powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Od jutra Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania

Od 22 do 27 czerwca odbędzie się letnia odsłona XIV edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania, w której będą brać udział zespoły z Albanii, Korei i Węgier. Jeszcze w tym samym roku odbędzie się jesienna odsłona tego Festiwalu.

XIV edycję Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca ZAWIROWANIA zdecydowaliśmy się podzielić na kilka części. Odsłona letnia odbędzie się właśnie teraz w czerwcu, druga jesienna pod koniec września. Hasłem tegorocznej edycji jest pocztówkowa formuła: "From Dance with Love", która podkreśla międzynarodowy charakter projektu i jego pozytywne założenia. Mamy nadzieję, że spotkanie z tańcem, niezależnie od tego o czym traktują poszczególne przedstawienia, będzie miało optymistyczny i radosny charakter, gdyż zawsze podkreśla międzynarodową wspólnotę tańca współczesnego, w której wciąż uczestniczymy.

Obraz świata wykreowany w przedstawieniach letniej odsłony festiwalu Zawirowania, nie jest być może zbyt optymistyczny, dotyczy procesów, które stają się stopniowo, coraz większym zagrożeniem dla nas wszystkich, niezależnie od tego, mieszkańcami jakiej części świata jesteśmy. Chociaż można rozmawiać o smutnych sprawach i jednocześnie czerpać radość z samego spotkania z tańcem. Tak, że przesłanie: "From Dance with Love" obowiązuje i czekamy na was między 19 a 27 czerwca na przedstawieniach i warsztatach na Wspólnej 61, Ośrodku na Belwederskiej 20/22 i w Collegium Nobilium na Miodowej 22/24. Po każdym spektaklu odbędą się spotkania artystów z widzami.

Jesienią odwiedzą nas zespoły z Indii, Niemiec i Włoch i może będzie jeszcze bardziej optymistycznie.

19 czerwca / 20.30 / Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Artur Grabarczyk "Ravnfjaer"

Ravnfjr to spektakl oparty na mitologii nordyckiej oraz na zwyczajach i rytuałach ludności Normańskiej z przełomu VII-XII w. Jest to swoisty collage, który w abstrakcyjny sposób zabiera w podróż po sagach i mitach. Podobnie jak na inne indoeuropejskie systemy wierzeń, na mitologię nordycką składają się mity o bogach i boginiach, bohaterach, cudownych krainach, powstaniu oraz końcu świata. Możemy znaleźć tu m.in. historie olbrzymów i karłów, śmierć Baldura, perypetie Lokiego, proroczą przepowiednię Ragnaroku, jak i nawiązania do świąt i obrzędów obchodzonych przez Normanów na cześć swoich bogów. Ravnfjr (czyt. :ravmfjer) przekładając z języka norweskiego oznacza "krucze pióra" co wpasowuje się metaforycznie w strukturę spektaklu, ukazując mnogość i wielowarstwowość poruszanego tematu. Sam kruk jest symbolem śmierci, wojny ale i mądrości. Jest także jednymi z atrybutów Odyna - boga Wszechojca, któremu towarzyszyły dwa kruki o imionach Hugin (Myśl) i Munin (Pamięć).

Artur Grabarczyk - tancerz, choreograf, nauczyciel tańca oraz filmowiec. Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku oraz szkoły wyższej Northern School of Contemporary Dance w Leeds (UK) z tytułem Bachelor of Arts. Studia zakończył z wyróżnieniem (First Class Degree), a jego końcowo-roczne solo wyróżniły znane magazyny Dance Europe oraz Dancing Times. ). Były tancerz m.in. Scottish Dance Theatre i Bałtyckiego Teatru Tańca, a także studenckiego zespołu AP Group, którego był założycielem. Autor kilku choreografii.

Koncept i Reżyseria - Artur Grabarczyk

Choreografia - Artur Grabarczyk oraz tancerze

Wykonanie - Agata Baran, Wiktor Bębacz, Agnieszka Brzezińska, Stanisław Bulder, Sylwia Czubińska, Włodek Kołobycz, Kasia Kuzka, Beata Miernik, Oliwia Pierzchała, Izabela Prokopek, Justyna Ptaszyńska, Agnieszka Sterczyńska, Alicja Wójtowiec, Konrad Zagajewski

Kostiumy - Iwona Raczyńska, Weronika Cudzik

Konsultacja - Joanna Lichorowicz-Greś

Muzyka - collage

***

22 czerwca / 19.00 / Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Marta Kosieradzka "Where is Pablo?"

