea w spektaklu Teatru ZAR jest symbolem kobiet, które są zmuszone do przekraczania Morza Śródziemnego w drodze do Europy. To opowieść o kryzysie uchodźczym, z którym mierzy się dziś Unia Europejska. "Medee" to pieśniarki Fatma Emara z Egiptu, Selda Ozturk z Turcji i Marjan Vahdat z Iranu. Ich pieśni połączone z chórem aktorów tworzą rodzaj uniwersalnego języka ludzi zmuszonych do opuszczenia swoich domów - podali twórcy spektaklu.

W ramach pobytu artystów z Teatru ZAR w teatrze Bouffes du Nord odbędzie się też koncert "Anamnesis" oraz projekcja i dyskusja wokół filmu "Akropolis" Jerzego Grotowskiego. W koncercie obok aktorów Teatru ZAR wystąpią śpiewacy z Turcji, Iranu, Egiptu oraz muzycy z ormiańskiej diaspory w Paryżu.

Spektakl "Medee. O przekraczaniu" oraz koncert "Anamnesis" są częścią większej realizacji: tryptyku "Anamnesis".

Na razie w Teatrze ZAR powstały dwie części tryptyku. Pierwsza - "Armine. Sister" - poświęcona jest ludobójstwu Ormian, które miało miejsce w Imperium Osmańskim w czasie I wojny światowej. Druga zaś cześć to właśnie spektakl "Medee. O przekraczaniu".

Trwają prace nad trzecią częścią tryptyku, która będzie nosić tytuł "Mojry". Jarosław Fret, reżyser przedstawienia "Medee. O przekraczaniu" i dyrektor wrocławskiego Instytutu Grotowskiego poinformował, że będzie to spektakl poświęcony ludziom, którzy zaginęli bez śladu.

- Premiera nastąpi na wiosnę przyszłego roku. "Mojry" będą - w porównaniu do spektakli, które już stworzyliśmy - całkowicie milczące - powiedział Fret.

Pokazy spektakli rozpoczną się w środę i zakończą w sobotę. Z kolei w piątek odbędzie się projekcja "Akropolis" ze wstępem Petera Brooka oraz dyskusja z udziałem Ludwika Flaszena i Georgesa Banu.

Teatr ZAR powstał we Wrocławiu po cyklicznych wyprawach do Gruzji w latach 1999-2003. W trakcie tych podróży stażyści zebrali materiał muzyczny, m.in. sięgające początków naszej ery pieśni polifoniczne. Nazwa grupy - ZAR - pochodzi od tytułu pieśni pogrzebowych wykonywanych przez zamieszkujących północno-zachodnią Gruzję Swanów.