powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Performance Magdaleny Chowaniec

We wtorek, 17 kwietnia Austriackie Forum Kultury zaprasza na peformance Magdaleny Chowanieci "In the Artist`s Head".

Performance odbędzie się podczas wernisażu wystawy "In the Artist`s Head", stworzonej wspólnie z Maćkiem Chorążym, której kuratorem jest Romuald Demidenko. Performance ten nawiązuje innego performance`u p.t "What`s in the artist`s head", który Chowaniec przedstawiła na festiwalu ImpulsTanz w Wiedniu w 2016 r. W Austrii pisano wówczas, że przedstawienie jest świadectwem teatru zaangażowanego, teatru jako przestrzeni społecznej. Pisano, że Chowaniec pokazała, w charakterystyczny dla siebie przewrotny i jednocześnie pełen humoru sposób, co się dzieje, gdy artystka/artysta idzie na barykady w poszukiwaniu rebelii i rewolucyjnego humanizmu. Co się dzieje, gdy artystka chce ratować świat.

**

Wystawa: In the Artist`s Head

Wernisaż: wtorek, 17.04.2018, g. 18.00

Performance: Magdalena Chowaniec.

(Wystawa do zobaczenia do dn. 25.05.2018)

Artystka i artysta: Magdalena Chowaniec, Maciej Chorąży.

Kurator: Romuald Demidenko.

"Dziś wieczorem, w obliczu światowego kryzysu, mój umysł cofa się o osiem lat do nocy pośród wewnętrznego kryzysu. Dobrze pamiętam, że siedząc w garderobie w domu tanecznym, przygotowując się do rozmowy z ludźmi z działu kulturalnego, miałem przed oczyma obraz wszystkich artystów, z którymi rozmawiałem".

- Na podstawie Franklin Delano Roosevelt "The Arsenal of Democracy", 1940

Austriackie Forum Kultury prezentuje nowe prace artystki i artysty: Magdaleny Chowaniec i Maćka Chorążego. Podczas wernisażu odbędzie się muzyczny monodram Magdaleny Chowaniec, nawiązujący do formatu wystawy mówionej i musicalu a w przestrzeni galerii, na jej ścianach, w holu wejściowym i sąsiadującym pomieszczeniu zaprezentowane (i ukryte) zostaną nowe prace Maćka Chorążego. Kuratorem wystawy jest Romuald Demidenko.

Magdalena Chowaniec (ur. 1983) jest artystką taneczną, performerką i choreografką pracującą z tekstem, obiektem i cos-playem, często przełamującą paradygmat podziału na widownię i aktora, włączającą do performance`u publiczność i inicjującą swoje działania poza przestrzeniami dedykowanymi sztukom wizualnym lub performatywnym. W swoje twórczości wykorzystuje na wiele sposobów ciało i głos, nawiązując do różnych (poza-)artystycznych tradycji, takich jak musical, przemówienie, koncert, protest, monodram, widowisko, łącząc aktywizm z performance`m. Artystka gościła w Polsce m.in. na Festiwalu Ciało/Umysł w z przedstawieniem "Hold Your Horses" w 2008 roku. W 2012 r. pokazywała "When I don't Dance I Collect Crystal Balls" w Warszawie na tymże festiwalu oraz w Poznaniu na Polskiej Platforma Tańca. W 2015 roku, wraz z Agatą Maszkiewicz, w ramach Międzynarodowego Forum Tańca programu Scena dla tańca 2015 Instytutu Muzyki i Tańca, pokazała w Bydgoszczy spektakl "Don Kiewicz & Sancho Waniec" a w Poznaniu, w ramach programu rezydencyjnego "What do you really miss" w choreografii Marysi Zimpel w ramach projektu Co z tym tańcem 2015.

W Austrii jej spektakle "Attan stays with us" oraz "Songs of the water, tales of the sea", realizowane we współpracy ze społecznościami uchodźców, pochodzących m.in. z Afganistanu a mieszkających w Rechnitz, były prezentowane podczas ImpulsTanz Festival w Wiedniu (2014-2015). Wiele projektów realizuje we współpracy z innymi artystkami i artystami, m.in. Elizabeth Ward (Anti Fascist Ballet School), Valerie Oberleithner (iChoreography), SUPERAMAS, Oleg Soulimenko, Cooperativa Performativa, Mark Tompkins, Georg Blaschke, Agata Maszkiewicz, Mathieu Grenier, Jérôme Bel, Amanda Pia, Michael Laub, Florentina Holzinger, Alex Baczynski-Jenkins. Od 2008 do 2014 roku była wokalistką zespołu The Mob Fixing Freedom a od 2015 rapuje w duecie Mermaid & Seafruit. Swój performance 'What's in The Artist's Head' zaprezentowała w jednej z przestrzeni wystawowych Leopold Museum w Wiedniu podczas ImpulsTanz Festival (2016). Komponując tekst do swojego monodramu czerpała z archiwalnych przemówień prezydenckich, retoryki motywacyjnej oraz głosu reprezentantów wykluczonych, zmarginalizowanych i do niedawna przeoczonych społeczności.

Magdalena Chowaniec jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz sztuki tańca w Anton Brucker Universität w Linz. Wyróżniona tytułem "Remarkable Emerging Choreographer" w roczniku Ballettanz (2010). Stypendystka austriackiego Federalnego Ministerstwa Kultury (2009) oraz programu DanceWEB (2007). Uczy tańca i praktyk somatycznych we współpracy z ImpulsTanz Festival i DiverCity Lab w Wiedniu. We współpracy z Institut für Künstlerische Forschung w Grazu kontynuować będzie badania nad empatycznymi zależnościami pomiędzy ciałem a muzyką (od 2019 roku).

*

Maciek Chorąży (ur. 1982) jest twórcą projektów graficznych, rzeźbiarskich, przestrzennych, instalacji oraz realizacji scenograficznych, wykorzystującym w swojej twórczości często pozaartystyczne media, zdjęcia z sieci i inne przedmioty znalezione, np. niskiej jakości produkty kupione okazyjnie. Jego zainteresowanie performatywnością przejawia się poprzez inicjowanie i obserwowanie sytuacji, zdarzeń, często w oparciu o przypadkowość. Jego rysunki, kolaże, diagramy, fotografie i fotomontaże zdobią m.in. książkę Doroty Masłowskiej "Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu" (2017). Prace artysty były prezentowane przy okazji wystaw indywidualnych w takich miejscach jak np. BWA Zielona Góra, Bunkier Sztuki oraz zbiorowych, m.in. MOCAK w Krakowie, Galeria Kordegarda w Warszawie, Muzeum Czartoryskich w Krakowie oraz Cricoteka. Współtworzy z Agą Klepacką duet Bracia projektując kostiumy do spektakli, m.in. dla Capella Cracoviensis, Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Ich instalacje przestrzenne i obiekty były prezentowane m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie a wcześniej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Khoi w New Delhi.