Portrety Zofii i Marii Pareńskich - pierwowzorów panien z "Wesela" - będzie można od czwartku oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie. To inauguracja projektu "Wyspiański. Aneks", w ramach którego na wystawie dzieł artysty, co kilka miesięcy będą prezentowane prace z kolekcji zewnętrznych.
Wystawa "Wyspiański" potrwa do 20 stycznia przyszłego roku. W ciągu trzech i pół miesiąca od otwarcia obejrzało ją 77 tys. widzów. Jak zapowiadał na początku roku dyrektor Muzeum Narodowego Andrzej Betlej co kilka miesięcy w przestrzeni tej wystawy pokazywane będą dzieła artysty całkowicie nieznane lub rzadko pokazywane. Portret starszej z sióstr Pareńskich - Marii (później Raczyńskiej) powstał w 1902 r. Pastel ten pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu i ukazuje Marię jako femme fatale z przełomu wieków, w burzy rozpuszczonych włosów i z nieco dzikim spojrzeniem. Druga praca to replika pastelu Stanisława Wyspiańskiego "Portret Zofii z Pareńskich Żeleńskiej z synem Stanisławem" z roku 1905. Pochodzi z kolekcji prywatnej i jest uważana za jeden z najpiękniejszych przykładów ujęcia tematu macierzyństwa w twórczości Wyspiańskiego obok portretów jego żony karmiącej synka. Maria Pareńska była pierwowzorem Maryny z "Wesela