powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Cykl warsztatów dla dzieci "W cylindrze wyobraźni"

Teatr Lalka wraz z Collegium Dziecięcym zapraszają na cykl warsztatów teatralnych "W cylindrze wyobraźni" dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat.

Warsztaty pozwolą dzieciom wejść do zaczarowanego świata teatru oraz poznać wszystkie etapu pracy nad tworzeniem przedstawienia teatralnego. W trakcie zajęć dzieci będą tworzyć własne historie i ożywiać swoich bohaterów. Trwają zapisy! Zajęcia będą odbywały się w Collegium Civitas oraz w Teatrze Lalka.

Collegium Dziecięce w nowym roku akademickim 2018/2019 kontynuuje wykłady dla małych studentów, zainspirowane ideą pierwszego Uniwersytetu Dziecięcego, który powstał w 2002 roku w Tybindze. Misją CD jest dostarczanie dzieciom wiedzy, jako realnego narzędzia rozumienia coraz szybciej zmieniającego się świata, w sposób nowoczesny i atrakcyjny. Motto brzmi: "Chcę to wiedzieć!".

Dzięki udziałowi w zajęciach dzieci nauczą się koncentrować uwagę, rozwiną pomysłowość i twórcze myślenie, nauczą się analizy tekstu literackiego, usprawnią aparat mowy, rozwiną koordynację ruchową, poczucie rytmu, wrażliwość na dźwięk oraz zmysł estetyczny i wrażliwość na sztukę. Zajęcia pomogą im również radzić sobie z emocjami i wyrażać je, rozwiną kompetencje społeczne poprzez pracę w grupie oraz przełamią nieśmiałość. W podróży po świecie teatru ich przewodnikami i opiekunami będą osoby na co dzień związane z teatrem, cieszące się uznaniem i odnoszące sukcesy w swoich zawodach - aktorzy, reżyserzy, choreograf, scenograf, charakteryzatorka, kostiumograf, perkusista, pianistka, kompozytor i wokalistka.

Zajęcia maja charakter warsztatowy i odbywają się w Collegium Civitas oraz w Teatrze Lalka, w godz. 15.00 - 16.30, za wyjątkiem:

- spektaklu 10 listopada, który zaplanowany jest na godz. 14.00

- Inauguracji, która zaplanowana jest na godz. 13.30.

Powstanie tylko jedna grupa (około 20 osób). Rekrutacja jest online poprzez stronę: https://www.civitas.edu.pl/pl/oferta-edukacyjna/aktualnosci-collegium-dzieciecego

PROGRAM ZAJĘĆ

1. Inauguracja - 13.10.

Temat zajęć: Na granicy wyobraźni i rzeczywistości.

Celem zajęć jest przedstawienie teatru, jako miejsca, w którym dzięki wyobraźni niemożliwe staje się możliwe. Dzięki temu dzieci rozwiną twórcze myślenie, będą odważniej wykorzystywały wyobraźnię, sięgały po zajęcia i zabawy, w których dadzą upust swojej naturalnej kreatywność.

Prowadzący: Agnieszka Korytkowska - Mazur, reżyserka teatralna

Miejsce zajęć: CC

*

2. Za kulisami teatru - 27.10.

Uczestnicy będą mieli niepowtarzalną okazję obejrzeć, jak wygląda "kuchnia" teatralna. Zwiedzą przestrzenie, zwykle niedostępne dla widzów, jak podziemia i magazyny teatralne, zaplecze sceny, garderoby aktorów, pracownie - lalkarską i konstruktorską oraz kabinę elektroakustyczną. Aktorzy Teatru Lalka opowiedzą dzieciom o historii tego miejsca, jago specyfice i tajemnicach.

Prowadzący: Roman Holc - aktor TL

Miejsce zajęć: TL

*

3. Karampuk. Baśń o króliku z cylindra - 10.11., godz. 14.00

Uczestnicy wezmą udział w próbie wznowieniowej przedstawienia pt. Karampuk. Baśń o króliku z cylindra, według książki Ludwika Jerzego Kerna. Jest to autorski spektakl Grzegorza Turnaua, kierownika muzycznego Teatru Lalka, ze scenografią, kostiumami i lalkami Joanny Braun. Celem zajęć jest zaobserwowanie przez dzieci próby wznowieniowej jako etapu pracy nad spektaklem. Będzie to dla nich pomocne w tworzeniu własnego przedstawienia, które zostanie zaprezentowane podczas zajęć kończących cykl naszych spotkań.

(Dzieci będą mogły oglądać spektakl wspólnie z rodzicami.)

Miejsce zajęć: TL

*

4. Skąd ten teatr? - 24.11.

Zajęcia poświęcone historii teatru. Dzieci dowiedzą się, co wiąże Dionizosa z teatrem i dlaczego Arystoteles wróżył teatrowi wielką przyszłość. Poznają specyfikę starożytnego teatru greckiego i rzymskiego oraz współczesnego, szekspirowskiego - kto występował w pierwszych spektaklach, ilu było aktorów, gdzie odbywały się pierwsze przedstawienia i jak długo trwały? Poznają głównych twórców polskiego teatru.

Miejsce zajęć: CC

*

5. Ruch na scenie - 8.12.

Podczas zajęć dzieci zapoznają się ze specyfiką ruchu na scenie, czyli z tym, co może zrobić aktor, aby uwiarygodnić odgrywaną rolę. Dowiedzą się, co to znaczy świadomość ciała, współgranie z przestrzenią, gest, w jaki sposób można wykorzystać mimikę, czym jest pantomima. Poprzez ćwiczenia aktorskie, w których wykorzystają swoją pomysłowość i wyobraźnię, nauczą się, jak dopasować ruch ciała do prezentowanej postaci.

