EN

31.12.2016 Wersja do druku

Z myślą o 700-leciu Lublina

- Przyjmuje się, że Antonina Mikłaszewicz-Campi była najlepszą wykonawczynią partii w operach Mozarta. Kompozytor z myślą o niej miał też napisać wspaniałe dzieło "Czarodziejski flet". Fragmenty m.in. tej opery zaśpiewa w filharmonii znakomita sopranistka Joanna Woś - mówi dr Jan Sęk. Dyrektor Filharmonii Lubelskiej opowiedział m.in. o I Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Wokalnej. Jego patronem jest Mikłaszewicz-Campi.

Tomasz Kowalewicz: W Filharmonii trwa I Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wokalnej, któremu patronuje Antonina Mikłaszewicz-Campi. Dlaczego właśnie ona? Dr Jan Sęk [na zdjęciu]: Antonina Mikłaszewicz, po mężu Campi, urodziła się w Lublinie 10 grudnia 1773 roku, a zmarła w Monachium 30 września 1822 roku. Jej szczęściem był fakt, że już w dzieciństwie uzyskała dzięki ojcu gruntowne wykształcenie muzyczne. Wielka jej kariera jako śpiewaczki operowej rozpoczęła się wiosną 1789 roku, kiedy to król Stanisław August Poniatowski ufundował dla niej stypendium na studia muzyczne w Warszawie i powierzył kształcenie adeptki Pietro Persichniemu, dawnemu kapelmistrzowi zespołu muzycznego. Na dalsze losy młodziutkiej Antoniny przemożny wpływ miały gościnne popisy włoskiej trupy teatralnej w stolicy. Występowała wówczas na scenie m.in. z jej członkiem Gaetano Campim, leciwym już wiekowo basem. Razem z całym zespołem udała się na początku 1791 roku na

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Z myślą o 700-leciu Lublina. Rozmowa z dr Janem Sękiem

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Wyborcza Lublin online

Autor:

Tomasz Kowalewicz

Data:

31.12.2016