powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Kraków. Plany repertuarowe Teatru Słowackiego na I półrocze

Kalendarz premier pierwszego półrocza nowego roku wygląda następująco: 3 lutego premiera (przeniesienie spektaklu plenerowego) "W ogień!" w reżyserii Wojciecha Klemma, 10 marca na Dużej Scenie "Kariera Arturo Ui" w reż. Remigiusza Brzyka, 8 kwietnia "Bajki robotów", przedstawienie dla dzieci w reżyserii Agnieszki Olsten, 5 maja Agata Duda - Gracz na Dużej Scenie wystawi "Stary Testament", a na zakończenie pierwszej połowy roku Michał Borczuch wyreżyseruje "Czarne papugi" na podstawie dramatu Alejandro Moreno.

5 stycznia odbyła się premiera "Vernon Subutex"

Virginie Despentes jest gwiazdą współczesnej literatury francuskiej sławą dorównująca cenionemu w Polsce Michelowi Houellebecqowi. Powieść "Vernon Subutex" jest przez wielu uważane za opus magnum autorki.

Tytułowy bohater zostaje eksmitowany z mieszkania, dorobek życia pakuje do jednej walizki. W poszukiwaniu noclegu odwiedza starych przyjaciół i zupełnie nieznane osoby. Tymczasem zawartość walizki budzi niepokój wpływowych osób, w pewnym momencie szuka go coraz więcej ludzi przynależących do różnych warstw i środowisk. Tym samym wyłania się przejmujący portret społeczeństwa XXI wieku. Jedną z wielu wartości książki jest próba odnalezienia przestrzeni, która mogłaby łączyć ludzi niezależnie od poglądów, życiorysów, tożsamości. Muzyka, którą rozsiewa i zakorzenia wśród ludzi główny bohater zdaje się odpowiadać na ich nienazwane tęsknoty, pominięte potrzeby. Muzyka pozwala im odrzucić nawykowe działania, pozwala im się zatrzymać i wspólnie celebrować obecność. W powieści uderzające jest czułe, empatyczne i pełne wyrozumiałości dla ludzkich słabości, spojrzenie na opisywanych bohaterów. To jedna z nielicznych współczesnych powieści, która w wiarygodny sposób przywraca wiarę w człowieka i budzi tęsknotę za bardziej wspólnotowym funkcjonowaniem. Zaproponowana przez autorkę perspektywa zachęca do otwartości, uważności i troski o ludzi wokół, uwrażliwia na tych, których lęk czy nawyk każe pomijać. "Vernon Subutex" daje nadzieję, że równość i braterstwo są możliwe.

reżyseria: Wiktor Rubin

adaptacja/dramaturgia: Jolanta Janiczak

scenografia: Michał Korchowiec

kostiumy: Hanna Maciąg

wideo: Przemek Czepurko

multimedia: Wiktor Bagiński

muzyka/muzyka na żywo: Krzysztof Kaliski

reżyseria światła: Michał Głaszczka

asystenci reżysera: Mira Mańka, Wiktor Bagiński

inspicjent: Iwona Cieślik

producent: Agata Schweiger

obsada: Dominika Bednarczyk, Karolina Kazoń, Agnieszka Kościelniak, Ewelina Przybyła, Karolina Staniec (gościnnie), Natalia Strzelecka, Anna Tomaszewska, Marta Waldera, Ewa Nowakowska-Włodek (gościnnie), Wiktor Bagiński (gościnnie), Tomasz Międzik, Antoni Milancej, Grzegorz Łukawski, Krzysztof Piątkowski, Karol Kubasiewicz, Feliks Szajnert, Krzysztof Zarzecki (gościnnie)

*

3 lutego, premiera "W ogień!" (przeniesienie na scenę spektaklu plenerowego wyprodukowanego w ramach festiwalu Genius Loci) na Scenie Małopolskiego Ogrodu Sztuki

reżyseria: Wojciech Klemm

Punktem wyjścia do badań jest biografia Józefa Kurasia "Ognia": bohatera, mordercy, przestępcy, partyzanta i Janosika, a także mit Podhala oraz tekst Mateusza Pakuły.

W inscenizacji twórcy zmagają się z podstawowymi pytaniami dzisiejszej Polski: Czy zawsze trzeba patrzeć w przeszłość? Kogo trzeba czcić i za co? Czy jesteśmy w stanie pozbyć się ciężaru historii i zerwać z siebie tę koszulę Dejaniry, jaką jest polityka historyczna dzisiaj?

