powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Wrocaw. Koncert Teatru ZAR

Instytut Grotowskiego zaprasza 22 i 23 listopada na koncert oparty na partyturze muzycznej kolejnego po "Ewangeliach dzieciństwa" tryptyku Teatr ZAR - zatytułowanego "Anamnesis".

Koncert pieśni łacińskich, ormiańskich, kurdyjskich, tureckich, perskich, arabskich i gruzińskich oparty jest na partyturze muzycznej kolejnego po Ewangeliach dzieciństwa tryptyku Teatr ZAR - zatytułowanego Anamnesis. W pracy zespołu część muzyczna poprzedza część inscenizacyjną - muzyka staje się budulcem spektaklu powstającego w kilkuletnim procesie. Najczęściej do samego przedstawienia wchodzi materiał skrócony, dramaturgicznie pocięty, dlatego koncert Anamnesis będzie niepowtarzalną okazją poznania całej warstwy muzycznej wszystkich części tryptyku, w tym powstającej dopiero trzeciej części Mojry.

Nowy tryptyk, którego dwie części już powstały, nosi tytuł Anamnesis, czyli - gdybym miał to ująć w języku polskim - powiedziałbym Odpominanie rozumiane jako praca pamięci. Pierwsza część, Armine, Sister, poświęcona jest ludobójstwu i w ogóle pytaniu o możliwość wspomnienia językiem teatru 1,5 mln zamęczonych w południowej Turcji podczas marszów śmierci przez pustynię Ormian. Medee. O przekraczaniu - druga część - poświęcona jest tym, którzy giną bezimiennie u brzegów Europy. Mam na myśli uchodźców na Morzu Śródziemnym. Trzecia część, która dopiero powstaje, to Mojry. Będzie mówiła o desaparecidos, o wymuszonych zniknięciach bez śladu i o tych, najczęściej kobietach, którzy po nich zostają, pamiętając o najbliższych, których życie przecięto. Premiera na przyszłą wiosnę. I te Mojry będą - w porównaniu do spektakli, które zrealizowaliśmy wcześniej - całkowicie nieme

Jarosław Fret

Na koncercie wystąpią aktorzy Teatru ZAR, wykonujący pieśni łacińskich konfraterni, oraz muzycy z różnych stron świata i tradycji muzycznych: Aram Kerovpyan (Francja), mistrz śpiewu w ormiańskiej katedrze w Paryżu; Fatma Emara (Egipt), śpiewaczka i członkini zespołu Mazaher, kultywującego tradycję zr; Marjan Vahdat (Iran) wykonująca tradycyjne pieśni perskie; Selda Őztűrk (Turcja) wykonująca tradycyjne pieśni weselne, lamenty, pieśni religijne; Murat çlinalça (Turcja), Ormianin, mistrz śpiewu w kościele św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule; Dengbesz Kazo (Turcja), muzyk i pieśniarz wykonujący zarówno popularne kurdyjskie pieśni, jak i własne kompozycje, zgodnie z tradycją dengbeży - opowiadaczy historii.

***

22/11/2018 20:00

23/11/2018 19:00

Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 25 PLN