Białystok. Nadchodzą Dni Sztuki WSpółczesnej

Będą poprawiny z udziałem białostockich seniorów, spektakl w jednym z najmniejszych teatrów świata, peregrynacje w plenerze. Zabrzmi buntowniczy manifest Chóru Czarownic i złość Bacha. W belfra zamieni się Wojciech Pszoniak, w muzyce powróci Komeda.

«Wszystko w ramach 33. Dni Sztuki Współczesnej. Festiwal już w dniach 22-27 maja w różnych punktach w mieście.

Białostocki Ośrodek Kultury przy współpracy partnerów proponuje blisko 20 wydarzeń, sporo teatru, tańca i alternatywnej muzyki.

Powroty do artystów i form

Najbardziej intensywnie, może nawet za bardzo - będzie w sobotę (26.05), kiedy zaplanowano 7 wydarzeń, i spektakl po spektaklu.

Program jest różnorodny, choć wydaje się nie mieć wyraźnego klucza.

Według organizatorów motywem przewodnim mają być powroty w szerokim ujęciu.

- Chcemy wrócić do czasów, gdy Dni Sztuki Współczesnej się zaczęły. Chcemy pokazać powrót do wartości tamtych czasów, do form, które nam wtedy towarzyszyły. Zetknąć współczesność z tym, co było kiedyś - mówi Grażyna Dworakowska, dyrektorka Białostockiego Domu Kultury. - Co ciekawe, pewne tematy, dziś aktualne, przeniesione 30 lat wcześniej, też świetnie by funkcjonowały. I odwrotnie.

- Elżbieta Puczyńska, kierownik działu programowo-edukacyjnego BOK-u dodaje: - Wracamy do artystów, którzy już u nas gościli, wracamy do tematów - miłości, zagubienia, wojny.

Rzeczywiście przyjadą teatry, które już w Białymstoku były, m.in. Polski Teatr Tańca, Komuna Warszawa, Teatr KTO, Teatr Porywacze Ciał, Krakowski Teatr Tańca i Teatr Chorea. Ale będą też muzyczne nowinki ostatnich lat: Chór Czarownic, czyli chór zbuntowanych śpiewających kobiet i performerek, w śpiewie wykrzykujących radości i wściekłości, grających punkowo i awangardowo, lirycznie i dramatycznie.

Czy wrocławski zespół EABS, znany z jazzu podbitego hip-hopem, który niedawno nagrał świetnie przyjętą płytę, w której przypomina piosenki Krzysztofa Komedy - "Repetitions (Letters to Krzysztofa Komeda").

Nauczyciel i poprawiny

Wielu czeka na monodram wybitnego polskiego aktora teatralnego i filmowego - Wojciecha Pszoniaka, który tym razem wcieli się w rolę nauczyciela pracującego z trudną młodzieżą - w monodramie "Belfer" belgijskiego dramaturga Jeana Pierre'a Dopagne'a.

W programie sporo jest spektakli odnoszących się do obecnej sytuacji społecznej i przemian cywilizacyjnych. Takim spektaklem będzie choćby "Szczelina" Teatru Chorea, który inspirując się tekstem norweskiego dramaturga Arne Lygre "Zanikam", poezją mistyczną i własnymi tekstami, opowie poniekąd o uchodźcach, a poniekąd o nas samych, przyzwyczajonych do komfortu stabilności i nie mających pojęcia jak to jest, gdy w jednej chwili traci się wszystko. Spektakl zebrał świetne recenzje - otrzymał Nagrodę Złotej Maski za najlepsze wydarzenie na scenie off w sezonie 2015/2016.

Polski Teatr Tańca zaprosi widzów na spektakl będący wariacją "Wesela" Wyspiańskiego. W przedstawieniu "Wesele. Poprawiny"[na zdjęciu], spotkają się różne pokolenia Polaków - tych przywiązanych do tradycji i historii, i tych, którzy zanurzeni w popkulturze i technologicznych nowinkach, na historię nie zwracają uwagi. To próba przyjrzenia się Polsce i Polakom. Co ciekawe - z pomocą białostockich seniorów, którzy również wystąpią w spektaklu. I za pomocą tańca.

