powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Gdynia. Czytanie "Tożsamości Wila" Amanity Muskarii w Miejskim

Dziś o godz. 16.45, w ramach finału jedenastego konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, odbędzie się czytanie sztuki "Tożsamość Wila" Amanity Muskarii w reżyserii Rafała Szumskiego. Dramat walczy o główną nagrodę konkursu wynoszącą 50 tysięcy złotych.

Obsada: Monika Babicka, Dorota Lulka, Agata Moszumańska, Szymon Sędrowski, Maciej Sykała, Dariusz Szymaniak, Maciej Wizner

Anna Zalewska-Uberman z Komisji Artystycznej GND o sztuce: - Z krateru po pomniku Lenina wychodzi postać w czarnym płaszczu przybrudzonym ziemią. To Wil (Włodzimierz Ilicz Lenin) człowiek zagubiony w czasie i przestrzeni, który wrócił do Miasta by odnaleźć własną tożsamość. Gabriela i Monika Muskały zabierają nas w odjechaną podróż po Nowej Hucie. Pełna nagłych zwrotów akcji miejska odyseja bardziej przypomina jednak błądzenie podekscytowanego turysty niż wycieczkę z przewodnikiem.

Autorki dramatu nie poruszają się bowiem utartymi ścieżkami. Bazując na wykształconej już symbolice miasta, rozbrajają między innymi kryminalną legendę Nowej Huty. Antropolog Czarek w przeciwieństwie do reporterki TVN-u (porte parole Agnieszki z "Człowieka z marmuru") nie chce żerować na stereotypach i tworzyć czarno-białej kroniki filmowej z zadupia. Nie tracąc optymizmu odważnie blenduje się z przestrzenią miasta: bo przecież mnie tam rozszarpią na kawałki troglodyci nowohuccy skonstruowani z ortalionu nienawiści - droczy się z własną matką.

Gabriela i Monika Muskały idealnie wyczuwają puls miasta i zyskują dostęp do wnętrza jego historii przechowywanej we wspomnieniach lokalnych mieszkańców i zapisanej w jego krajobrazie. Wśród wielu barwnych postaci (Ronald Regan pijący kawę z Leninem w Barze Centralnym czy kultowe nowohuckie budynki, które w dramacie zostają upersonifikowane) na szczególną uwagę zasługują bohaterki kobiece: bojowniczki stawiające opór komunistycznemu reżimowi (obrona Krzyża), dzielne robotnice kombinatu czy Guerilla Gardening (partyzantka ogrodowa, która robi z Huty Barcelonę pod osłoną nocy, bez zezwolenia konserwatora).

Kiedy w początkowej scenie dramatu dotknięty chorobą niepamięci Wil dostaje wynik badania EEG, przed oczami czytelników wyświetla się mapa Nowej Huty, której kształt przypomina ludzki mózg. To jego mózg. Postać Lenina na zawsze wpisała się w pejzaż miasta, pozostając symbolem czasów, do których ludzie nie chcą wracać, a z drugiej strony odczuwają do nich sentyment. Bohater otwierając się na niepowtarzalność przestrzeni, która go otacza, odnajduje swoje "genius loci".

"Tożsamość Wila" powstała w oparciu o improwizacje aktorów Teatru Ludowego w Nowej Hucie i badania terenowe prowadzone przez autorki przy współpracy z grupą studentów antropologii. W wyniku tego etno-teatralnego projektu, ze zderzenia różnych perspektyw zrodził się portret miasta realny i fantasmagoryczny zarazem, pogłębiony psychologicznie a jednocześnie nakreślony dowcipnie i lekko. Nowa Huta w dramacie nie przypomina miasta idealnego. Ma swoją przeszłość (nie zawsze chlubną) i własne marzenia o przyszłości, jest miastem nieukonstytuowanym, które ciągle się przeobraża na oczach i przy udziale swoich mieszkańców i odwiedzających je turystów.

Wstęp na czytanie jest wolny.

AMANITA MUSKARIA. Pod tym pseudonimem kryją się siostry Gabriela Muskała i Monika Muskała. Pierwsza z nich jest aktorką filmową i teatralna, autorką sztuk teatralnych. Grała m.in. w przedstawieniach Mariusza Grzegorzka, Barbary Sass, Marka Fiedora. Za rolę w filmie "Wymyk" w reż. Grega Zglińskiego została nagrodzona na festiwalu filmowym w Gdyni (2011). Zagrała w filmach "Moje córki krowy" Kingi Dębskiej, "Wołyniu" Wojtka Smarzowskiego. Jest również autorką scenariusza filmu "Fuga" (reż. Agnieszka Smoczyńska). Druga, Monika jest tłumaczką, dramatopisarką, eseistką, dokumentalistką oraz wykładowczynią w łódzkiej Szkole Filmowej. W 2017 roku była nominowana do Nagrody Literackiej NIKE oraz do Nagrody Literackiej GDYNIA za esej "Między Placem Bohaterów a Rechnitz. Austriackie rozliczenia". Otrzymała Górnośląską Nagrodę Literacką JULIUSZ oraz Nagrodę im. Andrzeja Siemka "Literatury na Świecie". Wspólnie napisane przez nie sztuki (m.in.: "Podróż do Buenos Aires" i "Daily Soup") zostały przetłumaczone na wiele języków i od lat grane są z powodzeniem w Polsce i za granicą. Ich trzecia sztuka - "Cicha noc" w reż. Pawła Paszty otrzymała wiele nagród na festiwalu Teatroteka Fest w Warszawie. "Tożsamość Wila" została zrealizowana w Teatrze Ludowym w Krakowie.