EN

16.10.2017 Wersja do druku

Interpretacje niemieckiego dada

"Nic, to znaczy wszystko" - tytuł książki Przemysława Strożka, adiunkta w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, został zaczerpnięty z wypowiedzi dadaistów. Albowiem, na pytanie "Co to jest dada?" dadaiści odpowiadali: "jest to nic, to znaczy wszystko" - pisze Ewa Gałązka.

Przemysła Strożek skupił się w swojej książce na interpretacjach dadaizmu niemieckiego, tzn. nad twórczością artystów związanych z grupami Berlin Dada, Hannover Dada i Dada Köhln. Skomponował swoją książkę jak wystawę siedmiu dzieł niemieckich dadaistów, reprezentatywnych dla całego ruchu. Pierwsze to "Jederman" Johna Heartfielda i Georga Grosza - okładka pierwszego i zarazem ostatniego numeru "Jederman sein eigner Fussball" z 15 lutego 1919 roku, która została uznana za pierwszy znany z daty fotomontaż. Członkowie Berlin Dada walczyli z burżuazyjną kulturą Niemiec i byli zaangażowani w polityczną propagandę komunizmu. "Slogan: >> Jederman sein eigner Fussball<< wszedł niebawem na stałe do berlińskiej gwary jako wyraz jawnego nabijania się z autorytetu władzy" - pisał dadaista, Walter Mehring. Kolejnym dziełem umieszczonym na "wystawie" Przemysława Strożka jest jeszcze jedna praca Johna Heartfielda i Georga Grosza - znany tylko z fotografii

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Interpretacje niemieckiego dada

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Ewa Gałązka

Data:

16.10.2017