"Wszystko co mozesz sobie wyobrazic, jest prawdziwe" P .Picasso. Spektakl inspirowany zyciem i malarstwem Pabla Picassa. Jednym z głównych motywów malarstwa tego malarza były kobiety- i w zyciu i w sztuce fascynowały go i inspirowały, był uzalezniony od ich talentów, piekna, zainteresowania. Na obrazach Picassa kobiety przybieraja wszelkie mozliwe formy- od zupełnie zdeformowanych, ubranych w kubistyczne kształty przez eteryczne, romantyczne, liryczne az po dramatyczne przedstawienia kobiet przezywajacych dramat wojny. Co stałoby sie, gdyby kobiety z obrazów doszły do głosu, stworzyły własny swiat, zostawiajac Pabla za jego drzwiami? Czy to co wyobrazone moze stac sie prawdziwe?

Marta Kosieradzka absolwentka wydziału grafiki warsztatowej Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie i wydziału tańca Artesis Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii(Belgia). W latach 2007/2008 studiowała również w Institute for Dance Arts w Linz(Austria) a wcześniej ukończyła kurs instruktorski tańca współczesnego w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki. W ostatnich latach brała udział w wielu projektach na pograniczu sztuk. Nauczyciel i choreograf w licznych szkołach, grupach i organizacjach promujących taniec w Belgii I Polsce sędzia konkursów tanecznych w Belgii I Holandii.

Rezyseria i choreografia: Marta Kosieradzka

Wykonanie: Liwia Aninowska, Lidia Bojarska-Łojewska, Patrycja Cmiel, Małgorzata Górska, Klaudia Kalicka, Joanna Paczkowska, Agata Rutkowska, Julia Sobolewska, Agnieszka Wronowska, Małgorzata Wysocka

Muzyka: Adriano Fontana, Steve Reich, Murcof, René Aubry

Zdjecie: Piotr Łecki

***

23 czerwca / 17.00 / Open Air

Bartosz Woszczyński "Czy to_nie_my?"

Spektakl "Czy to_nie_my" to wizja współczesnego społeczeństwa oraz próba zrozumienia głównych zasad nim rządzących. Stawia serie pytań dotyczących zależności pomiędzy jednostką, a grupą poruszając takie zagadnienia jak konformizm, presja społeczna, odmienność w szerokim rozumieniu, czy efekt Lucyfera opisanego przez Philipa Zimbardo. Ukazanie jednostki oraz grupy w różnych kontekstach igra z ich percepcją. Z jednej strony grupa ukazana jest jako mocny, złożony mechanizm, który jest niesłychanie silny, tym samym zachęca nas do dołączenia się do niej. Z drugiej zaś, ukazana jest ona jako byt niezwykle łatwy do manipulacji, w większości przypadków pozbawiający nas naszej tożsamości. Chęć pozostania jako indywidualna jednostka, mimo, iż często wiąże się z byciem liderem lub innowatorem i utożsamiana jest z silną wiarą we własne przekonania, czasem może po prostu być wynikiem naszej ignorancji. Widz zostaje zabrany w podróż, w której linia pomiędzy abstrakcją, a rzeczywistością zostaje zachwiana, a 'szara strefa' zastępuje potrzebę oddzielania dobra od zła. Spektakl Czy to_nie_my?' stroni od jakichkolwiek osądów, a jedynie zadaje widzowi pytanie czy ten kalejdoskop obrazów ukazanych poprzez język tańca współczesnego to odrealniona wizja, która nas nie dotyczy, czy może jest to swoiste lustro przyszłości? Czy to nie my?

Bartosz Woszczyński, choreograf i tancerz. Absolwent londyńskiej szkoły the Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. Zaczął tańczyć w Alternatywnym Teatrze Tańca LUZ w Siedlcach. Jako tancerz pracował przy wielu niezależnych projektach na całym świecie, a przez trzy sezony związany był z Black Box Dance Company w Danii. Miał zaszczyt współpracować z takimi choreografami jak Fotis Nikolaou, Soodong Jung, Mark Baldwin, Stephanie Thomasen, Gary Clarke, Thomas Bentin, Marie Brolin-Tani, Renaud Wiser, Mari Carrasco, Yong Sean Liu i występować w ich spektaklach w wielu państwach Europy i świata. Jego choreografie wystawiane były m.in. w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Kanadzie, Bułgarii, Białorusi, Portugalii oraz Korei Południowej.

