powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Gdańsk. Dada Fest na 25-lecie Teatru Dada von Bzdulöw

W dniach 8-10 grudnia Teatr Dada von Bzdulöw obchodzić będzie 25-lecie swojego istnienia. Obchody w formie trzydniowego festiwalu Dada Fest - Wariacja No XXV, z jednej strony mają być swoistym spotkaniem artystów, którzy współtworzyli przez lata najważniejsze spektakle zespołu, a z drugiej okazją do zaprezentowania gdańskiej widowni ich indywidualnych spektakli.

W grudniu 2017 roku gdański Teatr Dada von Bzdulöw obchodzić będzie 25-lecie swojego istnienia. Teatr założony przez Leszka Bzdyla i Katarzynę Chmielewską w 1992 w Gdańsku był jednym z pierwszych polskich zespołów w Polsce, które propagowały nowy taniec i teatr tańca po 1989 roku. W unikalny sposób połączył tradycję polskiego teatru z amerykańskimi i europejskimi doświadczeniami konstytuując w krótkim czasie rozpoznawalny i wyjątkowy język wypowiedzi scenicznej. Funkcjonujący nieprzerwanie przez dwadzieścia pięć lat zespół stworzył dotychczas blisko 50 przedstawień, które wpisały się w historię polskiego teatru i tańca, i co najważniejsze, były i są inspiracją dla aktywności twórczej kolejnych generacji choreografów i tancerzy.

Obchody w formie trzydniowego festiwalu DADA FEST - WARIACJA NO XXV, z jednej strony mają być swoistym spotkaniem artystów, którzy współtworzyli przez lata najważniejsze spektakle zespołu, a z drugiej okazją do zaprezentowania gdańskiej widowni ich indywidualnych spektakli.

Zobaczymy zarówno dorobek tej części artystów i przyjaciół Teatru Dada von Bzdulöw, którzy pracują obecnie poza granicami kraju, prowadząc samodzielną działalność choreograficzną i wpisując się w istotny sposób w obieg międzynarodowy, tzn. Magdaleny Reiter, Rafała Dziemidoka, Aurory Lubos, jak też towarzyszyć nam będą trzy inne wydarzenia performatywne z udziałem gdańskich tancerzy, którzy działali w teatrze Dada. Pierwsze z nich, pod nazwą DADA REPLAY to jednorazowy 5-osobowy happening, który zrealizuje Anna Steller, tancerka i choreograf także związana z Teatrem Dada od 1992 roku. Drugie będzie prezentacją nowego spektaklu solo Urszuli Zerek pt EKSPOZYCJA, zaś trzecie wydarzenie, pod tytułem NIEBO, jest duetem stworzonym przez Tatianę Kamieniecką i Olega Dziewanowskiego, grającego w nim muzykę na żywo.

W ramach festiwalu DADA FEST - WARIACJA XXV w Audytorium ASP odbędzie się również panel dyskusyjny, którego głównym tematem będzie rola Teatru Dada w historii polskiego teatru i tańca. Stronę merytoryczną i organizacyjną panelu wspierać będzie środowisko naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, a panel poprowadzi Barbara Świąder, koordynacja Ula Zerek.

Festiwal DADA FEST - WARIACJA NO XXV ma mieć zatem wymiar święta tańca, Teatru Dada i tancerzy, którzy współtworzyli na przestrzeni lat najważniejsze spektakle zespołu, w połączeniu z refleksją o tym co powstało dotychczas i z uważnym spojrzeniem na przyszłość tańca w Gdańsku i w Polsce, zwłaszcza w obliczu zbliżającej się w 2019 roku Polskiej Platformy Tańca w Gdańsku.

***

PROGRAM FESTIWALU DADA FEST - WARIACJA NO XXV - 3 dni

Piątek 8 grudnia

Klub Żak

godz. 19:00 - ZBLIŻENIA Magdalena Reiter

godz. 20:30 - MOJE ŻYCIE WE ŁZACH Rafał Dziemidok i Ewa Graniec

--

Sobota 9 grudnia

ASP Audytorium / partner Instytut Kultury Miejskiej

godz. 12:00-13:30 - panel dyskusyjny: DADA VON BZDULÖW W HISTORII POLSKIEGO TEATRU I TAŃCA

przerwa

godz. 14:00-15:30 - panel dyskusyjny cd.

