Nowa wystawa "Szafa grająca! Żydowskie stulecie na szelaku i winylu" w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN opowiada o historii fonografii, rozkwicie muzyki popularnej i jej gatunków w XX w. Oraz bada związek tej historii z żydowskim doświadczeniem XX wieku.
- Nie zrozumiesz punku bez muzyków żydowskich - powiedział podczas czwartkowej konferencji w POLIN kurator wystawy Hanno Loewy, przedstawiając zarys historii muzyki popularnej. Loewy, który jest też pomysłodawcą i kuratorem pierwotnej wersji wystawy w Muzeum Żydowskim w Hohenems, uważa, że w tym austriackim miasteczku, znanym z wybitnych kantorów i słynącym z muzyki kantoralnej narodziła się muzyka popularna. - A kiedy pod koniec XIX wieku Emil Berliner, niemiecko-żydowski imigrant w Stanach Zjednoczonych, wynalazł gramofon i płytę, muzyka ta upowszechniła się w domach żydowskiej klasy średniej; słuchano muzyki kantoralnej, piosenek z filmów, rewii, musicali, jazzu. Wraz z zmianami społecznymi, takimi jak asymilacja i wielkimi falami emigracji - muzyka ta rozprzestrzeniła się na całym świecie. Rozpoczęła się era masowej rozrywki - mówił Loewy. Otwierająca wystawę mapa pokazuje rozwój kultury masowej, wskazuje jak dzięki płytom z winylu i