powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Czytanie performatywne "raj.potop" w Żydowskim

Austriackie Forum Kultury i ADiT wraz z Teatrem Żydowskim zapraszają 19 czerwca o 19.00 do tymczasowej siedziby przy ul. Senatorskiej 35 na czytanie performatywne sztuki "raj.potop" Thomasa Köcka w reżyserii Karoliny Kirsz z muzyką na żywo Jacka Mazurkiewicza.

Sztuki Thomasa Köcka, urodzonego w 1986 roku w Steyr w Górnej Austrii, odniosły wielki sukces. Za "raj.potop" Köck otrzymał w 2016 roku Nagrodę imienia Kleista, dramat zostanie wystawiony jesienią w Akademietheater w Wiedniu. Pierwszą część poświęconej klimatowi trylogii będzie można zobaczyć po raz pierwszy w Polsce w czasie czytania performatywnego. Potężna powódź słów i obrazów ukaże w apokaliptycznym, ale i ironicznym świetle historię ludzkości ukształtowaną przez kapitalizm, imperializm i kolonializm.

Przekład: Jacek Kaduczak

Reżyseria: Karolina Kirsz

Muzyka na żywo: Jacek Mazurkiewicz

Obsada: Marcin Błaszak, Piotr Chomik, Sylwia Najah, Ewa Tucholska, Ernestyna Winnicka, Marek Węglarski

Termin: 19 czerwca, godzina 19.00

Miejsce: Warszawa, ul. Senatorska 35, Scena kameralna

Organizatorzy: Austriackie Forum Kultury, Agencja Dramatu i Teatru ADiT

Opis sztuki:

"paradies.fluten" to pierwsza część trylogii klimatycznej, zalewającej widzów potopem obrazów i słów, a opowiadającej o rabunkowej gospodarce uprawianej przez człowieka, niszczącej środowisko naturalne i sam gatunek ludzki. Z historycznego punktu widzenia opowieść zaczyna się od gorączki kauczukowej w XIX wieku. Jej ofiarą padają zarówno wielkie puszcze, jak i prymitywne plemiona. Opowieść ta konfrontowana jest z losami pewnej tancerki, która w przedziwny sposób wciela w życie kapitalistyczną zasadę nieustannego doskonalenia i optymalizacji.

Köck przygląda się współczesności z perspektywy historii, tworząc niezwykle oryginalne i przedziwne sceny. Jego przestrzenny język i oryginalne scenariusze prowokują widzów przyzwyczajonych do tradycyjnej estetyki teatralnej i sprawiają, że uznaje się go za jednego z najbardziej interesujących młodych dramaturgów austriackich.