EN

25.01.2018 Wersja do druku

Prymasa gra dla aktorów

Piąta rocznica śmierci kard. Józefa Glempa, przypadająca 23 stycznia, stanowi okazję, by przypomnieć nieznane fakty z jego działalności. Należą do nich niewątpliwie okoliczności jego zaangażowania w mediacje między aktorami a władzami państwowymi w stanie wojennym - pisze Milena Kindziuk w Sieciach.

OTWARTE DRZWI KOŚCIOŁÓW Chociaż idea protestu aktorów zrodziła się już 18 grudnia 1981 r., to za formalne rozpoczęcie strajku tego środowiska uznaje się 13 stycznia 1982 r. To wtedy twórcy zrezygnowali z występowania w teatrach, a zwłaszcza w radiu i telewizji, będących nośnikiem propagandy PRL. W geście sprzeciwu wobec polityki Jaruzelskiego i wobec osadzenia w więzieniach kolegów aktorów, wielu oddawało też swoje legitymacje partyjne i występowało z PZPR. Jak stwierdził później Andrzej Szczepkowski na jednym ze spotkań duszpasterstwa środowisk twórczych, "aktorzy przez lata byli narzędziami propagandy, jednak wydarzenia stanu wojennego sprawiły, że stali się świadomi swojej roli i bardziej niezależni". Wtedy twórcy zbliżyli się do Kościoła, szukając w nim oparcia i zrozumienia. Zaczęli wystawiać swoje sztuki w świątyniach, zwłaszcza te o charakterze religijno-patriotycznym. "Mówiło się o tym, żeby pospieszyć aktorom z pomocą, um

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Prymasa gra dla aktorów

Źródło:

Materiał nadesłany

Sieci nr 4/22/28-01-18

Autor:

Milena Kindziuk

Data:

25.01.2018