Cezary idzie na wojnę

Techniką tańca w opowieści o polskiej wspólnotowości posłuży się także Krakowski Teatr Tańca, który pokaże spektakl "My/Wy". Inspiracją dla twórców były gęstniejące w ostatnim czasie nastroje i podziały społeczne.

Na festiwalu zobaczymy spektakl, który w ub.r. otrzymał Grand Prix dla najlepszego przedstawienia TOPOFFFestival w Tychach, a jego reżyser - Adam Ziajski, nagrodę dla indywidualności artystycznej festiwalu "Kontrapunkt". "Nie mów nikomu..." będzie też wydarzeniem na festiwalu białostockim - zagrany w języku migowym (z udziałem osoby niewidomej), inspirowany jest osobistym doświadczeniem twórców oraz reportażem Anny Goc "Głusza".

Gościem festiwalu będzie też ceniona formacja Komuna// Warszawa, która pojawi się z realizacją, zaliczaną do najważniejszych teatralnych wydarzeń 2017 roku. "Cezary idzie na wojnę" to spektakl o wojnie, która może przyjść. Rodzaj happeningu ma wymowę pacyfistyczną i antynacjonalistyczną, a formę - prowokacyjną.

Trochę prowokacyjnych rozwiązań - wodewilu, kabaretu, psychodramy - znaleźć można też w spektaklach lubianych w Białymstoku Porywaczy Ciał. Teatr tym razem zaprosi na spektakl kameralny, ale w zaskakujący sposób wykorzystujący publiczność. Wszystko to w celu opowieści o sprawach najważniejszych - "Humanicana".

Zrób sobie teatr sam

Będą też goście z zagranicy. Po raz pierwszy na DSW zaprezentuje się Białoruski Państwowy Teatr Lalek ze spektaklem "Pensjonat Belvedere". Białoruskich aktorów prowadzi włoski reżyser Matteo Spiazzi, który nadał spektaklowi konwencję komedii dell'arte. Wspólnie opowiadają o pewnych starszych mieszkańcach pensjonatu, których pilnie realizowany grafik nie ustrzeże przed nagłymi sytuacjami.

Z kolei białoruski Teatr Kartonka zaprosi białostoczan do najmniejszego teatru na świecie, czyli Budki Teatralnej na Rynku Kościuszki. - Wystarczy wrzucić przysłowiowy grosik, a Budka, działająca na zasadzie fotobudki, sama się uruchomi. Widzowie zaś będą współtworzyć teatralną opowieść. Artystki z Teatru Kartonka, Swietłana Bień i Lina Chiesina, poprowadzą także warsztaty rodzinne "Teatr lalek z papieru", podczas których dzieci i ich opiekunowie poznają "od podszewki" teatr lalek, sprawdzą się w roli dramaturgów, reżyserów i aktorów oraz stworzą własny spektakl - mówi Elżbieta Puczyńska.

Coś dla siebie na festiwalu znajda też najmłodsze, jeszcze raczkujące dzieci (1-3). To spektakl taneczny "Blisko" w reżyserii Alicji Morawskiej-Rubczak który za pomocą matrioszki z niespodzianką opowie o bliskości właśnie.

Peregrinus na ulicach

Zaplanowano jeden duży spektakl plenerowy - to moralitet, bazujący na twórczości T.S. Eliota, i opowiadający o dzisiejszej cywilizacji, konsumpcji, korporacji, braku czasu, tempie życia. Teatr KTO pokaże "Peregrinusa" za pomocą wielkich, sugestywnych masek.

Z kolei wielką marionetę - fortepian autorskiej konstrukcji we wnętrzach pałacu Branickich pokaże Walny Teatr, znany z topornych wielkich lalek. Tym razem Walny opowie o buncie Bacha, który postanawia pozbawić ludzkość swojej spuścizny.

Ci, którzy jeszcze nie zdążyli zobaczyć projektu utalentowanej absolwentki białostockiej Akademii Teatralnej - Natalii Sakowicz "Pobudka", teraz będą mieli okazję. Spektakl inspirowany baśniami braci Grimm zrealizowany w ramach stypendium Prezydenta Białegostoku na festiwalu zostanie pokazany w ramach cyklu "Białostoczanie na DSW".

