powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Rzeszów. Nadchodzi Festiwal Nowego Teatru

Już niewiele czasu dzieli nas od rozpoczęcia 4. edycji Festiwalu Nowego Teatru, wpisującego się w długą tradycję Rzeszowskich Spotkań Teatralnych i jednocześnie uaktualniających jego formułę. Pierwsze spektakle zobaczymy 17 listopada, a ostatnie 26 - wtedy również zostaną wyłonieni laureaci festiwalu.

Przyznana zostanie nagroda dla najlepszego spektaklu, osobowości artystycznej i młodego twórcy, nagroda dziennikarzy oraz nagroda publiczności.

Tegoroczną edycję opisują trzy idiomy: "Nowe mitologie", "Dybuki. Przepisywanie pamięci" oraz "Nowy Teatr/ Europa". Ten pierwszy jest najpojemniejszy i obejmuje przedstawienia konkursowe: "Beze mnie" w reżyserii Tomasza Cymermana, "Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk" Agaty Dudy-Gracz, "Św. Idiotę" Janusza Opryńskiego, "Ślub" Anny Augustynowicz, "Bzika. Ostatnią minutę" Eweliny Marciniak, "Gdyby Pina nie paliła, to by żyła" Cezarego Tomaszewskiego, "Sekretne życie Friedmanów" Marcina Wierzchowskiego oraz "Chłopów" Krzysztofa Garbaczewskiego. W trakcie dziesięciu festiwalowych dni będziemy próbowali rozstrzygnąć kwestię czy potrafimy tworzyć nowe projekty i narracje.

Drugi idiom to projekty zainicjowane przez Pawła Passiniego: koncert "Obecni" oraz projekcja performatywna "Dybuk Szymona An-skiego/Michała Waszyńskiego/Artura Pałygi", panel dyskusyjny z udziałem Grzegorza Niziołka, Mieczysława Abramowicza i Katarzyny Kręglewskiej oraz pokazy "Rabinki" Anny Gruskovej - wersji filmowej oraz czytania performatywnego w reżyserii Tomasza Węgorzewskiego. Joanna Puzyna-Chojka, dyrektor programowa festiwalu pisała o tej sekcji tak: "W tych nowych mitologiach odbijają się jednak nader często ślady scenariuszy zapisanych w dziełach klasyków. Dlatego chcemy przyjrzeć się również z bliska rozmaitym operacjom i deformacjom, jakim poddawana była i jest nasza wspólna, europejska i polska (post)pamięć. Ćwiczenia z "archiwum pamięci", testujące rozmaite strategie symulowania i falsyfikowania przeszłości, wypełnią program modułu multimedia/KONTEKSTY."

W ramach przeglądu nowego teatru europejskiego zobaczymy dwie słowackie produkcje: "Cells/ Komórki" Slávy Daubnerovej oraz "Dziennik Anny Frank" w reżyserii Ondrej Šoth z Państwowego Teatru w Koszycach. Ich twórcy czerpiąc z biografii dwóch artystek: rzeźbiarki Louise Bourgeois i autorki jednego z najsłynniejszych pamiętników na świecie opisujących przeżycia II wojny światowej, żydówki Anny Frank, tworzą eksperymentalne projekty, łączące w sobie różne konwencje teatralne.

W dniach 24 i 25 listopada odbędzie się w Szajna Galeria konferencja naukowa, gdzie naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Nie zabraknie również pokazów dramalab, kinoteatru, spotkań z artystami i debat, poszerzających pole teatru, nasze myślenie i wiedzę o nim, a także o rzeczywistości pozateatralnej, do której sztuka się odnosi.