EN

20.06.2014 Wersja do druku

W pogoni za wielorybem

W środę ostatnia w tym sezonie artystycznym premiera - pierwsze w historii wykonanie opery Eugeniusza Knapika "Moby Dick" na podstawie słynnej powieści. Reżyseruje Barbara Wysocka.

Nie będzie to opera o polowaniu na wieloryby, choć temu w dużej mierze poświęcone jest arcydzieło XIX-wiecznej prozy amerykańskiej, jakim jest "Moby Dick" Hermana Melville'a. Kompozytora Eugeniusza Knapika i librecistę Krzysztofa Koehlera zainteresował wątek biblijny ukryty w książce pod powierzchnią powieści marynistycznej o wielorybnikach. "Zgodziliśmy się, że wątek fabularny musi pozostać, wszystko jednak przenosimy w symbol: ocean jest symbolem, statek Pequod jest symbolem, relacje między ludźmi, wreszcie - biały wieloryb. Moby Dick to opowieść o relacji człowieka z Bogiem" - powiedział Knapik w wywiadzie dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, które wydaje partyturę jego nowego dzieła. Głównym bohaterem jest kapitan o biblijnym imieniu Ahab (Ralf Lukas), który okaleczony przez białego wieloryba planuje zemstę za wszelką cenę, narażając siebie i załogę statku "Pequod". Czy buntuje się przeciwko Bogu, losowi, naturze, która także mści się

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

W pogoni za wielorybem

Źródło:

Materiał nadesłany

"Gazeta Wyborcza" nr 141

Autor:

Anna S. Dębowska

Data:

20.06.2014

Realizacje repertuarowe