**

PROGRAM

wtorek, 22 maja 2018

godz. 19 - Walny Teatr: Gould-Wariacje (60') - spektakl (Aula Magna Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku (Pałac Branickich), ul. Kilińskiego 1, bilety: 15 zł - w przedsprzedaży /25 zł)

środa, 23 maja 2018

godz. 18 - Natalia Sakowicz: Pobudka (60') - spektakl (Teatr Szkolny ul. Sienkiewicza 14, bilety: 10 zł / 20 zł)

godz. 19.30 - Wojciech Pszoniak: Belfer (90') - monodram i spotkanie z artystą, prowadzenie: Konrad Szczebiot (sala Forum, ul. Legionowa 5, bilety: 25 zł/35 zł)

czwartek, 24 maja 2018

godz. 14 i 17 - Blisko (45') reż. Alicja Morawska-Rubczak - spektakl dla dzieci w wieku 1-3 lat (Teatr Szkolny, ul. Sienkiewicza 14, bilety: 14 zł dziecko + opiekun 24 zł

piątek, 25 maja 2018

godz. 16-19 - Teatr Kartonka (BY): Budka Teatralna - akcja teatralna (Rynek Kościuszki, obok Ratusza, wstęp wolny)

godz. 18.30 - Teatr Porywacze Ciał: Humanicana (90') - spektakl dla widzów w wieku 18+; Białostocki Teatr Lalek (ul. Kalinowskiego 1, bilety: 15 zł/25 zł)

godz. 21 - EABS - koncert (sala Forum, ul. Legionowa 5, bilety: 30 zł/40 zł)

sobota, 26 maja 2018

godz. 10 - Swietłana Bień i Lina Chiesina (BY): Teatr lalek z papieru (część I, 120') - warsztaty rodzinne, dla dzieci od 3. roku życia; (Centrum im. Zamenhofa, ul. Warszawska 19, dwudniowe bilety: 12 zł dziecko + opiekun 22 zł)

godz. 14-17 - Teatr Kartonka (BY): Budka Teatralna - akcja teatralna (Rynek Kościuszki, obok Ratusza, wstęp wolny)

godz. 15 - Teatr Chorea: Szczelina (100') - spektakl; Teatr Szkolny Wilkowskiego, ul. Sienkiewicza 14, bilety: 15 zł/25 zł

godz. 17 - Białoruski Państwowy Teatr Lalek: Pensjonat Belvedere (70') - spektakl (bez słów) i spotkanie z artystami, prowadzenie: Maria Żynel (sala Forum, ul. Legionowa 5, bilety: 20 zł/30 zł)

godz. 19 - Komuna// Warszawa: Cezary idzie na wojnę (50') - spektakl (Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. Ciołkowskiego 1N, bilety: 20 zł/30 zł)

godz.20.30 - Nie mów nikomu (70') reż. Adam Ziajski - spektakl (w języku migowym, z napisami) i spotkanie z twórcami, prowadzenie: Dominik Sołowiej (Opera i Filharmonia Podlaska, Scena Kameralna, ul. Odeska 1, bilety: 15 zł/25 zł)

godz. 22.30 - Teatr KTO: Peregrinus - spektakl plenerowy (Rynek Kościuszki, przy Archiwum Państwowym, wstęp wolny)

niedziela, 27 maja 2018

godz. 10 - Swietłana Bień i Lina Chiesina (BY): Teatr lalek z papieru (część II, 120') - warsztaty rodzinne, dla dzieci od 3 roku życia; (Centrum im. Zamenhofa, ul. Warszawska 19, dwudniowe bilety: 12 zł dziecko + opiekun 22 zł)

godz. 14-17 - Teatr Kartonka (BY): Budka Teatralna - akcja teatralna (Rynek Kościuszki, obok Ratusza, wstęp wolny)

godz. 17 - Krakowski Teatr Tańca: My/Wy (55') - spektakl (Teatr Szkolny im. Wilkowskiego, ul. Sienkiewicza 14, bilety: 15 zł/25 zł)

godz. 18.30 Polski Teatr Tańca: Wesele. Poprawiny (90') - spektakl i spotkanie z twórcami, prowadzenie: Anna Królica (Opera i Filharmonia Podlaska, Scena Kameralna, ul. Odeska 1, bilety: 15 zł/25 zł)

godz. 21 - Chór Czarownic - koncert i spotkanie z artystami, prowadzenie: Maria Żynel; dla widzów w wieku 13+ (sala Forum, ul. Legionowa 5, bilety: 20 zł/30 zł)

