EN

1.08.2017 Wersja do druku

Shakespeare w filmie

W ramach międzywydawniczej serii "Literaura na ekranie" , zainicjowanej i redagowanej przez Alicję Helman, wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie opublikowało tom "Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare'a" pod redakcją Olgi Katafiasz. Publikacja zawiera teksty szekspirologów, filmoznawców, teatrologów, literaturoznawców. Dzięki temu otrzymujemy tom ukazujący różnorodny odbiór dzieł filmowych inspirowanych twórczością arcydramaturga wszechczasów - pisze Ewa Gałązka.

Mamy tu teksty poświęcone adaptacji dzieł Shakespeare'a począwszy od kina niemego (pierwsza adaptacja "Króla Jana"/"King John" z 1899 r.) aż po produkcje XXI-wieczne. Wśród kilkudziesięciu omawianych filmów znajdziemy dzieła europejskie, amerykańskie, ale również chińskie ("Banquet: 100 dni cesarza" w reż. Xiaoganaga Fenga z 2006 r.) i indyjskie (tekst Grażyny Stachówny "Shakespeare jedzie do Bollywood" ukazujący przekrój wystawiania i filmowania w tym kraju adaptacji dzieł Shakespeare'a). W publikacji zamieszczone zostały teksty traktujące o adaptacjach dramatów Shakespeare'a (np. "Hamlet" w reż. Svenda Gade i Heinza Schalla z 1920 r. z kreacją Asty Nielsen jako kobiety uwięzionej w roli mężczyzny, filmy Franca Zeffirellego "Romeo i Julia" z 1968 r. i "Poskromienie złośnicy" z 1967 r., czy dwie adaptacje "Króla Leara" w reż. Petera Brooka z 1963 r. i z 1969 r.), ale także o filmach wykorzystujących jedynie motywy jego dzieł (np. "Ofelia" w reż. Cla

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Shakespeare w filmie

Źródło:

Materiał własny

Materiał własny

Autor:

Ewa Gałązka

Data:

01.08.2017