EN

26.09.1994 Wersja do druku

Biegunka przed rewolucją

SEZON NA ANGLIKÓW W TEATRZE DRAMATYCZNYM."Szaleństwo Jerzego III" jest drugim współczesnym tekstem angielskim, za który zabrał się w tym sezonie Teatr Dramatyczny, drugim także, którego akcja dzieje się w XVIII-wiecznej An­glii. Od poprzedniej premiery -"Sztuki sukcesu" różni go słabe na ogół aktorstwo i brak nośne­go pomysłu reżyserskiego.

Okropnie długie przedstawie­nie (z przerwami prawie cztery godziny) osnute jest na losach króla Jerzego III, który wsławił się dwukrotnie, w obu przypad­kach źle: stracił angielskie kolo­nie w Ameryce i rozum. Ale to jego właśnie autor sztuki Alan Bennett wybrał sobie dla zilu­strowania myśli, wziętej z "Króla Leara" Szekspira, że obłęd odkrywa prawdziwą po­stać świata. Choroba psychicz­na, na jaką zapada władca, ośmiela do działania opozycję i sukcesorów tronu, kiedy więc król, cudownie uratowany przez wiejskiego konowała, wraca do zdrowia, ma większą świado­mość niebezpieczeństw, którego czyhają na niego w parlamen­cie, rządzie i na dworze. Filip Bajon, reżyser przedsta­wienia, nie zdołał jednak zreali­zować wątku politycznego sztu­ki, a to z tej głównie przyczyny, że postacie z nim związane nie istnieją w przedstawieniu. Gra­ny przez Marka Walczewskiego król nie ma rywala. Ani Krzysztof Kołbasiuk w roli księcia Walii

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza nr 224

Autor:

Roman Pawłowski

Data:

26.09.1994

Realizacje repertuarowe