Prowadzący: Maciej Zakliczyński - nauczyciel tańca towarzyskiego, choreograf, autor ruchu scenicznego w spektakli w Polsce i zagranicą. Choreograf programów tv Taniec z Gwiazdami i You Can Dance.

Miejsce zajęć: CC

*

6. Próby dramaturgiczne, czyli jak powstaje spektakl? - 5.01.

Uczestnicy prześledzą kolejne etapy pracy nad spektaklem, od decyzji, co chcemy przedstawić, poprzez adaptację i scenariusz, dobór aktorów, aż do wystawienia przedstawienia. Dowiedzą się, jak skonstruowany jest scenariusz i spróbują napisać własny, wykorzystując utwory L. J. Kerna. Na podstawie stworzonych tekstów nauczą się układać i ćwiczyć mini - etiudy.

Prowadzący: Marta Miłoszewska - reżyserka, autorka adaptacji teatralnych, wykładowca Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie.

Miejsce zajęć: TL

*

7. Warsztat lalkarski - 19.01.

Uczestnicy poznają wybrane techniki lalkowe takie, jak: pacynka, kukiełka, marionetka oraz sposoby ożywiania ich na scenie. Dowiedzą się, jak powstają lalki występujące w spektaklach oraz spróbują wykonać własną lalkę - z kolorowych szmatek, sznurków, piórek, patyków i innych, specjalnych elementów. Nauczą się wprawiać lalkę w ruch, aby móc wystąpić z nią na scenie.

Prowadzenie: Mirosława Płońska-Bartsch - aktorka TL

Miejsce zajęć: TL

*

8. Głos na scenie - 16.02.

Zajęcia o tym, w jaki sposób aktor może posługiwać się własnym głosem, by tworzyć odpowiedni nastrój na scenie i skupiać uwagę widza. Uczestnicy sami odkryją, dlaczego jednych mówców słuchamy chętnie, a inni szybko nas nużą. Dzięki prostym ćwiczeniom, które stosują aktorzy przed spektaklem, dzieci nauczą się wykorzystywać możliwości własnego głosu oraz stosować tę wiedzę w praktyce, np. podczas lekcji w szkole.

Prowadzący: Agnieszka Korytkowska-Mazur, reżyserka teatralna

Miejsce zajęć: CC

*

9. Warsztat scenograficzny - 2.03.

Uczestnicy dowiedzą się, na czym polega sztuka kształtowania przestrzeni teatralnej, czyli jak sprawić, aby widz miał poczucie przenoszenia się do rzeczywistości scenicznej. Spróbują zaprojektować i stworzyć prostą dekorację, która zostanie wykorzystana w teatrze cieni, do zilustrowania sztuki, napisanej podczas wcześniejszych zajęć.

Prowadzenie: Piotr Tworek - aktor TL

Miejsce zajęć: TL

*

10. W garderobie aktora - 16.03.

Zajęcia o tym, jak kostium i charakteryzacja pomagają aktorowi wcielać się w odgrywaną postać, by tworzyć dla widza jak najbardziej wiarygodną historię. Dzieci obejrzą kostiumy, rekwizyty i akcesoria, dzięki którym można odmienić wizerunek aktora - wygląd dłoni, twarzy, a nawet całej sylwetki oraz dowiedzą się, jak to zrobić. Będą miały okazję same poeksperymentować z charakteryzacją.

Prowadzący: Jagna Janicka - kostiumografka, scenografka filmowa i teatralna, autorka oprawy scenicznej przedstawień baletowych i operowych, nominowana do Orłów 2018 za scenografię do filmu Ostatnia rodzina.

Miejsce zajęć: Teatr Dramatyczny/Teatr Ateneum

*

11. Ekspresja emocji, czyli już dużo potrafimy - 30.03.

Zajęcia typu mini drama - bawimy się w aktorów i reżyserów. Uczestnicy spróbują wcielić się w wymyślone postacie i zaimprowizować różne sytuacje. Będą mieli okazje wykorzystać swoją kreatywność oraz wiedzę i sprawności nabyte podczas wcześniejszych zajęć - umiejętność wczuwania się w sytuację, wyrażania uczuć i nastrojów, operowania gestem i głosem, współdziałania w grupie.

Prowadzenie: Bartosz Mazur, aktor filmowy i teatralny

Miejsce zajęć: CC

*

12. Warsztat wokalno - perkusyjny cz. I - 13.04.

Zajęcia o roli rytmu w tworzeniu przedstawień teatralnych oraz w życiu codziennym. Dzieci nauczą się zauważać rytm w utworach poetyckich i dowiedzą się, jak można go wykorzystać na scenie. Poznają różne formy ekspresji muzycznej, jak body - percussion i śpiew. Wykorzystując proste instrumenty perkusyjne stworzą własną orkiestrę.

Prowadzący: Natalia Czekała - pianistka, kompozytorka, wokalistka; Krzysztof Guzewicz - perkusista

Miejsce zajęć: TL

*

13. Zakończenie cyklu zajęć: warsztat wokalno - perkusyjny cz. II - 11.05.

Występ naszej orkiestry na scenie TL przed rodzinną widownią.

Prowadzący: Natalia Czekała - pianistka, kompozytorka, wokalistka; Krzysztof Guzewicz - perkusista

Miejsce zajęć: TL