Choreografia: Bartek Woszczyński

Tancerze: Gabriela Bończyk, Klaudia Buda, Kinga Gintowt, Paulina Głośniak, Katarzyna Harłacz, Dorota Koprowska, Marta Łęgowik, Debora Łojko, Marta Rusiecka, Magdalena Sobieska, Sandra Szrot, Natalia von Lonska, Kamila Wasilewska, Agnieszka Wereszczyńska, Urszula Woszczyńska, Natalia Zduńska

***

23 czerwca / 19.00 / Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Iwona Olszowska "EWA i ON"

Współpraca Pawła Koniora i Iwony Olszowskiej została zapoczątkowana dzięki inicjatywie Adama Kamińskiego, który zaprosił duet na Laboratorium Ruchu we Wrocławiu w 2014 roku. "Ewa i On" to odsłona jednego z serii duetów improwizacji strukturalnej w tańcu współczesnym.

Scenariusz stanowi struktura tematyczna a tancerze na bieżąco kreują improwizując choreografie w czasie rzeczywistym (constant composition). Partytura spektaklu określa ramy działania między ruchem, tańcem, obecnością, wejściem w relacje oraz tworzeniem zdarzenia scenicznego. Ewa i On to impresja odnosząca się do Adama i Ewy.

Iwona Olszowska / tancerka, choreograf, improwizator, nauczyciel tańca współczesnego, świadomości ciała, kontakt improwizacji oraz improwizacji jako performance. Somatic Movement Educator według metody Body Mind Centering.

Paweł Konior / performer, tancerz oraz nauczyciel tańca. Poszukuje indywidualizacji ruchu i rytmu, który wypływając z wnętrza staje się spersonalizowany i niepowtarzalny, tak jak linie papilarne. Ruch, który go pociąga jest organiczny, emocjonalny, zakorzeniony oraz pogłębiający czucie i świadomość ciała.

Marcin Janus / pochodzi z Krakowa, jest artysta dzwiekowym, multimedialnym, kompozytorem muzyki elektronicznej i elektroakustycznej. Od wielu lat zajmuje sie oryginalnymi projektami artystycznymi. Jest autorem i czesto wykonawca muzyki do licznych spektakli tanecznych, multimedialnych oraz teatralnych.

Koncepcja i partytura: Iwona Olszowska, Paweł Konior

Taniec, improwizacja, Paweł Konior, Iwona Olszowska

Muzyka: Marcin Janus

Premiera: 17 czerwiec 2017 Dom Rzemiosł Kraków, Noc Teatrów

***

24 czerwca / 18.00 / Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Teatr Tańca Zawirowania "Real Love" PREMIERA

"Real Love" to misterium narodzin, przemijania i śmierci w wykonaniu trzech kobiet w różnym wieku. Czym jest dla nich prawdziwa miłość? Być może jest nią uczucie jakim darzy matka swoje dziecko. Jak czuje się kobieta będąc matką? Co czuje, kiedy ktoś z jej bliskich umiera? Miłość i śmierć, to dwa wątki, które pojawiają się ustawicznie w spektaklu "Real Love" i oddziaływają na siebie w każdej chwili. Bycie matką i bycie blisko śmierci. "Real Love" to forma choreograficznego wiersza, przepełnionego poetycką symboliką oraz znaczeniami z pogranicza metafizyki...

Daniel Abreu urodził się na Teneryfie, gdzie po raz pierwszy zainteresował się ruchem fizycznym i sceniczną ekspresją. Uzyskał dyplom z psychologii na Universidad de Educación Distancia. Współpracował z licznymi teatrami tańca i grupami tanecznymi w Hiszpanii, a także asystował przy wielu produkcjach międzynarodowych. Jego Teatr zrealizował ponad trzydzieści spektakli i regularnie zapraszany jest do różnych krajów Europy, Ameryki i Azji. Ich spektakle prezentowane były na Circuito de Red de Teatros Alternativas cztery lata z rzędu, dwa razy na Aerowaves (2009 i 2011), a także w ponad 17 krajach, takich jak Dania, Brazylia, Niemcy, Korea, Portugalia, Polska, Słowenia i Szwajcaria.

Choreografia: Daniel Abreu

Obsada: Ilona Gumowska, Elwira Piorun, Izabela Prokopek

Reżyseria świateł: Witold Kaczkowski

***

25 czerwca / 19.00 / Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Ferenc Fehér "Morgan and Freeman"

Szybki i zwariowany taniec z kimś, kto sam jest marionetką: małym, ożywionym człowiekiem.