Wydarzenie towarzyszące: Alina Gabrel-Kamińska: Backstage 2 - wystawa; Galeria BOK w foyer Forum, ul. Legionowa 5, wstęp wolny

Bilety dostępne w kasie kina Forum (ul. Legionowa 5), kasie BOK/CLZ (ul. Warszawska 19), online: https://bilety.bok.bialystok.pl oraz w miejscu wydarzenia na 30 min przed jego rozpoczęciem

Więcej na: www.facebook.com/dsw.bialystok, www.dsw.bialystok.pl, www.bok.bialystok.pl

**

Wydarzenia

*Walny Teatr: Gould-Wariacje (60') - spektakl

wtorek, 22 maja 2018

godz. 19 (Aula Magna Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, ul. Kilińskiego 1)

Jan Sebastian Bach, wściekły z powodu pomysłu wysłania jego "Wariacji Goldbergowskich" w kosmos (w 1977 roku, astronauci z NASA wysłali je tam jako wizytówkę homo sapiens na wypadek, gdyby żyli tam Marsjanie), postanawia pozbawić ludzkość swojej spuścizny i podarować ją tym, którzy słuchać jej będą w kosmosie. Po raz ostatni aranżuje koncert zmarłego - po wykonaniu "Wariacji" - Glenna Goulda, wydobywając go za pomocą jego własnego nagrania z fortepianu, po czym przedstawia własny muzyczny testament.

W spektaklu wykorzystywana jest oryginalna i autorska technika nadmarionety klawiszowej, w oparciu o naturalnych rozmiarów fortepian koncertowy na scenie, a także mechanizm 16 silników na krzyżaku, do animacji nadmarionety na wysokości pięciu metrów. Fortepian autorskiej konstrukcji, poprzez wciskanie określonych klawiszy porusza nadmarionetą.

*Natalia Sakowicz: Pobudka (60') - spektakl

środa, 23 maja 2018

godz. 18 (Akademia Teatralna, ul. Sienkiewicza 14)

Dawno, dawno temu, a może i nie tak dawno, a właściwie to może teraz, żyje sobie pewna dziewczyna. Dziewczyna powinna już dorosnąć i stać się kobietą. Powinna wiele rzeczy, a jeszcze więcej nie powinna. Tymczasem ona gubi się w lesie. Niezdara. A tu, jak wiadomo, czyha pełno niebezpieczeństw. Dobrze byłoby wydostać się z tego lasu, jednak nie wiadomo która ścieżka jest właściwa...

"Pobudka" to solowy spektakl lalkowy, inspirowany najpopularniejszymi baśniami braci Grimm. Głównym tematem przedstawienia jest kobiecość dzisiaj. Co łączy współczesną dziewczynę ze Śpiącą Królewną czy z Czerwonym Kapturkiem? Czy mają jeszcze wspólne tematy czy są sobie zupełnie obce?

Natalia Sakowicz - aktorka, tancerka, asystentka w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku.

* Wojciech Pszoniak: Belfer (90') - monodram i spotkanie z artystą

środa, 23 maja 2018

godz. 19.30; sala Forum, ul. Legionowa 5 (prowadzenie spotkania - Konrad Szczebiot)

"Belfer" belgijskiego dramaturga Jeana Pierre'a Dopagne'a, to historia nauczyciela wykładającego literaturę w szkole dla tzw. trudnej młodzieży. Praca, wykonywana do tej pory w poczuciu misji, zmienia się stopniowo w pełną nerwów grę, gdy codziennie przychodzi mu stawiać czoło uczniom mającym za nic wszelkie ideały. Jego poetycka natura musi zmierzyć się z zachowaniem młodzieży ogołoconej z jakiegokolwiek autorytetu Spektakl mówi o tym, jak kształtują się relacje między mentorem a uczniem oraz o degradacji naszej kultury i cywilizacji europejskiej.

