powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Śląskie. Rozdano Nagrody Teatralne Złote Maski

"Romeo i Julia" w inscenizacji Michała Znanieckiego w Operze Śląskiej w Bytomiu to przedstawienie roku w woj. śląskim, a "Zakonnice odchodzą po cichu" w reżyserii Darii Kopiec z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu - w Opolskiem.

W poniedziałek wieczorem w Operze Śląskiej w Bytomiu rozdano Złote Maski - nagrody artystyczne marszałków województw śląskiego i opolskiego, przyznawane co roku z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru za szczególne osiągnięcia artystyczne w zakresie sztuki teatralnej. Tradycja tych wyróżnień sięga 1967 r.

W kategorii reżyseria Złotą Maskę w woj. śląskim przyznano Arturowi Barcisiowi za reżyserię spektaklu "Jabłko" Verna Thiessena w Teatrze Żelaznym w Katowicach. W kategorii aktorstwo - rola kobieca Złotą Maskę otrzymała w woj. śląskim Ewa Kutynia za rolę w spektaklu "Conrad" Ingmara Villqista w reżyserii autora w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach, a za rolę męską - Bartłomiej Błaszczyński za rolę w spektaklu "Słowo o Jakóbie Szeli" Brunona Jasieńskiego w reżyserii Michała Kmiecika, za rolę Ostapa Bendera w spektaklu "Dwanaście krzeseł" Ilii Ilfa i Jewgienija Pietrowa w reżyserii Nikołaja Kolady oraz za rolę Hansa Bieglera w spektaklu "Terror" Ferdinanda von Schiracha w reżyserii Roberta Talarczyka w Teatrze Śląskim im. St. Wyspiańskiego w Katowicach.

Za najlepszy spektakl dla młodych widzów uznano "Króla Maciusia Pierwszego" na motywach powieści Janusza Korczaka w reżyserii Konrada Dworakowskiego w Teatrze Lalek Banialuka im. J. Zitzmana w Bielsku-Białej. Grający w tym spektaklu Mateusz Barta został wyróżniony w kategorii rola w teatrach lalkowych. Za najlepszą rolę wokalno-aktorską uznano kreację Andrzeja Lamperta w roli Romea w spektaklu operowym "Romeo i Julia" Charlesa Gounoda w inscenizacji Michała Znanieckiego w Bytomiu.

W kategorii scenografia Złotą Maskę przyznano Luigi Scoglio za scenografię do tego samego spektaklu, a także za scenografię do spektaklu "Bulwar Zachodzącego Słońca" Andrew Lloyda Webbera, Dona Blacka i Christophera Hamptona w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Nagrodę specjalną otrzymał Marcin Herich za reżyserię spektaklu "Próby do Leara" oraz za osiągnięcia artystyczne Teatru A Part i Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part w Katowicach.

Sztuka "Zakonnice odchodzą po cichu" powstała na podstawie książki Marty Abramowicz pod tym samym tytułem. Opolskie jury nagrodziło także scenariusz Martyny Lechman do tego spektaklu oraz Martynę Czekałę za stworzenie do niego muzyki na żywo.

Nagroda za reżyserię powędrowała do Pawła Aignera, który przygotował "Szelmostwa Skapena" Moliera w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. A. Smolki. Nagrody aktorskie otrzymali aktorzy tego teatru - Barbara Lach za rolę Tancerki w spektaklu "Tancerka" Marioli Ordak -Świątkiewicz oraz Łukasz Bugowski za rolę Skapena w spektaklu "Szelmostwa Skapena". Nagroda za scenografię powędrowała natomiast do Evy Farkašowej za scenografię "Akademii Pana Kleksa" w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. A. Smolki.

Opolskie jury konkursu obradowało w tym roku pod przewodnictwem wicemarszałka woj. opolskiego Stanisława Rakoczego. Gratulując laureatom, dziękował im za wnikliwą obserwację naszej rzeczywistości, prowokowanie i zadawanie trudnych pytań. "Dziękuję za to, że jesteście i dzielicie się swoją wrażliwością, za podejmowanie ryzyka i zmienianie teatru. Życzę, by wasza praca owocowała w mądre i ważne dzieła, które przyniosą satysfakcję zarówno wam, jak i widzom" - powiedział wicemarszałek Rakoczy.

***

Podczas poniedziałkowej gali wręczono także Nagrodę im. Leny Starke ofiarowywaną przez katowicki oddział Związku Artystów Scen Polskich (ZASP) z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru oraz Nagrodę im. Zbigniewa Grucy, którą przyznaje redakcja "Dziennika Teatralnego" z Katowic młodemu, obiecującemu aktorowi.

Nagrodę im. Leny Starke otrzymali: Dariusz Chojnacki z Teatru Śląskiego w Katowicach, Andrzej Kroczyński z Teatru Nowego w Zabrzu i Dariusz Waraksa ze Sceny Polskiej Teatru w Czeskim Cieszynie. Statuetka "Dziennika Teatralnego" trafiła do Andrzeja Lamperta za kreację Romea w Operze Śląskiej.

Podczas uroczystości środowisko oficjalnie pożegnało również dwóch dotychczasowych dyrektorów naszych regionalnych scen: Dariusza Miłkowskiego, który przez ponad 30 lat kierował Teatrem Rozrywki w Chorzowie, oraz Zbigniewa Leraczyka, który przez kilka ostatnich sezonów był naczelnym w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu, a od 1979 roku jest tam etatowym aktorem. Obaj panowie przechodzą w tym sezonie na zasłużoną emeryturę.

(Marta Odziomek, Gazeta Wyborcza Katowice online)

--

Na zdjęciu: "Romeo i Julia" w reż. Michała Znanieckiego, Opera Śląska, Bytom.