Imię i nazwisko: Freeman

Wysokość: 35 cm lub mniej

Rozmiar buta: 5 cm

Złośliwość: olbrzymia

Czy jest przyjazny? Niekoniecznie...

- Morgan, jak opisałbyś tego małego człowieka?

- Kiedy pierwszy raz go spotkałem, wydawał się być miłym, małym facetem, ale potem ... Jest bardzo żywy i nieco wredny. Zagorzale poszukuje powodów, by mnie dręczyć, i naprawdę mu się to podoba. Oczywiście nie zniosę tego zbyt długo, może będę musiał go zabić. Nie będę miał wyboru, dopóki się nie zmieni. On? Zmiany? NIGDY. On coś knuje. Wiem.

I jeszcze nie powiedziałem o jego przyjacielu, króliku.

Ferenc Fehér to doświadczony i odnoszący sukcesy tancerz - choreograf. Jego styl to wyjątkowe i wyraziste połączenie tańca freestyle, tańca fizycznego i ruchów zwierząt. Taniec Ferenca jest wynikiem ciągłego doskonalenia i rozwoju repertuaru unikalnych ruchów. Od 2007 roku tworzy i wykonuje własne choreografie na całym świecie.

Choreograf i wykonawca: Ferenc FehérMuzyka: Ferenc Fehér (inspirowany René Aubry)

Reżyseria świateł: Dávid KovácsovicsKostiumy: Judit SimonKonsultacje: Judit Simon

Partner produkcyjny: Katlan Csoport

Wsparcie: NKA, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Katlan Csoport

***

26 czerwca / 19.00 / Ośrodek Zawirowania Belwederska 20/22

Albanian DanceTheater Company "Nihil sub sole novi"

Czas i przestrzeń, rytm i dynamika, dusza i ciało ludzkie, porządek dla przetrwania i robotyzacji, indywiduum i społeczeństwo...są częścią badań oraz tematem tej sztuki. Czy te zjawiska zmieniają się w czasie i przestrzeni?

Albanian DanceTheater Company to pierwszy, niezależny teatr tańca współczesnego w Albanii, założony w marcu 2002 roku z inicjatywy choreografa i dyrektora artystycznego Gjergja Prevaziego. Głównym celem zespołu jest rozwój repertuaru tańca współczesnego, oferującego nową estetykę tańca w Albanii, poprzez zachęcanie tancerzy i choreografów do sięgania po większą swobodę na scenie dzięki językowi ruchu, który jest zarówno indywidualny, jak i uniwersalny. Od momentu powstania, teatr co roku tworzy co najmniej jedną, nową produkcję.

Choreografia i koncept: Gjergj Prevazi

Pomysł: Fjorald Doci, Rosella Pellicciotti, Akreoma Saliu

Tancerze i choreografia: Fjorald Doci, Rosella Pellicciotti, Akreoma Saliu

Efekty dźwiękowe: Rosella Pellicciotti

Producent: Albania Dance Meeting-Festival

***

27 czerwca / 19.00 / Teatr Akademii Teatralnej Collegium Nobilium Miodowa 22/24

Dance Cosmopolitan (Designare Movement) "Forest"

W gwałtownie zmieniającej się epoce prawdziwe relacje powoli zanikają.

Wartości etyczne stopniowo giną w bezgranicznie konkurencyjnym społeczeństwie, rządzonym przez materializm. Dlatego musimy powoli cieszyć się życiem.

Designare Movement to azjatycki projekt tańca. Został założony przez Ho Sik Yu - dyrektora artystycznego i choreografa - w 2010 roku. Teraz buduje nowy paradygmat tańca współczesnego poprzez współpracę z azjatyckimi, utalentowanymi tancerzami, jak również odejście od istniejącej formy i skupienie się na rozpadzie i łączeniu.

Nazwa projektu: Dance Cosmopolitan (Designare Movement)

Produkcja: Designare Movement

Choreografia: Yu Ho Sik, Han Chang Ho, Yoko Koike, Pakhamon Much Hemachandra, Kim Kwang Min

Tancerze: Yu Ho Sik, Han Chang Ho, Yoko Koike, Park Jeong Yoon, Kim Kwang Min

Reżyseria świateł: Kim Min Soo

Sztuka wizualna: Choi Won Gyu