powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Szczecin. Prapremiera Prześlugi na deskach Współczesnego

18 lutego w "Malarni", małej scenie Teatru Współczesnego, prapremiera dramatu Maliny Prześlugi "Pustostan" w reż. Pawła Paszty.

Rodzina jakich wiele - dzieci, rodzice, dziadkowie i pies. Boże Narodzenie, czyli czas wielkiego oczekiwania na Kevina. Groteskowa sztuka Maliny Prześlugi dotyka relcji osób sobie najbliższych, gdzie prawda ukrywana jest za fasadą koniecznego happy endu. O czym kłamiemy, do czego tęsknimy i kto nas może zbawić?

Spektakl bierze udział w 23. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

**

Malina Prześluga

Rocznik 1983. Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, dramaturg w Teatrze Animacji w Poznaniu. Autorka książek dla dzieci (Książka Ziuzia nagrodzona tytułem Książki Roku Polskiej Sekcji IBBY). Jej dramaty publikowane są w "Nowych Sztukach dla Dzieci i Młodzieży", "Dialogu" i wystawiane w teatrach lalkowych i dramatycznych w całym kraju. Laureatka Medalu Młodej Sztuki, zdobywczyni kilku nagród i wyróżnień w edycjach Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W roku 2013 zdobyła nagrodę główną, publiczności i dziennikarzy w konkursie "Metafory Rzeczywistości" za dramat Kwaśne mleko. W 2015 roku otrzymała II nagrodę (pierwszej nie przyznano) w zamkniętym konkursie Wrocławskiego Teatru Współczesnego Strefy_Kontaktu_2016 za dramat "Garnitur Prezydenta". Również w 2015 została nagrodzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Małgorzatę Omilanowską za dokonania w dziedzinie literatury i dramaturgii dla dzieci. W 2016 roku otrzymała nagrodę indywidualną za tekst sztuki "Smoki", a w roku 2013 za sztukę "Chodź na słówko" w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

**

Paweł Paszta

(ur. 1984)

W latach 2003-2008 studiował na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej, zaś w latach 2007-2012 na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej (dyplom w 2012r. z wyróżnieniem, spektakl Pokojówki Geneta). Jego dotychczasowe prace teatralne były prezentowane na Bydgoskim Festiwalu Operowym (Dziady-Widma - również zareje-strowane i emitowane w TVP Kultura), na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku (Miarka za miarkę) oraz na Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy (słuchowisko Frag-menty listów miłosnych), na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie (Pokojówki), na Fe-stiwalu Oblicza Teatru w Polkowicach (Opowiadania nie tylko dla dzieci). Jako asy-stent reżysera pracował z Natalią Babińską w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Jarosławem Kilianem w Teatrze Polskim, Mikaelem Marmarinosem w Teatrze Drama-tycznym, Grażyną Kanią w Teatrze Powszechnym i Michałem Zadarą z Teatrze Ży-dowskim w Warszawie. Jesienią 2010r. ukończył 6-tygodniowy międzynarodowy kurs Teatru i Kultury Japońskiej organizowany przez UNESCO Chair w Bukareszcie pod okiem japońskich mistrzów noh, butoh i kabuki. W marcu 2012 r. brał udział w mię-dzynarodowych warsztatach nowej dramaturgii i sztuki teatralnej "FIND plus" w tea-trze Schaubühne w Berlinie pod kierunkiem Thomasa Ostermeiera.

Od ukończenia studiów zrealizował kilkanaście projektów teatralnych. Wśród nich są zarówno spektakle jak i tzw. czytania performatywne. Pracował m.in. w Teatrze Po-wszechnym w Warszawie, Teatrze Bagatela w Krakowie, Teatrze Horzycy w Toruniu, Teatrze Kamienica w Warszawie, Teatrze Słowackiego w Krakowie, Teatrze Norwida w Jeleniej Górze (Miłość i polityka), a także wielokrotnie w Teatrze Żydowskim w Warszawie (Chleb powszedni, Koszałki opałki, Opowiadania nie tylko dla dzieci, Po chińsku do ciebie mówię,Midrasze i przypowieści). Ostatnią realizacją w Teatrze Ży-dowskim jest spektakl Królestwo wszechwanny na dużej scenie, oparty na własnej ad-aptacji poezji, skeczy i piosenek Hanocha Levina z autorską muzyką Tomasza Opałki. Do spektaklu (Opowiadania nie tylko dla dzieci napisał własną muzykę na wiolonczelę, która jest na żywo wykonywana podczas przedstawienia przez Aleksandrę Monkie-wicz.

W roku 2012 założył także niezależną grupę teatralną Atu Teatr, z którą podróżuje po Polsce prezentując spektakl wg tekstu Bogusława Schaeffera Scenariusz dla trzech aktorów.

W 2016 roku ukończył mistrzowski kurs reżyserii filmowej w Szkole Wajdy i obecnie pracuje nad swoim debiutem filmowym. Jest również autorem kilku adaptacji teatral-nych (pod opieką ZAiKSu). Oprócz pracy reżyserskiej, literackiej i drobnych zadań kompozytorskich, Paweł Paszta od 2007 roku jest również instruktorem dramy i pracu-je jako pedagog teatru z młodzieżą. Stale współpracuje z jednym z warszawskich gim-nazjów realizując autorski program w ramach przedmiotu "zajęcia artystyczne" z klasą pierwszą. Połączeniem pracy pedagoga i reżysera była również dwukrotna współpraca z Wydziałem Śpiewu Klasycznego Zespołu Szkół Muzycznych im. F. Chopina przy ul. Bednarskiej w Warszawie. Stworzył tam Utwór o muzyce (2011) - oparty na słynnych ariach, duetach i pieśniach oraz Pałac duchów (2013) - w całości oparty na kompozy-cjach Stanisława Moniuszki. W kwietniu 2013 poprowadził praktyczną część semina-rium dla pedagogów szkół muzycznych p.t. Moniuszko znany i nieznany - praca nad aktorską interpretacją Moniuszki. Współpracuje także ze Szkołą Muzyczną im. Józefa Elsnera przy ul. Miodowej w Warszawie.

Od roku 2013 pracuje także jako asystent na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie.

*

Poza tym lubi wodę - szczególnie windsurfing i żeglarstwo mazurskie. Interesuje się np. historią Warszawy. Czasem gra na fortepianie. Zimą - jeśli się uda - snowboard freeride!