EN

2.12.2017 Wersja do druku

Po co mordować drugi raz

- Chcieliśmy oddać Wierze Gran głos, który nieustannie jej za życia odbierano z powodu oskarżenia o kolaborację z Niemcami - mówi Jedrzej Piaskowski, rezyser spektaklu w Teatrze Żydowskim.

Mike Urbaniak: Zwracasz artystce prawo głosu, który jej za życia odebrano? Jędrzej Piaskowski, reżyser spektaklu "Wiery Gran": Kiedy zaczęliśmy z Weroniką Murek, autorką tekstu, pracę nad spektaklem, chcieliśmy spróbować odpowiedzieć na pytanie, nie jaka była Wiera Gran, ale jakie tematy nam dzisiaj otwiera i jak o niej mówić. I żeby się tego dowiedzieć, postanowiliśmy trochę pofantazjować i rzeczywiście oddać Gran głos, który nieustannie jej za życia odbierano z powodu oskarżenia o kolaborację z Niemcami. To wpłynęło na całe jej powojenne życie. Delikatnie powiedziane. To oskarżenie zrujnowało jej życie. - Wiera Gran w gruncie rzeczy dłużej milczała, niż śpiewała. Swoją 34-letnią karierę zakończyła w 1971 roku, a zmarła w 2007. Wcześniej, od końca wojny, musiała walczyć o prawo do bycia artystką, którego jej odmawiano, mimo że tuż po wojnie dwa sądy oczyściły ją z zarzutów. Jednak większość walk przegrywała. -

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Po co mordować drugi raz

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wuborcza online dodatek Wysokie Obcasy

Autor:

Mike Urbaniak

Data:

02.12.2017

Realizacje repertuarowe