Pięcioro aktorów jako chór polskich duchów zawieszonych w purgatorium - przystanku autobusowym pod billboardem. Zamiast Hadesu - zakopiańska szosa. Charona nie ma. Czy może już przepłynął? Jak u Kafki postaci czekają na otwarcie wrót sprawiedliwości. I jak u

Dantego spalają się swoją historią. Pięciu Kurasi. Pięć duchów. Albo też pięciu autochtonów dziwnego plemienia, które istnieje na tych ziemiach już od ponad 30000 lat. Kuraś biegnie w góry. Dalej i dalej - płonąć, pełen zemsty. Kim jest ten człowiek? I za co niby mamy go czcić?

Tekst: Mateusz Pakuła

Reżyseria: Wojciech Klemm

Scenografia: Anna Maria Karczmarska

Muzyka: Dominik Strycharski

Obsada: Karolina Kazoń, Natalia Strzelecka, Mateusz Janicki (gościnnie), Marcin Kalisz (gościnnie), Wojciech Skibiński, Dominik Strycharski (muzyk)

*

Bertolt Brecht "Kariera Arturo Ui"

Premiera 10 marca na Dużej Scenie Teatru im. J.Słowackiego

REŻYSERIA Remigiusz Brzyk

OBSADA Dominika Bednarczyk, Katarzyna Zawiślak-Dolny,

Tomasz Augustynowicz, Rafał Dziwisz, Andrzej

Grabowski, Grzegorz Łukawski, Karol Kubasiewicz,

Daniel Malchar, Marcin Sianko, Wojciech Skibiński,

Tadeusz Zięba, Michał Majnicz (gościnnie)

Arturo Ui to drobny gangster. Zaczyna swoją drogę proponując ochronę handlarzom kalafiorów. Szybko jednak, imając się najróżniejszych sposobów, pnie się wyżej. I wyżej. W świat finansjery, wielkiej polityki. W końcu wygrywa wybory. Od kalafiorów do władzy

absolutnej. Bertolt Brecht opublikował Karierę Arturo Ui - jeden ze swoich najważniejszych dramatów - w 1941 roku. W tak groteskowy, rewiowy sposób przedstawił drogę dojścia do władzy Adolfa Hitlera. Bawiąc się schematem szekspirowskich kronik i gangsterskich opowieści przyglądał się narodzinom faszyzmu i triumfalnemu pochodowi przez kraj nazistowskiej władzy. Dziś, na deskach naszej sceny, historii tej przyjrzy się reżyser Remigiusz Brzyk. Co z niej wyczyta?

*

"Bajki robotów" w reż. Agnieszki Olsten - Małopolski Ogród Sztuki - 8 kwietnia

Scenografia i kostiumy: Olaf Brzeski

Muzyka: Aleksandra Gryka

Reżyseria świateł: Robert Mleczko

Obsada:

Agnieszka Judycka

Karolina Kamińska

Krzysztof Jędrysek

Krzysztof Piątkowski

Obsada może ulec rozszerzeniu

*

"Stary Testament" w reż. Agaty Dudy-Gracz - Duża Scena Teatru Słowackiego- 5 maja

"Stary testament"

Adaptacja, scenografia i reżyseria: Agata Duda-Gracz

Muzyka: Łukasz Wójcik

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem. Wychodząc od ksiąg biblijnych (niekoniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie. Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie.

Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kummernis czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

Muzyka: Łukasz Wójcik

Światło: Katarzyna Łuszczyk

Ruch: Tomasz Wesołowski

Obsada: Pola Błasik

Marta Konarska

Agnieszka Kościelniak

Natalia Strzelecka

Anna Tomaszewska

Mateusz Bieryt

Maciej Jackowski

Tomasz Międzik

Antoni Milancej

Sławomir Rokita

Feliks Szajnert

Jerzy Światłoń

Tomasz Wysocki

Grażyna Misiorowska (gościnnie)

Sylwester Piechura (gościnnie)

Krzysztof Wrona (gościnnie)

*

"Czarne papugi" w reż. Michała Borczucha - MOS - 16 czerwca

Już w nowym roku swoją premierę będzie miał Michał Borczuch - laureat dwóch ostatnich edycji Festiwalu Boska Komedia. Specjalnie dla niego tłumaczymy sztukę Czarne papugi Chilijczyka Alejandro Moreno Jashésa, tajemniczy tekst poruszający się gdzieś w meandrach ludzkiej podświadomości.

Dramaturgia: Tomasz Śpiewak

Scenografia i kostiumy: Dorota Nawrot

Muzyka: Bartosz Dziadosz

Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski

Zdjęcia: Michał Dobrucki

Obsada:

Pola Błasik

Lidia Bogaczówna

Natalia Strzelecka

Krzysztof Piątkowski

Rafał Szumera

Karol Kubasiewicz

Iwona Budner (gościnnie)

Monika Niemczyk (gościnnie)

Dominika Biernat (gościnnie)