EN

24.06.2017 Wersja do druku

Łabonarskiej wielowymiarowość artystyczna

Spośród współcześnie żyjących polskich aktorek Halina Łabonarska jest artystką największą, najwybitniejszą. I, co jeszcze ważniejsze, jest artystką niezwykle uduchowioną, która swoją sztuką aktorską unosi przedstawienie, tworząc między widzem a sceną niewidzialny most duchowego porozumienia.

A z postaci, które gra, nierzadko emanuje jakaś dodatkowa aura niebywale wypełniająca i wzbogacająca osobowość tejże postaci, czasem nawet ponad jej strukturę zawartą w tekście. Dlatego każda rola wymagałaby oddzielnej analizy, bo każda rola Haliny Łabonarskiej, nawet drugoplanowa, to wielka kreacja i zarazem głębokie studium postaci, gdzie publiczność często ma wrażenie, że zarówno postać napisana przez autora sztuki, a więc postać przecież fikcyjna, jak i realnie istniejąca osoba Haliny Łabonarskiej na scenie stanowią jedno. To powoduje, iż w jakiś niemal tajemniczy, niezauważalny sposób następuje - można powiedzieć - utożsamienie się widza z losem granej przez aktorkę postaci, dzięki czemu widz przeżywa wraz z postacią sceniczną jej dramat, radość, smutek i wchodzi w strukturę tej fikcyjnej w końcu opowieści. To się nazywa współodczuwalność widza z postacią sceniczną, co jest marzeniem każdego aktora, ale niezmiernie rzadko ko

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Łabonarskiej wielowymiarowość artystyczna

Źródło:

Materiał własny

Nasz Dziennik nr 144

Autor:

Temida Stankiewicz-Podhorecka

Data:

24.06.2017