Wyreżyserowana przez Michała Kwiecińskiego sztuka pokazywana była w kilkudziesięciu krajach, za każdym razem prowokując widzów do dyskusji i stawiania pytań dotyczących relacji nauczyciel - uczeń.

*Blisko (45') reż. Alicja Morawska-Rubczak - spektakl dla dzieci w wieku 1-3 lat

czwartek, 24 maja 2018

godz. 14 i 17 (Akademia Teatralna, ul. Sienkiewicza 14)

Podejdź bliżej, zobacz, dotknij, poczuj. Zajrzyj do środka. Nasze historie - poukrywane jedna w drugiej, czekają na to, by je odkryć. BLISKO stanie się przygodą - poszukiwaniem tajemnic, które drzemią w środku każdego z nas. BLISKO to spektakl o budowaniu relacji. Dwoje tancerzy odkrywa przed widzami świat magicznych więzi, które odwiecznie łączą ludzi.

Dwoje tancerzy na okrągłej scenie - krąg życia i wspólnoty, a w jego centrum matrioszka - symbol macierzyństwa, a jednocześnie obiekt kryjący w sobie mnóstwo niespodzianek.

Tradycyjna w swej formie lalka zyskuje współczesny rys i może być kreatywnie przetwarzana - zarówno przez artystów, jak i widzów. Forma staje się punktem wyjścia do rozmowy bez słów, w której bliskość, dotyk, czułość stają się najważniejszymi tematami.

*Teatr Kartonka (BY): Budka Teatralna - akcja teatralna

piątek, 25 maja 2018, godz. 16-19;

26-27 maja 2018, godz. 14-17, Rynek Kościuszki, obok Ratusza

Usiądźcie wygodnie i przygotujcie się na wyjątkową historię, stworzoną... przez was! Budka Teatralna zostanie uruchomiona dokładnie wtedy, gdy zechcecie. Mechanizm teatralny zacznie działać, historia się rozpocznie, a postaci będą postępować tak, jak zadecydujecie. W ciągu trzech minut możecie stworzyć i oglądać - "zaprojektowaną" przez Was - opowieść sceniczną.

*Porywacze Ciał: Humanicana (90') - spektakl dla widzów w wieku 18+

piątek, 25 maja 2018

godz. 18.30 (Białostocki Teatr Lalek, ul. K. Kalinowskiego 1)

Nagroda Młodych podczas Festiwalu Zderzenie Teatrów w Kłodzku w 2017 roku. "Humanicana" w skromnej formie opowiada o sprawach najważniejszych. Brutalność miesza się z delikatnością, a troska o losy świata z marzeniami o ucieczce w miejsca, które trudno znaleźć na mapach. Spektakl stawia też rolę widza w zupełnie nowym, zaskakującym świetle.

W jakim? To trzeba sprawdzić samemu.

Teatr Porywacze Ciał to profesjonalny teatr prywatny, tworzony przez Katarzynę Pawłowską i Macieja Adamczyka - zawodowych aktorów, pełniących również funkcję dramaturgów i reżyserów. W spektaklach twórcy testują różne formy i konwencje, wykorzystują stylistykę wodewilu, kabaretu i happeningu, balansując między bezpośredniością psychodramy a dystansem metafory. Posługują się strategią parodii i pastiszu, używają znaków i symboli kultury współczesnej, zestawiają teksty literackie z wulgaryzmami, arcydzieła z kiczem.

*EABS - koncert

piątek, 25 maja 2018

godz. 21 (sala Forum, ul. Legionowa 5)

Wrocławski septet EABS, kontynuujący tradycję polskiej szkoły jazzu, wymykający się równocześnie wielu brzmieniowym schematom i prezentujący zupełnie nowe podejście, przeciwstawiające się utartym muzycznym standardom. Debiutancki krążek EABS, "Repetitions (Letters to Krzysztof Komeda)" w całości poświęcony jest twórczości legendy polskiego jazzu - Krzysztofa Komedy. "Repetitions" to analiza twórczości artysty z lat 1962-1967, powtórka Komedy mniej znanego, a zarazem dogłębniej zbadanego.