wstęp wolny

Teatr Wybrzeże

godz. 18:00 - WITAJCIE/WELCOME Aurora Lubos / Czarna Sala

godz. 19:00 - NIEBO Tatiana Kamieniecka i Oleg Dziewanowski / Scena Malarnia

godz. 20:00 - DZISIAJ, WSZYSTKO Teatr Dada / Duża Scena

godz. 21:30 - Bankiet galowy Dada XXV / foyer

godz. 22:00 - Kasia Wolińska DJ Set / foyer

--

Niedziela 10 grudnia

Teatr Wybrzeże

godz. 18:00 - EKSPOZYCJA Ula Zerek / Czarna Sala

godz. 19:00 - DADA REPLAY Anna Steller / Scena Malarnia

godz. 20:00 - DZISIAJ, WSZYSTKO Teatr Dada / Duża Scena

godz. 21:30 - After Party - Red Light Pub / wstęp wolny

Festiwal DADA FEST - WARIACJA NO XXV zrealizowano w ramach programu MKiDN "Wydarzenia artystyczne - Teatr i Taniec"

***

O SPEKTAKLACH W PROGRAMIE FESTIWALU

EKSPOZYCJA

premiera: 3 października 2017 Centrum Sztuki Współczesnej Ujazdowski, Festiwal Ciało/Umysł

czas: 30 minut

Czas jako niejednolita miara jednostkowego doświadczenia teraźniejszości, skonstruowana z wielu warstw i pozałamywanych płaszczyzn, które mimo nierozerwalności wydają się momentami osobne i odległe. W zależności od przyjętej perspektywy odczuwanie, percepcja i kształt czasu zmieniają się. Możliwy jest zatem tylko jeden wymiar fizycznego doświadczenia czasu, którego dopełnieniem staje się przestrzeń. Świadomość równoległości czasów pobudza w nas stany o różnym natężeniu i sile, wpływając na odczuwanie naszej własnej czasoprzestrzeni. W eksploracji zagadnienia czasu konfrontuję ruch z fotografią na zasadzie partnerstwa i jednoczesnego przeciwstawienia ich sobie, przyjmując w punkcie wyjścia ruch za przepływ czasu, a fotografię za próbę jego zatrzymania. Odwracając to ogólne założenie i wykorzystując światło jako podstawowy warunek wyłonienia się fotografii, skupiam uwagę na detalu obrazu, zarówno ruchomego jak i w zatrzymaniu, budując osobistą ekspozycję ruchu.

Ruch: Ula Zerek

fotografia: Tomek Zerek

muzyka: WODA - Adam Witkowski & Krzysztof Arszyn Topolski

spektakl powstał w ramach projektu Exchange: Change Time and Dance.

koncepcja kuratorska: Edyta Kozak, Anikó Rácz

kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski

producent: Fundacja Ciało/Umysł

współorganizatorzy: SÍN Arts and Culture Centre w Budapeszcie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

partner strategiczny: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie

projekt współfinansowany przez: Miasto st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Handlu (Węgry)

--

NIEBO

premiera: 26 luty 2017, Przestrzeń Sztuki WL4 Gdańsk

czas: 45 minut

Jak wygląda NIEBO według Ciebie? Ziemia to miejsce życia stworzeń, z których jedne ujarzmiają, a inne są ujarzmiane. W jaki sposób człowiek przegląda się w oczach ujarzmianego? Czy zwierzę przegląda się chętnie w pewnych siebie oczach homo sapiens? Czy o takiej Ziemi marzyliśmy, na której to, co cywilizowane zderza się z tym, co nieoswojone, budując relację pana i sługi? Co chce nam przekazać to, co nazywamy nie-ludzkim, a co istnieje i istniało na ziemi, jeszcze zanim pojawił się na niej człowiek? Ten performans / instalacja powstał z potrzeby dialogu, komunikacji. I z miłości. To próba intymnego zbliżenia do zwierzęcia w nas i do czującej i wrażliwej istoty w zwierzęciu. Jest próbą ujarzmienia przekłamań powstałych na styku relacji zwierzę - człowiek.

