EN

20.06.2018 Wersja do druku

"Mesjasze", czyli postulat prawdziwie dobrej zmiany

"Mesjasze" Jana Czaplińskiego i Marcina Kąckiego wg György'ego Spiró w reż. Anety Groszyńskiej - koprodukcja XXVIII Festiwalu Malta w Poznaniu i Teatru Zagłębia w Sosnowcu. Pisze Jacek Cieślak w Rzeczpospolitej.

Inscenizacja Anety Groszyńskiej na Malta Festival jest intrygującą polemiką ze skandalizującą "Klątwą" Olivera Frljica. Możecie się wylegiwać na krzyżu, a nawet po nim skakać, ale nie namówicie mnie do tego, żebym robił to, co wy i podzielał wasze poglądy, bo mam własne i powinniście je uszanować. Taki jest sens prywatnie brzmiącej wypowiedzi Krzysztof Korzeniowskiego, grającego Sierżanta, weterana powstania listopadowego, ale i współczesnego katolika. W ten sposób teatr krytyczny o lewicowej wrażliwości zamiast wzywać do refleksji poprzez nie dla wszystkich zrozumiałe prowokacje, otwiera się na dialog. Do tej pory buksował w miejscu, starając się przelicytować "Klątwę" Olivera Frljica według Wyspiańskiego. Spektakl Groszyńskiej z sosnowieckiego Teatru Zagłębia nie jest inscenizacją powieści Gyórgyego Spiro o Kole Sprawy Bożej, czyli towiańczykach, w tym Mickiewiczu i Słowackim, którzy chcieli zbawić Europę polskim mesjanizmem.

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

"Mesjasze", czyli postulat prawdziwie dobrej zmiany

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 141 online

Autor:

Jacek Cieślak

Data:

20.06.2018

Realizacje repertuarowe
Festiwale