*Swietłana Bień i Lina Chiesina (BY): Teatr lalek z papieru (część I, 120') - warsztaty rodzinne, dla dzieci 3+

sobota-niedziela, 26-27 maja 2018

godz. 10-12 (Centrum im. Zamenhofa, ul. Warszawska 19)

Każdy z uczestników może stworzyć w ciągu kilku godzin własny spektakl. W konwencji teatru z papieru. Podczas warsztatu uczestnicy zapoznają się ze światem teatru lalek, sprawdzą w roli dramaturga, artysty, reżysera i aktora i stworzą autorską wizję teatru i własny spektakl.

Weźcie ze sobą: dowolne pudełko z kartonu, nożyczki, kredki, markery i "skarby": kawałki papieru do pakowania, opakowania po cukierkach, stare gazety... Bardzo przydadzą się: wyobraźnia, dobry nastrój i miłość do tworzenia teatru!

*Teatr Chorea: Szczelina (100') - spektakl

sobota, 26 maja 2018

godz. 15; Teatr Szkolny im. J. Wilkowskiego, ul. H. Sienkiewicza 14

Nagroda Złotej Maski za najlepsze wydarzenie na scenie off w sezonie 2015/2016. Spektakl na motywach utworu norweskiego dramaturga Arne Lygre "Zanikam" w tłumaczeniu Elżbiety Frątczak-Nowotny, z użyciem fragmentów poezji mistycznej Rumiego oraz osobistych tekstów aktorów.

Reżyser, Tomasz Rodowicz mówi:

To nie jest spektakl o uchodźcach, którzy nagle stracili dach nad głową i muszą ruszać w nieznane. To nie jest spektakl o tych, którzy nie wiedzą, dokąd idą, wiedzą tylko, skąd przyszli. To nie spektakl o ludziach, którzy tracą najbliższych, ale ciągle chcą żyć. To nie jest spektakl o tych, którzy idąc w nieznane i tracąc wszystko, wciąż mają nadzieję, że będą mogli zacząć swoje życie od nowa.

"SZCZELINA" to spektakl o was - o nas, którzy mając dach nad głową i cokolwiek do zjedzenia, nie zdajemy sobie ciągle sprawy z tego, że w każdej chwili możemy to wszystko stracić i być wyrzuconymi w nieznane, bo ktoś nagle, bez zapowiedzi, zrzuci na nasz dom bombę, zatruje wodę albo odbierze prawo do przebywania w naszym mieście.

*Białoruski Państwowy Teatr Lalek: Pensjonat Belvedere (70') - spektakl (bez słów) i spotkanie z artystami (dla widzów 16+)

sobota, 26 maja 2018

godz. 17 (sala Forum, ul. Legionowa 5, prowadzenie spotkania - Maria Żynel)

Bohaterami sztuki są starsi ludzie, których czas zbliża się nieuchronnie do końca. Każdy z nich ma już linię mety namalowaną farbami we właściwych kolorach. Mieszkańcy pensjonatu przeżywają każdy dzień zgodnie z grafikiem, ale nie powstrzymuje ich to przed wpadaniem co jakiś czas w różne tragiczne lub komiczne sytuacje. W końcu starość to tylko powód do rozmyślań nad kruchością ludzkiego życia, gdzie do ostatniego oddechu można znaleźć miejsce na marzenia i miłość. To uniwersalna historia, opowiedziana bez zbędnych słów. Dokładniej, zupełnie bez słów.

Spektakl wyreżyserował Matteo Spiazzi - włoski aktor i reżyser, absolwent Akademii Sztuk Dramatycznych w Udine. W projekcie biorą udział aktorzy Białoruskiego Państwowego Teatru Lalek - najstarszego teatru lalek na Białorusi, istniejącego od 1938 roku.

