powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Poznań. Nowy sezon w Teatrze Wielkim zaplanowany

Teatr Wielki w Poznaniu ogłosił repertuar na sezon artystyczny 2018/2019. Zaplanowano 6 premier, 22 tytuły operowe, 8 baletowych i 6 koncertów. Łącznie poznańska opera zagra 132 razy. Spektakl "Jenufa" w reżyserii Armanisa Hermanisa zostanie zaprezentowany w operze w Brnie.

Sezon rozpocznie koncertowe wykonanie "Juliusza Cezara" w Egipcie G. F. Händla (22.09.2018), które poprowadzi Paul Esswood. Wybitny angielski kontratenor po zakończeniu kariery scenicznej coraz częściej staje za dyrygenckim pulpitem. Przygotowania do "Juliusza Cezara" poprzedziły przesłuchania. Tytułową partię wykona Kacper Szelążek, obecnie jeden z najlepszych polskich kontratenorów.

Niewątpliwie najważniejszym wydarzeniem końca roku kalendarzowego będzie premiera "Manru" Ignacego Jana Paderewskiego (15.12.2018). Spektakl powstaje w koprodukcji z Operą Narodową w Warszawie i został wpisany w cykl obchodów 100 rocznicy wybuchu powstania wielkopolskiego. "Manru" wyreżyseruje Marek Weiss, kierownictwo muzyczne objął Tadeusz Kozłowski. Premierze towarzyszyć będą wydarzenia okolicznościowe - koncerty i wystawa Anatomia geniuszu. Spektakl premierowy będzie streamingowany poprzez platformę Opera Vision.

16 lutego 2019 zostanie zaprezentowany "Faust" C. Gounda. Reżyserii podjęła się Karolina Sofulak, tegoroczna laureatka pierwszej nagrody w X edycji konkursu European Opera-directing Prize, za dyrygenckim pulpitem stanie Gabriel Chmura, dyrektor artystyczny sceny pod Pegazem.

Nagrodzona w 2017 w konkursie Metafory Rzeczywistości, współorganizowanym przez Teatr Polski i Teatr Wielki w Poznaniu, "Ofelia", kameralna kompozycja Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, będzie miała premierę 30.03.2019 (kier. muz. Grzegorz Wierus, reż. Krzysztof Cicheński). Dzieło zostanie zaprezentowane w ramach działającego od 2014 roku Laboratorium Teatru Operowego.

Wyjątkowo zapowiada się czerwiec: dwie premiery, dzieło uznane i dzieło niewystawiane zbyt często, znakomici wykonawcy i realizatorzy. Najpierw (13.06.2019) "Madama Butterfly", realizowana we współpracy z operą w Glasgow w reżyserskiej koncepcji Davida McVicara, współpracującego z najważniejszymi scenami operowymi świata. Partię tytułową wykona Aleksandra Kurzak, a dyrygować będzie Tadeusz Kozłowski.

Druga propozycja to "Paria" S. Moniuszki (28.06.2019). Reżyserii podjął się charyzmatyczny brytyjski twórca Graham Vick. Za muzyczną stronę realizacji odpowiada Gabriel Chmura. Spektakl będzie prezentowany w ramach obchodów 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki, patrona teatru. 5 maja 2019 obędzie się happening z okazji urodzin kompozytora, natomiast uroczyste obchody Roku Moniuszki poprzedzi planowana w grudniu (14-15.12) 2018 sesja naukowa poświęcona autorowi "Halki".

W repertuarze na nowy sezon nie zabraknie propozycji dla dzieci. Baletową wersję baśni "Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków" (21.10.2018) do muzyki niemieckiego kompozytora Bode Reinkego przygotuje Tomasz Kajdański, szef zespołu baletowego poznańskiej sceny.

Z każdym rokiem rozbudowany program edukacyjny teatru w nadchodzącym sezonie uzupełnią warsztaty "OPERAcja: szkoła". Będą one prowadzone według pomysłu Daniela Stachuły, doktoranta Instytutu Dramatu i Nowych Mediów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na zrealizowanie autorskiego programu otrzymał on stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Nie zabraknie też projektów realizowanych z powodzeniem w poprzednich sezonach, przeznaczonych zarówno dla najmłodszych, jak i dojrzałych widzów - Chóru Dziadów i Bab, Lekcji z Teatrem Wielkim, zajęć z cyklu "Mamo, Tato, chodź do opery".

Na początku sezonu zostanie wydana książka programowa z ilustracjami przygotowanymi przez znakomitego artystę Ryszarda Kaję, przez wiele lat współpracującego z poznańskim teatrem jako scenograf. Teksty do wydawnictwa przygotował kulturoznawca prof. Krzysztof Moraczewski.

Repertuar konsekwentnie realizuje podjęte na początku kadencji przez dyrektor Renatę Borowską-Juszczyńską i Gabriela Chmurę założenie: wprowadzenie poznańskiej sceny w obieg europejski, łącznie tradycji z nowatorstwem, promowanie polskiej opery i młodych twórców oraz nadawanie uznanym dziełom nowych, wpisujących się we współczesność, odczytań.