powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Zakończenie sezonu w Teatrze Współczesnym

17 czerwca Teatr Współczesny zakończy sezon teatralny. Zaprasza na ostatnie pokazy spektakli "Lepiej już było", "Najdroższy" i "Psie serce".

W tym tygodniu gramy ostatnie przed przerwą urlopową spektakle:

LEPIEJ JUŻ BYŁO

12, 13.06, g.19.15

Esmeralda Quipp była aktorka szekspirowska na emeryturze, bardzo skromnej emeryturze, nie dość, że traci ukochanego kota, to również dach nad głową. Jako osoba niekonwencjonalna i bardzo zdesperowana usiłuje w niebanalny sposób rozwiązać swoje problemy.

W staraniach o przetrwanie uroczej starszej pani bardzo się przydają aktorskie umiejętności, poczucie humoru, optymizm i empatia. Śledzimy jej zabiegi - rodem z komedii gangsterskich - z podziwem i rozbawieniem, co nie przeszkadza nam zadumać się nad smutnym losem wielu samotnych, niedofinansowanych, ale mniej sprytnych życiowo emerytek.

W roli Esmeraldy Quipp - Marta Lipińska (na zdjęciu).

***

NAJDROŻSZY

14 i 15.06, g. 19.15

Komedia lekka, zwana też "komedią bulwarową", to typowa specjalność Francuzów, a jej najlepszym współczesnym twórcą jest niewątpliwie Francis Veber (ur.1937). Dramaturg, scenarzysta, reżyser, producent filmowy znany jest w Polsce głównie z filmów m.in.: "Tajemniczy blondyn w czarnym bucie" (1972), "Pechowiec" (1981), "Kolacja dla palanta" (1998 - Cezar za scenariusz, nominacja za reżyserię), "Plotka" (2001), "Czyja to kochanka?" (2006). Widzowie teatralni znają przede wszystkim jego brawurową komedię "Kolacja dla głupca".

François Pignon, ulubiony bohater Vebera - niezaradny życiowo przeciętniak, pechowiec - pojawia się również w najnowszej komedii "Najdroższy" (prapremiera w Paryżu jesienią 2012 w reżyserii samego autora). Tym razem, jako bezrobotny prawnik, porzucony mąż, szukający sposobu na odmianę losu. Jak zwykle u Vebera, twórcy o ogromnym poczuciu humoru, starania bohatera, po serii zabawnych wypadków i zaskakujących zmianach akcji, kończą się w sposób zupełnie nieprzewidziany...

***

PSIE SERCE

16, 17.06, g.19.00

Zima 1925 roku w Moskwie. Świat kończącego się okresu NEP (Nowej Ekonomicznej Polityki) w państwie radzieckim, w dobie nadchodzącego stalinizmu, widziany oczami bezdomnego psa. Profesor Preobrażeński, luminarz nauki radzieckiej i europejskiej, prowadzi eksperymenty naukowe w poszukiwaniu sposobów odmładzania ludzkiego organizmu. Pies zostaje poddany eksperymentalnemu przeszczepowi, który przynosi nieoczekiwane skutki.

To zdarzenie rodem z science fiction, staje się dla autora pretekstem do niezwykle przenikliwej, gorzkiej diagnozy świata stworzonego przez rewolucyjną ideologię, napisanej przez autora ze specyficznym poczuciem humoru i w formie ocierającej się o groteskę. Wielowarstwowość utworu zmusza do stawiania sobie pytań uniwersalnych o wartości i o porządek świata, szczególnie aktualnych gdy "świat wypadł z formy*".

* W.Szekspir - "Hamlet"