powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Wrocław. Teatr ZAR na Olimpiadzie Teatralnej w Indiach

Teatr ZAR będzie reprezentował Polskę w trakcie Olimpiady Teatralnej 2018 w Indiach. W Bangalurze i Nowym Delhi pokazane zostanie "Cesarskie Cięcie. Eseje o samobójstwie".

"Cesarskie Cięcie" [na zdjęciu] zostanie zaprezentowane 18 lutego w Nowym Delhi i 20 lutego w Bangalurze w ramach Olimpiady Teatralnej, która w tym roku odbędzie się w Indiach i będzie trwała aż do kwietnia.

W programie znalazły się najlepsze spektakle z całego świata. Spektakl Teatru ZAR, który właśnie obchodzi swoje 10-lecie, w 2012 roku otrzymał prestiżowe nagrody Herald Angel i Total Theatre Award podczas festiwalu Fringe w Edynburgu.

Tytuł spektaklu jest w swej istocie metaforą potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego - siły fatalnej, siły zbawiennej, trzymającej każdego przy życiu. To rzecz o możliwej, a zarazem koniecznej zdolności przedłużania własnego oddechu, w chwili, kiedy w żyłach czuje się kawałki szkła, które jeszcze nie zdołały dotrzeć do serca.

Podstawowa linia struktury muzycznej spektaklu zbudowana została w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Energia opracowanej muzyki wiele zawdzięcza Erikowi Satie i jego rozpoznaniu siły, jaką niesie każda kropla dźwięku. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Nie potrafimy powiedzieć, ile spektakl zawdzięcza Aglaji Veteranyi.

W czasie pracy nad spektaklem, członkowie Teatru ZAR wyprawiali się kilkakrotnie na Korsykę w poszukiwaniu materiału muzycznego, który stałby się podstawą powstającej partytury muzycznej. Szczególnie ważnym momentem było czynne uczestnictwo w liturgii paschalnej w Tox koło Bastii, dlatego też muzyka liturgiczna korsykańskich konfraterni buduje kulminantę spektaklu. Na jej "tektonikę" nałożone zostały linie bułgarskie stanowiące z kolei jeden z najważniejszych wątków muzycznej dramaturgii.