Zadaje pytania w ramach nie tylko dzielących nas różnic, ale przede wszystkim łączących nas podobieństw. Jest podróżą w głąb nas samych stęsknionych za utraconym rajem zwierzęcej niewinności.

koncept, choreografia i wykonanie: Tatiana Kamieniecka

muzyka na żywo, instalacja dźwiękowa: Oleg Dziewanowski

wideo: Kamila Chomicz

tekst: Anna Elżbieta Kamieniecka

konsultacja choreograficzna: Iza Szostak

światła: Tomasz Daniluk

spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

--

ZBLIŻENIA

premiera : 2 marca 2017, Dance Theatre, Lublana

czas: 35 minut

Spektakl eksponuje materialność ciała, która nie jest motywowana psychologicznie, lecz wynika ze szczególnych fizycznych zasad i praktyk. Ciało jest traktowane jako obiekt wypełniony cząsteczkami informacji i odnośników. W każdej z pięciu części spektaklu autorka skupia się na poszczególnym fizycznym zadaniu, poprzez które bada związek pomiędzy materialnością ciała i potencjalną materialnością emocji. Choreograficzne "zbliżenia" służą jako narzędzia budowania i dekonstrukcji nowych potencjalnych ciał, złożonych z (nie)logicznych połączeń i funkcji. W wyniku tego w przestrzeni powstaje architektura ruchu, który nieprzerwanie rozpada się i ponownie składa, tworząc tym samym nieprzewidywalny przebieg wydarzeń.

choreografia i taniec: Magdalena Reiter

muzyka: Mitja Vrhovnik Smrekar

piosenka: Demon Host Timber Timbre

dramaturgia: Andreja Kopač

asystentka choreografii: Lada Petrovski Ternovšek

produkcja: Zavod Mirabelka

koprodukcja: Dance Theatre Ljubljana

podziękowania dla: Janez Burger, Mateja Koležnik, Katja Somrak, Luka Curk, CK Španski Borci

projekt finansowany przez Wydział Kultury Miasta Lublany

--

MOJE ŻYCIE WE ŁZACH - Grupa Koncentrat

premiera polska: 19 października 2013

czas: 45 minut

Tytuł przedstawienia wyraża ideę użycia tańca jako narzędzia do opowiadania konkretnych historii o ludzkim życiu. Projekt poszukuje wspólnego miejsca dla abstrakcyjnego aspektu języka ruchu, a narracjami pochodzącymi z ciał/postaci stworzonych przez wykonawców. Te postaci to opowiadacze, mistrzowie ceremonii, komedianci, klauni, lub kombinacje takich stereotypów, kulturowo wyposażonych w kompetencje zarówno do bawienia, jak i moralizowania widowni, głównie poprzez sublimację ich własnych, osobistych doświadczeń obecnych w ich fizyczności.

koncept i choreografia: Rafał Dziemidok

światło i przestrzeń: Ewa Garniec

muzyka: Bach Bleach Raphael Rogiński

kostiumy: Petra Korink

wykonawcy: Rafał Dziemidok, Ewa Garniec

produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Poznań), Mica/Moca (Berlin), La Briqueterie (Val de Marne)

zespół produkcyjny: Cilgia Gadola, Raisa Kroeger, Christophe Knoch, Marta Zientkowska

spektakl zrealizowany w ramach rezydencji organizowanej przez Instytut Muzyki i Tańca, Mica/Moca Project Berlin i Uferstudios

partner projektu: Instytut Adama Mickiewicza

--

WITAJCIE/WELCOME

premiera 15 maja 2016 Przestrzeń Sztuki WL4 Gdańsk

czas: 35 minut

"Interesuje mnie człowiek ten, co bezpieczny, ale niechętny do przyjmowania innych, którzy uciekają przed wojną, konfliktem, opresjami, śmiercią, głodem. Interesuje mnie sytuacja konfliktu, zagrożenia, cierpienia. I co ten najedzony, zadowolony, zachodnioeuropejski człowiek czułby w takim miejscu, co czułby do ludzi, których rzeczywistością codzienną jest walka o życie. Jednym z elementów spektaklu jest dokumentacja performansu Z WODY, który odbył się na plaży w Sopocie, w październiku 2015 roku w Dniu Solidarności z Uchodźcami. Był to mój komentarz w sprawie imigrantów ginących na morzu, przeniesienie obrazów w naszą rzeczywistość, polską, namacalną. Wzbudzenie empatii w oglądających, niereagujących, obserwatorów."

