powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Trójmiasto. Nie żyje Joanna Puzyna-Chojka

Dziś do redakcji e-teatru dotarła wiadomość o śmierci Joanny Puzyny-Chojki. Była na wakacjach z rodziną. 28 czerwca zginęła tragicznie w wypadku drogowym.

Przez ostatni rok - oprócz innych zajęć - intensywnie pracowała w Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Kilka dni temu w Instytucie Teatralnym brała udział w podsumowaniu pracy. Dziś wieczorem jest finał Konkursu.

Będzie nam trudno.

Dorota Buchwald

Dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego

***

JOANNA PUZYNA-CHOJKA

Teatrolog, krytyk teatralny, animator kultury, nauczyciel akademicki. Była kierownikiem literackim Teatru Muzycznego w Gdyni, Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu i Teatru Miejskiego im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, a także kierownikiem literackim i selekcjonerem Kaliskich Spotkań Teatralnych, kierownikiem literackim (2006 - 2008) i dyrektorem programowym (2009) Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni. Współtworzyła projekt Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej - jako autorka formuły, koordynatorka, członek Komisji Artystycznej i sekretarz Kapituły (2007 - 2009). Publikowała m.in. na łamach "Teatru", "Dialogu", "Didaskaliów", "Notatnika Teatralnego", a także "Tygodnika Powszechnego" i trójmiejskiego dodatku "Gazety Wyborczej". Była od początku istnienia członkiem redakcji ogólnopolskiego portalu Teatralny.pl.

Pracowała jako adiunkt w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk na Uniwersytecie Gdańskim. Badawczo zajmowała się przede wszystkim najnowszymi strategiami dramaturgicznymi (tworzonymi także pod wpływem nowych mediów) i różnymi odmianami realizmu teatralnego. Jest autorką monografii "Gra o zbawienie. O dramatach Tadeusza Słobodzianka", kilkuset artykułów poświęconych teatrowi, redaktorką czterech tomów zbiorowych. Ostatnia jej książka poświęcona jest strategiom dokumentalnym we współczesnym teatrze.

Aktywnie promowała współczesny dramat i teatr - poprzez teksty krytyczne, wykłady, warsztaty, a także reżyserowanie czytań performatywnych i szkiców scenicznych. Podejmowała także rozmaite inicjatywy kuratorskie. W latach 2014 - 2017 była dyrektorem programowym Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie - autorskiego projektu, zrodzonego z potrzeby wskazywania i definiowania najważniejszych przemian, jakim podlega współczesny dramat i teatr.