powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Laureaci Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej

Spektakl "Zagubiony chłopiec" Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki został laureatem Grand Prix 24. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jury przyznało także 9 nagród indywidualnych.

Nagroda główna dla Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w wysokości 70 tys. zł przeznaczona zostanie na realizację kolejnej polskiej sztuki współczesnej w nadchodzącym sezonie.

Po obejrzeniu 13 spektakli, które zakwalifikowane zostały się do finału tegorocznej edycji Konkursu, jury w składzie: Agata Duda-Gracz (przewodnicząca), Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Zbigniew Majchrowski, Waldemar Zawodziński przyznało również wyróżnienia dla poszczególnych twórców.

Nagroda za reżyserię w wysokości 7 tys. zł trafiła do Pawła Passiniego za realizację spektaklu "Zagubiony chłopiec".

Nagrodę za muzykę do spektaklu "Bzik. Ostatnia minuta" Jana Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak z Teatru Współczesnego w Szczecinie przyznano Mai Kleszcz.

Pięć indywidualnych nagród aktorskich powędrowało do: Krystyny Jandy (za rolę w spektaklu "Zapiski z wygnania"), Matyldy Baczyńskiej (za rolę w spektaklu "Ikebana"), Sary Celler-Jezierskiej (za rolę w spektaklu "Łauma, czyli czarownica"), Justyny Wasilewskiej i Agnieszki Żulewskiej (za role w przedstawieniu "Puppenhaus. Kuracja").

Nagroda im. Jana Świderskiego, ufundowana przez Zarząd Sekcji Teatrów Dramatycznych ZASP, za rolę w spektaklu "1946" Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, trafia do Dawida Żłobińskiego.

Zdecydowano również o przyznaniu Nagrody Specjalnej za tekst "Marvin" zrealizowany w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. Otrzymała ją Marta Guśniowska.

Już po raz czwarty swoje nagrody przyznała także Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Michał Centkowski, Adam Karol Drozdowski, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Jakub Papuczys, Joanna Puzyna-Chojka.

- Komisja obejrzała 136 spektakli i muszę przyznać, że zauważamy wyraźny przełom - zwracał uwagę przewodniczący Komisji. - Dokładnie tyle samo spektakli obejrzeliśmy przed rokiem, a to oznacza, że wydarzyło się coś ważnego. W czasach, gdy ten konkurs powstawał, miał na celu zachęcenie polskich autorów do pisania, a teatry do wystawiania polskiej sztuki współczesnej - tego problemu już nie ma. Kończymy sezon, jednocześnie kończąc wielki wysiłek teatrów - dodał Jacek Sieradzki.

Członkowie Komisji zdecydowali o przyznaniu dwóch równorzędnych nagród autorom najlepszych tekstów dopuszczonych do konkursu (po 10 tys. zł każda): Janowi Czaplińskiemu za teksty: "Bzik. Ostatnia minuta" i "SIENKIEWICZ SUPERSTAR (czyli zupełnie spóźniona anegdota biograficzna na chwalebną okazję stulecia odzyskania niepodległości)" oraz Magdzie Fertacz za tekst "Puppenhaus. Kuracja".

Komisja postanowiła również przyznać wyróżnienie (5 tys. zł) autorkom tekstu "Baloniarze" - Sandrze Szwarc i Joannie Zdradzie.

***

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej Konkurs realizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Finałową trzynastkę spektakli wybrano spośród 136 przedstawień zakwalifikowanych spośród 161 zgłoszeń nadesłanych w tym roku przez 81 teatrów, instytucji oraz nieformalnych grup artystycznych.

Teatry grały najczęściej sztuki Maliny Prześlugi (10), Marty Guśniowskiej (8), Artura Pałygi (4) i Michała Walczaka (4). Najwięcej zgłoszeń - po pięć - nadesłały: Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu oraz Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki.

W gronie finalistów znalazły się:

1. "1946" Tomasza Śpiewaka w reżyserii Remigiusza Brzyka z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach;

2. "Bzik. Ostatnia minuta" Jana Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak z Teatru Współczesnego w Szczecinie;

3. "Česky diplom" Piotra Rowickiego inspirowany m.in. reportażami Mariusza Szczygła w reżyserii Piotra Ratajczaka z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu;

4. "Ciemności" Pawła Demirskiego w reżyserii Moniki Strzępki z Teatru IMKA w Warszawie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach;

5. "Henrietta Lacks" Anny Smolar, Marty Malikowskiej, Macieja Pesty, Soni Roszczuk, Jana Sobolewskiego w reżyserii Anny Smolar z Nowego Teatru w Warszawie;

6. "Ikebana" Marcina Skóry w reżyserii Bohdana Roberta Graczyka i Dariusza Stanisława Starczewskiego z Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie;

7. "Łauma, czyli czarownica" na podstawie komiksu Karola Kalinowskiego w adaptacji Magdaleny Miklasz, Macieja Podstawnego i Łukasza Zaleskiego w reżyserii Magdaleny Miklasz z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;

8. "Marvin" Marty Guśniowskiej w reżyserii Pawła Aignera z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki;

9. "Puppenhaus. Kuracja" Magdy Fertacz w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego z TR Warszawa;

10. "Rasputin" Jolanty Janiczak w reżyserii Wiktora Rubina z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach;

11. "SIENKIEWICZ SUPERSTAR (czyli zupełnie spóźniona anegdota biograficzna na chwalebną okazję stulecia odzyskania niepodległości)" Jana Czaplińskiego w reżyserii Anety Groszyńskiej z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu;

12. "Zagubiony chłopiec" Artura Pałygi w reżyserii Pawła Passiniego z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki;

13. "Zapiski z wygnania" Sabiny Baral w reżyserii Magdy Umer z Fundacji Krystyny Jandy Na Rzecz Kultury w Warszawie.