EN

30.11.1996 Wersja do druku

Musorgski, Korsakow i Grzesiński o rosyjskości

Poznański Teatr Wielki przygotowuje na najbliższą sobotę kolejną premierę - monumentalne dzieło Modesta Musorgskiego "Borys Godunow". Jest to trzecia realizacja tej opery na poznańskiej scenie - poprzednia pojawiła się na afiszu czterdzieści sześć lat temu.

"Borys Godunow" to najbardziej znane dzieło Musorgskiego i jedna z najpopularniejszych oper rosyjskich. Jose Maria Florencio Junior, kierownik muzyczny spektaklu twierdzi, że oryginalna partytura jest specyficznie rosyjska w swej szorstkości, jednak zbyt obszerna, by można ją wykorzystać - trzeba zdecydować się na jedną z transkrypcji dzieła. Florencio wybrał redakcję i instrumentację Mikołaja Rimskiego-Korsakowa. Nie jest ona wprawdzie tak typowo rosyjska, Korsaków dostosował bowiem tę operę do kanonów zachodnioeuropejskich, jest jednak - zdaniem dyrygenta - najlepiej zinstrumentalizowana i pozwala śpiewakom na największą swobodę interpretacyjną. Reżyserem spektaklu i autorem scenografii jest Marek Weiss-Grzesiński. Jak sam twierdzi, po raz kolejny próbuje stworzyć rzeczywistość ponadrealistyczną, jednolitą przestrzeń sceniczną, pomimo usadowienia fabuły "Godunowa" w kilku różnych historycznych miejscach. Realia będą określone jedynie poprzez d

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Musorgski, Korsakow i Grzesiński o rosyjskości

Źródło:

Materiał nadesłany

"Rzeczpospolita" nr 279

Autor:

Agnieszka Olbrot

Data:

30.11.1996

Realizacje repertuarowe