powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Łódź. Sprawa kobieca w Polsce wg Anny Baumgart

Społeczniczki, badaczki, aktywistki, artystki - przy symbolicznym, kartonowym stole Anny Baumgart usiądą wyłącznie kobiety. Uznana artystka wizualna, reżyserka, scenografka i producentka przygotowuje właśnie dla Festiwalu Łódź Czterech Kultur performans-instalację "Sprawa kobieca w Polsce. Łódź 2018". Premierowo zaprezentuje ją na scenie Teatru Nowego za miesiąc - 8 września.

Anna Baumgart podejmuje tematy związane z problemami współczesnych kobiet i ich rolami życiowymi. Przygotowywana na wrzesień "Sprawa kobieca w Polsce. Łódź 2018" odwołuje się do dwóch prac: "Dinner Party" Judy Chicago oraz "The Famous Women Dinner Service, 1932-34" Vanessy Bell i Duncana Granta. Pierwsza z nich uznawana jest za symbol sztuki feministycznej i za jedno z najistotniejszych dzieł sztuki XX wieku. Druga, starsza o dekady, to wystawiona tylko raz w Piano Nobile Gallery w Londynie protofeministyczna praca, prezentująca w formie portretów na talerzach sylwetki kobiet ważnych historycznie.

W performansie-instalacji Anny Baumgart pojawią się i stół i zastawa. Na Małej Scenie Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi miejsca przy stole zajmą artystki, krytyczki sztuki, aktorki, pisarki, polityczki, badaczki czy aktywistki miejskie - zaproszono ponad 50 kobiet. Obecność potwierdziły między innymi: Aurelia

Mandziuk-Zajączkowska, Anka Leśniak, Kasia Gauza, Eliza Gaust, Ewa Bloom Kwiatkowska, Iza Desperak, Bogna Stawicka, Ewa Kamińska-Bużałek, Inga Kuźma czy Agata Zbylut.

Przed każdą z nich znajdzie się talerz z portretem kobiecym, przedstawiającym autorkę instalacji z przebitym bokiem na tle flagi. Ta wariacja na temat ikonicznego obrazu EL Lissitzkiego "Czerwonym klinem bij w białych" odwołuje się do tradycji konstruktywistycznej i dziedzictwa rewolucyjnego artystów działających w Łodzi. Kolejnym jej symbolem, będą widmowe postaci Katarzyny Kobro i Róży Luksemburg, grane przez obecne na scenie aktorki. W warstwie dramaturgicznej instalacja składać się będzie z wygłoszonych tekstów krytycznych Katarzyny Bojarskiej, Agaty Araszkiewicz i Katarzyny Lewandowskiej oraz z partii aktorskich napisanych przez Wiktora Rusina, a granych przez Annę Kłos i Klarę Bielawkę. Instalację Anny Baumgart współtworzą również Irek Zając (kostiumy) oraz Wojtek Radtke.

- W swoim tekście Katarzyna Bojarska zajmuje się dekonstrucją stereotypu przemocy, jako męskocentrycznej wizji historii, a Agata Araszkiewicz skupia się na krytyce seksistowskiej kultury i na ciele, jako nowej formie podmiotowej afirmacji - zapowiada Anna Baumgart. - Z kolei Wojtek Radtke, w autorski sposób wykorzystując swoją bazującą na kulinarnych odwołaniach sztukę, żonglować będzie symbolem mleka, jako feministycznej metafory białego atramentu nienapisanej historii kobiet, których wkład w kulturę jest ciągle umniejszany i zaciemniany oraz czarnego mleka, czyli upodrzędniania pracy reprodukcyjnej i afektywnej kobiet - dodaje artystka.

Performatywność instalacji zakłada elementy niewyreżyserowane i przeplatanie się tekstów napisanych ze spontanicznie wygłaszanymi uwagami uczestniczek debaty, które w rozmowie wybiorą 50 figur kobiecych, najważniejszych dla naszego regionu geopolitycznego.

Premiera performansu odbędzie się 8 września o g. 17:00. Wstęp jest bezpłatny, jednak obowiązują zapisy. Szczegóły rezerwacji znaleźć można na stronie www.4kultury.pl.

To nie jedyna premiera teatralna Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Agnieszka Jakimiak, specjalnie dla łódzkiej imprezy, przygotowuje spektakl Gala '68. Wolność to luksus, będący swoistym hołdem dla protagonistek i protagonistów artystycznych oraz politycznych przełomów sprzed półwiecza.