powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Rozpoczyna się III Festiwal Oper Barokowych "Dramma per musica"

Premiera "Sognando la morte", choreo-opery o tańcu śmierci, w wykonaniu mezzosopranistki Anny Radziejewskiej i choreografa baletowego Jacka Tyskiego, zainauguruje w piątek II edycję Festiwalu Oper Barokowych "Dramma per musica". Wydarzenie potrwa do 18 września.

Festiwalowi Oper Barokowych "Dramma per musica" przyświeca - jak mówią organizatorzy - "idea stworzenia wyjątkowej oferty dla miłośników muzyki, a w szczególności opery barokowej". Wydarzenie wypełnia istniejącą lukę na kulturalnej mapie Polski, ponieważ - jak podkreślają jego twórcy - prawie nigdzie indziej nie znajdziemy oper barokowych w wersjach scenicznych.

Zdaniem współtwórczyni przedsięwzięcia Lilianny Stawarz festiwal może otworzyć jego uczestnikom "drzwi do muzyki i retoryki baroku" oraz dać okazję, by zobaczyć "zmysłowość tamtej epoki i zdolność jej artystów do grania na antypodach naszych uczuć".

Tegoroczną edycję wydarzenia zainauguruje premiera choreo-opery "Sognando la morte" (Śniąc o śmierci), powstałej pod kierownictwem Stawarz. Widowisko, które widzowie będą mogli oglądać od piątku, jest - czytamy w opisie - "unikalnym (...) wokalno-tanecznym dialogiem w wykonaniu wybitnej mezzosopranistki Anny Radziejewskiej oraz tancerza i choreografa Polskiego Baletu Narodowego Jacka Tyskiego".

- Praca nad tą operą marzyła mi się od lat. Pracowałam nad podobnymi widowiskami za granicą, zawsze fascynowało mnie połączenie muzyki barokowej i języka ciała, języka tańca. Szukałam tylko konkretnego tematu, który mogłabym opowiedzieć przez ruch, i kogoś, kto zechce ze mną to zrobić - opowiadała dziennikarzom Radziejewska.

- Temat tej opery może zaskakiwać - jest nim śmierć. To znany motyw, który wielokrotnie pojawił się w kulturze: zarówno malarstwie, architekturze jak i w muzyce. Nieustannie fascynował, był niezwykle intrygujący dla twórców baroku - dodała.

Jak zapowiedziała Radziejewska, na scenie przedstawione zostaną najsilniejsze emocje. Widzowie usłyszą "zaskakujące zwroty harmoniczno-melodyczne", czyli "coś, co najbardziej dotyka". -Chciałam, żeby to był spektakl, który jest kameralny i intymny - wyjaśniła.

Ponadto mówiła, że chciała stworzyć spektakl, który będzie czystą retoryką. - To opowieść o emocjach od początku do końca. Nie wiemy, czy to, co się dzieje, jest wyobrażeniem, snem, czy może rzeczą realną. Nie mamy pojęcia, czy jedna z tych osób żyje i wspomina drugą, czy odwrotnie - dodała.

W spektaklu istotną rolę, jak zaznaczyła śpiewaczka, będzie odgrywało także - popularne i ważne w baroku - chiaroscuro, cień. To on, podkreśliła, ma przekazywać emocje. "Jasność i ciemność też będą czysto retoryczne, jak dwie osoby na scenie, które przy kameralnej muzyce (Royal Baroque Ensemble - PAP) mają oddać wszystkie emocje" - dodała.

Kolejną premierą, którą zobaczymy podczas festiwalu, jest opera neopolitańskiego kompozytora Leonarda Vinciego "Semiramide Riconosciuta". Widowisko to, jak podkreślają twórcy, nie było jeszcze współcześnie w całości wystawiane ani inscenizowane. Po 287 latach od premiery operę o historii legendarnej babilońskiej władczyni widzowie zobaczą dzięki włoskiemu klawesyniście Marco Vitalemu, który odtworzył partyturę z zachowanych manuskryptów dostępnych w archiwum w Mediolanie. Wystąpią m.in. Ingrida Gapova (Semiramide) i Karol Kozłowski (Scitalce), a także orkiestra Royal Baroque Ensemble i Chór Kameralny Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego.

Organizatorzy zaplanowali także dwa pokazy wystawionego w zeszłym roku w Teatrze Królewskim "Orlanda" (reż. Natalia Kozłowska), a także szereg wydarzeń muzycznych. W programie znalazły się m.in. recital "Amor e qual vento" (Miłość jak wiatr). Utwory o miłości wykona Dagmara Barny.

Prócz tego - podczas koncertu "Lamenty amorosi" (Lamenty miłosne) - wystąpią Aleksandra Zamojska (sopran) oraz Lilianna Stawarz (klawesyn), Henryk Kasperczyk (chitarrone) i Marcin, Paweł i Piotr Zalewscy (viola di gamba).

Usłyszymy też oratorium "Antonio Caldara: Maddalena ai piedi di Cristo", w którym - pod batutą Lilianny Stawarz - wystąpią m.in. Olga Pasiecznik i Anna Radziejewska oraz Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej i grupa Musicae Antiquae Uniwersytetu Warszawskiego.

Festiwal potrwa do 18 września. Występy będą się odbywały w Kościele Seminaryjnym przy Krakowskim Przedmieściu oraz Muzeum Łazienki Królewskie - Pałacu na Wyspie i historycznym, odrestaurowanym 250-letnim dworskim Teatrze Królewskim (Stara Oranżeria).

Organizatorami wydarzenia są Stowarzyszenie Miłośników Sztuki Barokowej Dramma per Musica, Warszawska Opera Kameralna i Łazienki Królewskie.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli prezydent m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz ambasador Republiki Włoskiej Alessandro De Pedys. Festiwal został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Szczegóły dot. wydarzenia można znaleźć na stronie http://drammapermusica.pl/