*Komuna// Warszawa: Cezary idzie na wojnę (50') - spektakl

sobota, 26 maja 2018

godz. 19 (Uniwersyteckie Centrum Kultury, ul. K. Ciołkowskiego 1N)

Spektakl zaliczany do najważniejszych teatralnych wydarzeń 2017 roku. Nagroda dla Zespołu na festiwalu Boska Komedia 2017.

Reżyser spektaklu, Cezary Tomaszewski był nominowany do Paszportów Polityki 2017 w kategorii Teatr.

Spektakl, w którym "Popołudnie fauna" Niżyńskiego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii performatywnej.

Spektakl w ramach cyklu "Przed wojną/Wojna/Po wojnie" Komuny// Warszawa, opisującego permanentny stan, w jakim znajduje się świat. Wojny mogą być zbrojne i psychologiczne, zamorskie i domowe, międzynarodowe i rodzinne. Impulsem, który skłonił K//W do zajęcia się tą tematyką, był ciąg ponurych wydarzeń z ostatnich lat: wojna na Ukrainie i Bliskim Wschodzie - brexit - wygrana Trumpa. Coraz częściej pojawia się myśl, że wojna w Europie może przestać być historią. Stąd potrzeba zadania pytań o to: Czy jesteśmy przygotowani do wojny? Czy pamięć o wojnie ułatwia podtrzymanie pokoju? Czy wojna może być sprawiedliwa? Czy polityki historyczne otwierają rany i zbroją społeczeństwa do walki?

K//W będzie opowiadać o wojnie i wojnach - w ich różnych kontekstach i odsłonach, z naciskiem jednak na ich realny - nieheroiczny i osobisty - wymiar.

* Nie mów nikomu (70') reż. Adam Ziajski - spektakl (w języku migowym, z napisami) i spotkanie z twórcami

sobota, 26 maja 2018

godz. 20.30 (Opera i Filharmonia Podlaska, Scena Kameralna, ul. Odeska 1; prowadzenie spotkania: Dominik Sołowiej)

Grand Prix dla najlepszego spektaklu TOPOFFFestival 2017 w Tychach. Nagroda im. Zygmunta Duczyńskiego dla indywidualności artystycznej festiwalu KONTRAPUNKT 2017 dla Adama Ziajskiego.

Spektakl inspirowany osobistym doświadczenie twórców oraz reportażem Anny Goc "Głusza".

Reżyser Adam Ziajski do realizacji spektaklu zaprosił osoby niesłyszące. Wśród nich jest również jedna osoba niewidoma.

- Na początku czułem się zawstydzony tym jak reaguję i co o nich wiem. Dzisiaj chciałbym krzyknąć: wybieram milczenie! Ale jak tu wykrzyczeć takie wyznanie? - mówi reżyser

*Teatr KTO: Peregrinus - spektakl plenerowy

sobota, 26 maja 2018

godz. 22.30 (Rynek Kościuszki przy Archiwum Państwowym)

Nagroda Teatru im. Tony Bulandra dla najlepszego spektaklu ulicznego na Babel Fast w Târgoviste (Rumunia) w 2016 roku.

Wędrujący spektakl uliczny, inspirowany twórczością poetycką T.S. Eliota.

Groteskowy moralitet wędrujący przez ulice dzisiejszej cywilizacji. Aktorzy w wielkich, sugestywnych maskach, budują szereg z pozoru zabawnych scen, będących w istocie gorzką satyrą na świat współczesnego Everymana, zawieszony pomiędzy domem, a korporacją. Peregrinus XXI wieku swoją drogę przez życie identyfikuje z drogą do pracy, a konsumpcja staje się dla niego dominującą religią.

*Krakowski Teatr Tańca: My/Wy (55') - spektakl

niedziela, 27 maja 2018

godz. 17; Akademia Teatralna, (ul. Sienkiewicza 14)

Najnowszy spektakl Krakowskiego Teatru Tańca wyrasta z inspiracji polską techniką tańca współczesnego, spajającą polską tradycję ludową i przetwarzającą ją w specyficzny kod ruchowy.