Aurora Lubos

"Tyle ludzi: niemowląt, dzieci, młodych mężczyzn i kobiet, par, rodzin, starszych i niepełnosprawnych, reprezentujących każdy etap życia i każdy typ człowieka, jakiego spotkalibyście w swoim sąsiedztwie."

fragment tekstu wolontariuszki, obóz Dobova, Słowenia

tekst, video, obiekty, realizacja i wykonanie: Aurora Lubos

muzyka: Alex Catona

--

DADA - REPLAY

prapremiera

czas: 45 minut

Dada Replay to performens multimedialny stworzony specjalnie z okazji 25-lecia istnienia teatru Dada von Bzdulow. 25 lat istnienia na które składają się próby, spektakle, spotkania, dokumentacje, rozmowy, zapiski, recenzje, zapowiedzi... 25 lat wspólnego bycia w zespole, dojrzewania, popełniania błędów, wpadania w niemoc, ulegania ekstazie, szukania, słuchania...

Performens stworzą ci co byli od początku, prapoczątku, ci co zjawili się gdzieś w połowie drogi i ci co zostali do dziś... Czym jest teatr Dada teraz, a czym był 20 lat temu... ? Spróbujemy ponownie odkryć znaczenie i sens tego co zrobiliśmy przez te ćwierćwiecze. Umieścimy dawne choreografie w zupełnie nowym kontekście, dokonamy pewnego rodzaju rewitalizacji obrazów, scen, tekstów i muzyki. Nie będzie to jednak sentymentalna podróż do przeszłości lecz aktywne, witalne spojrzenie na to co było.

koncept: Anna Steller

wykonanie: Tatiana Kamieniecka, Ula Zerek, Anna Steller, Filip Szatarski

muzyka na żywo: Maciej Salamon

--

DZISIAJ, WSZYSTKO

premiera: 21 września 2017, Scena Malarnia, Teatr Wybrzeże w Gdańsku

czas: 60 minut

refleksja bazowa:

Ponieważ to, co minęło znika bezpowrotnie / zamienia się w coś - nauczyliśmy się nie obciążać naszych myśli przeszłością, i skoro to, co nadejdzie wydaje się nam nieistotne / będzie czymś - nauczyliśmy się nie zawracać sobie głowy projektami rozpisanymi na pokolenia. Ostatecznie pozostaje nam to chwilowe teraz, DZISIAJ, i DZISIAJ musi wydarzyć się WSZYSTKO.

refleksja o braku refleksji:

Widz przymuszony do oglądania zdarzenia scenicznego heroicznie doszukuje się zgodności swojego gustu z gustem kreujących zdarzenie. Marzeniem twórców Teatru Dada von Bzdülöw, od zarania istnienia - od 1992 roku, czyli od 25 lat - było takie spotkanie z widzem, któremu nie towarzyszy żadna wyprzedzająca wypadki sceniczne refleksja, czy też wyobrażenie pożytecznych lub też niepożytecznych skutków owego spotkania. A zatem po raz kolejny DZISIAJ, WSZYSTKO.

nadbudowa:

Dada niczego nie czuje,

jest niczym, niczym, niczym.

Jest jak wasze nadzieje, niczym.

Jak wasz raj, niczym.

Jak wasi artyści, niczym.

Jak wasza religia, niczym.

Francis Picabia

zawartość:

DZISIAJ, WSZYSTKO będzie podróżą po konstelacjach spełnienia. Dionizyjskim świętem upojenia. Redystrybucją nadmiaru. Zawłaszczeniem świata. Kumulacją zużywania wszystkiego, co znajdzie się pod ręką. Wampiryzmem i ofiarniczym oddaniem jednocześnie.

ironia:

Dla wszystkich żyjących jest jeszcze nadzieja;

gdyż nawet żywy pies jest lepszy niż zdechły lew.

Eklezjastes

choreografia: Jakub Truszkowski

współpraca choreograficzna: Katarzyna Chmielewska

koncept: Leszek Bzdyl

muzyka: Łoskot - Mikołaj Trzaska, Piotr Pawlak, Olo Walicki, Macio Moretti

kostiumy: Katarzyna Piątek

reżyseria świateł: Michał Kołodziej

występują: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek, Jakub Truszkowski

produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże

przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

spektakl zrealizowany w ramach programu: "Zamówienie choreograficzne 2017" Instytutu Muzyki i Tańca

partner przy realizacji projektu: Klub Żak w Gdańsku