EN

8.11.1997 Wersja do druku

Wróg klasowy na scenie

Z twórczością oberiutów, rosyjskich pisarzy z lat 20., mieliśmy okazję spotkać się na scenie dzięki spektaklom przywożonym do Polski przez zagraniczne zespoły: z Rosji ("Wieczór w domu wariatów" Michaiła Lewitina z Teatru Ermitaż z Moskwy), Litwy ("Starucha 2" Oskarasa Korszunovasa z Wileńskiego Akademickiego Teatru Dramatycznego) czy Chorwacji ("Pif, paf, puf" Teatru Daska), Teraz teksty Daniiła Charmsa, Mikołaja Olejnikowa, Aleksandra Wwiedenskiego i Mikołaja Zabołockiego posłużyły do stworzenia polskiej wersji widowiska. Chorzowskie przedstawienie "Tango Oberiu 1928" jest reżyserskim debiutem Łukasza Czuja na profesjonalnej scenie. Debiutem rewelacyjnym. Moim zdaniem oryginalność spojrzenia młodego reżysera usuwa w cień dokonania wspomnianych wyżej poprzedników. Grupa artystyczna Objedinienie Riealnogo Iskusstwa (w skrócie: Oberiu), czyli Zrzeszenie Sztuki Realnej, działała w Leningradzie w drugiej połowie lat 20. Na przekór nazwie manifesty, wi

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

"Rzeczpospolita" nr 261

Autor:

Janusz R. Kowalczyk

Data:

08.11.1997

Realizacje repertuarowe