EN

16.11.2014 Wersja do druku

Gorzka komedia o niekochaniu

Partie solowe tej opery odbijają wszystkie twarze jej kompozytora: Żyda, geja, łajdaka, egoisty i zawiedzionego kochanka.

Wiedza się nie sumuje. Przyjęty w danej epoce obraz rzeczywistości, przedmiot "wiary badawczej", ustępuje miejsca kolejnym, które obowiązują dopóty, dopóki się nie wyczerpią. Kiedy jednak przychodzi do interpretacji światowych arcydzieł, zaczynam odnosić wrażenie, że wiedza historycznoliteracka nie tylko się nie sumuje, ale wręcz kurczy. Interpretowanie Szekspirowskiej "Burzy" przez pryzmat teorii postkolonialnej wydaje się równie absurdalne, jak próby wmawiania czytelnikowi, że "Król Edyp" Sofoklesa jest tragedią o kompleksie Edypa. Na światowych scenach panoszą się jednak feministyczne inscenizacje "Poskromienia złośnicy", antyrasistowskie ujęcia "Otella" i przedstawienia "Kupca weneckiego" przeniesione w realia obozów zagłady. Żyd czy Anglik? Z "Kupcem weneckim", rzekomo antysemicką sztuką Szekspira, kłopot jest chyba największy - zwłaszcza po tragedii Holokaustu i przewrotnym wykorzystaniu figury Shylocka przez propagandę nazistowską (któr

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Gorzka komedia o niekochaniu

Źródło:

Materiał nadesłany

"Tygodnik Powszechny" nr 46

Autor:

Dorota Kozińska

Data:

16.11.2014

Realizacje repertuarowe