W spektaklu, osadzonym w aktualnym kontekście społeczno-politycznym, wykorzystywane są tradycyjne pieśni ludowe, wykonywane częściowo na żywo. Ludowe inspiracje zarówno w warstwie muzycznej, jak i ruchowej, przetworzone są we współczesną formę teatru tańca. Twórcy spektaklu, zadają pytania, gdzie przebiega granica pomiędzy "za" i "przeciw", czy "tak" i "nie" to jedyne możliwe odpowiedzi na pytania/problemy stawiane przez lokalną i europejską rzeczywistość?

*Polski Teatr Tańca: Wesele. Poprawiny (90') - spektakl i spotkanie z twórcami,

niedziela, 27 maja 2018

godz. 18.30; Opera i Filharmonia Podlaska, Scena Kameralna, ul. Odeska 1; prowadzenie: Anna Królica)

Inteligent z miasta żeni się z chłopką. Potem rzeczywistość się skomplikowała. Rozpadły się wspólnoty, w których ludzie żyli całe życie, wieś migrowała do miasta, chłopskie dzieci poszły na studia. Przyszły zmiany. Nastała demokracja, wraz z nią przybył kapitalizm, a ponowoczesność stawiała na "tu i teraz", podważała wagę tradycji i ciągłości.

Na scenie spotykają się różne pokolenia Polaków. W ich prywatnych "historiach weselnych" odbijają się losy Polski i Polaków, a rodzinne mitologie stają się częścią wielkiej narracji historycznej. Pokolenie dwudziestolatków, których nie łączą doświadczenia wojen, strajków, spania na styropianie. Ważne dla nich daty określa nie historia, ale konsumpcja i popkultura - pierwsze portale społecznościowe, fast foody na ulicach, nowe narkotyki, coraz cieńsze laptopy, podróże bez paszportu, muzyka z całego świata w kieszeni spodni.

Są i ci najmłodsi. Co ukształtuje ich doświadczenia - tego nie wiemy.

Co ten międzypokoleniowy dialog z Wyspiańskim, seans zbiorowej pamięci, powie nam o nas samych i dzisiejszej Polsce?

Zapraszamy na poprawiny - mówi Magdalena Zaniewska, która sprawuje opiekę dramaturgiczną nad spektaklem.

Ciekawostka: w spektaklu zagrają gościnnie białostoccy seniorzy!

*Chór Czarownic - koncert i spotkanie z artystami, dla widzów w wieku 13+

niedziela, 27 maja 2018

godz. 21 (sala Forum, ul. Legionowa 5, prowadzenie: Maria Żynel)

Chór Czarownic to zespół ponad 20 kobiet, śpiewających i performerek, które wraz z zespołem (perkusja, live electronic i harfa stalowa) tworzą muzyczny spektakl. Same chórzystki również grają na instrumentach specjalnie dla nich skonstruowanych.

Projekt mistrzowsko łączy pracę artystów i artystek profesjonalnych z amatorkami, po raz pierwszy stojącymi na scenie, tworząc nową jakość w sztuce. Większość chórzystek to kobiety różnych zawodów, stylów życia i światopoglądów.

Chór Czarownic budzi najwyższe, czasami skrajne emocje, śpiewa i gra punkowo, awangardowo, ale również lirycznie i dramatycznie. Literacko to opowieść z punktu widzenia kobiet i ich skomplikowanych relacji ze współczesnym światem. Ta historia uniwersalnie wpisuje się we współczesne społeczne lęki związane ze wzrostem napięć lokalnych i globalnych, ze zmianami społecznymi, odradzającym się nacjonalizmem i faszyzmem w Europie i na świecie. Ze sceny płyną pieśni czułe, intymne, szczere, domowe oraz gwałtowne i buntownicze.

Wydarzenie towarzyszące:

Alina Gabrel-Kamińska: Backstage 2 - wystawa (Galeria BOK w foyer Forum i klub Fama, ul. Legionowa 5)

Wystawa pokazuje, jak wyglądały ubiegłoroczne Dni Sztuki Współczesnej od zaplecza.

Organizator: Białostocki Ośrodek Kultury

Festiwal odbywa się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku

Festiwal realizowany ze środków Miasta Białegostoku»

e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego