powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. IAM zaprezentował nowe kierunki promocji polskiej kultury

Chcemy, żeby kultura polska była inspiracją dla zagranicznych twórców; to jest nowa misja Instytutu. Główne jej wartości to: inspiracja, współpraca, rozwój i trwałość, które tworzą podstawy naszych projektów - powiedział w środę dyrektor IAM Krzysztof Olendzki.

Instytut Adama Mickiewicza zaprezentował nowe kierunki rozwoju promocji polskiej kultury za granicą. Program poświęcony będzie rozwojowi kultury cyfrowej, obszarów projektowania - mody i architektury oraz zwiększeniu aktywności w Europie Środkowo-Wschodniej.

- Chcemy żeby kultura polska była inspiracją dla zagranicznych twórców; to jest nowa misja instytutu, którą realizujemy już od pewnego czasu bardzo skutecznie. Główne wartości to: inspiracja, współpraca, rozwój i trwałość. Te cztery wartości wzajemnie się uzupełniają i tworzą podstawy naszych projektów. (...) Została powołana nowa rada instytutu, której przewodniczącym został prof. Zdzisław Krasnodębski, a w jej skład wchodzą menedżerowie kultury, którzy są ekspertami w zakresie współpracy międzynarodowej - powiedział w środę dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza (IAM) Krzysztof Olendzki.

Jak dodał, program IAM na następne lata to "stawia przede wszystkim na trzy nowe dziedziny - kulturę cyfrową, modę i muzykę świata". Olendzki przypomniał także, że w sezonie 2016/17 Instytut zorganizował ponad pół tysiąca przedsięwzięć i zgromadził 2,6 mln. widzów na 5 kontynentach.

Program IAM na sezon 2017/18 obejmuje także nowe kierunki geograficzne - Europę Środkowo-Wschodnią. Instytut ma także wzmocnić obecność na rynkach amerykańskim i azjatyckim, poszerzając swoją działalność o Kanadę i Wietnam. "Mówimy nie tyle o wydarzeniach, co o budowie trwałej relacji pomiędzy instytucjami, a także o zbudowaniu grupy kuratorów, którzy będą mogli i chcieli pokazywać polską sztukę na całym świecie. Naszym celem jest to, żeby Polska była opowiadana nie tylko przez polskich twórców, ale przede wszystkim przez twórców, promotorów kultury, kuratorów obcych; żeby to oni opowiadali co jest w polskiej kulturze najlepszego" - podkreślił Olendzki.

Nowy program Instytutu w znacznym stopniu dotyczy kultury cyfrowej. Jak zaznaczył dyrektor IAM, konferencja Digital Cultures, która odbędzie się w dniach 25-27 września 2017 r. w warszawskim Centrum Nauki Kopernik będzie "poświęcona wszystkiemu - od gier komputerowych poprzez działania w przestrzeni VR-owej (rzeczywistości wirtualnej; ang. virtual reality), po biblioteki cyfrowe". Weźmie w niej udział grono blisko 60 ekspertów i twórców z 15 krajów.

Jednym z projektów kultury cyfrowej, który miał swój początek w IAM jest gra VR stworzona przez grupę Tale of Tales inspirowana twórczością Tadeusza Kantora. W FACT Foundation for Art and Creative w Liverpoolu - centrum specjalizującym się w projektach łączących sztukę, naukę i technologię - zostanie zorganizowane seminarium poświęcone twórczości Elvina Flamingo (Jarosława Czarneckiego). W 2018 r. odbędzie się także pokaz najnowszej pracy Roderica Coovera - dokumentalisty, który w swoich działaniach wykorzystuje technologię VR.

W najbliższych latach, ważną częścią pracy IAM będzie autorski międzynarodowy program kulturalny POLSKA 100, towarzyszący rocznicy odzyskania niepodległości; jego szczegóły zostaną zaprezentowane w listopadzie.

Według Olendzkiego, ważnym kierunkiem prowadzącym do promocji polskiej kultury za granicą jest poszerzenie programu "Don't Panic! We're from Poland" o specjalne ścieżki poświęcone jazzowi, muzyce elektronicznej i folkowi. Jak podkreślił, IAM promuje polską muzykę nie tylko w Europie, ale także w Azji. - Jeszcze w tym roku odbędzie się ponad 40 koncertów zespołów jazzowych w 14 największych miastach Chin - powiedział Olendzki.

W ramach promocji muzyki aktualnej zaplanowano udział polskich artystów w festiwalu Reeperbahn w Hamburgu, targach WOMEX w Katowicach oraz w drugiej odsłonie projektu "Jazz po Polsku". Odbywająca się w Łodzi konferencja naukowa "Studio Eksperymentalne Polskiego Radia" będzie jednym z wydarzeń poświęconych muzyce poważnej.

Od 2017 r. program promocji polskiego designu rozbudowywany jest o obszar projektowania zarówno mody jak i architektury. Jeszcze w tym roku IAM zaprezentuje wystawy podczas London Design Festival, oraz ukazującą 100 lat polskiego projektowania ekspozycję pt. "Elementarz Polskiego Designu".