Opera i Filharmonia Podlaska w 2016 r.

Jak Pan ocenia 2016 rok w kulturze: był ważny, przełomowy, stabilny, przeciętny czy może bezbarwny? Które wydarzenia z 2016 roku były Pana zdaniem najważniejsze i dlaczego? Kwestionariusz dyrektora Damiana Tanajewskiego.

«Każdy rok jest tak samo emocjonujący. Wyczekiwane premiery oraz wyczekiwanie decyzji o ich finansowaniu, reakcje publiczności, rozwój zespołów artystycznych, nowe talenty. Z tekstu poniżej wyłoni się podsumowanie tego, co naszym zdaniem istotne.

Które wydarzenia z 2016 roku były Pana zdaniem najważniejsze i dlaczego?

- Najważniejszym wydarzeniem w OiFP w tym roku była bezdyskusyjnie "Zemsta nietoperza", ale do ogromnych sukcesów zaliczam także VI Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów i dokonania naszego chóru.

VI Ogólnopolski Konkurs Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego zorganizowany przez Operę i Filharmonię Podlaską września 2016 roku był unikalnym w skali kraju wydarzeniem muzycznym. Zaprezentował i wypromował młodych polskich dyrygentów dopiero rozpoczynających karierę artystyczną. Był także znakomitą promocją twórczości Patrona Konkursu, Witolda Lutosławskiego i innych polskich kompozytorów. Zwyciężył Maciej Koczur, który zdobył także serca publiczności i moje. Niezwykle ciekawie zaprezentowali się także laureaci drugiej i trzeciej nagrody: Dawid Runtz oraz Mateusz Czech oraz wyróżnieni: Rafał Kłoczko, Wojciech Pławner i Marta Gardolińska. Rok 2016 był jednym wielkim pasmem sukcesów Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod kierownictwem prof. Violetty Bieleckiej. Przypomnę tylko kilka najważniejszych: Chór wspólnie z muzykami Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego nagrał oratorium "Quo vadis" op. 13 na sopran, baryton, bas, chór mieszany, orkiestrę symfoniczną oraz organy F. Nowowiejskiego pod dyrekcją Ł. Borowicza. Z okazji 31. Światowych Dni Młodzieży zespół nagrał płytę "Hymny papieskie".

Wciąż mam też w pamięci wykonie "Całonocnego czuwania" S. Rachmaninowa. Profesor Violetta Bielecka, dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku została laureatką XXIII edycji Nagrody Artystycznej Prezydenta Miasta Białegostoku - za całokształt dotychczasowej działalności w dziedzinie muzyki. Osobiście jako bardzo istotne wydarzenie i sukces postrzegam występ znakomitego amerykańskiego zespołu Wilco w ramach jubileuszowej 5 edycji Halfway Festival. Był to jedyny koncert w Polsce i odbył się on właśnie w Amfiteatrze Opery.

Które działania okazały się największym sukcesem, a które należy zaliczyć do mniej udanych?

- Sukcesem jest współpraca realizatorów "Zemsty nietoperza": reżysera Andrzeja Bubienia, który znakomicie poradził sobie z materią operetki, choreografia Jarosława Stańka, scenografa Pawła Dobrzyckiego oraz kostiumy Anity Bojarskiej plus młody zespół realizacji multimediów do spektaklu. Ta kompilacja talentów okazała się scenicznym sukcesem. Mniej udane działanie - brak finansowania ze strony miasta Białystok. Zawsze wpisujemy w kontekst naszych działań promocję Białegostoku.

Jakie zmiany dokonały się w Pana instytucjach w ciągu ostatnich miesięcy?

-Coraz szerzej otwieramy drzwi dla inicjatyw artystycznych. Doceniamy młodych twórców - współpraca z Teatrem Latarnia, Teatrem Papahema, wciąż wspieramy najbardziej kreatywny festiwal Up To Datę, działamy w ramach projektów Instytutu muzyki i Tańca "Filharmonia. Ostrożnie, wciąga!!!", Scena dla Tańca (pokaz z elementami tańca buto Teatru Amareya), projektu Dyrygent - Rezydent (Maciej Tomasiewicz jako asystent dyrygenta przy spektaklach "Carmen" i "Skrzypek na dachu"), opera była gospodarzem Lata w Teatrze, warsztatów teatralnych Fundacji Przestrzeń, Festiwalu Kalejdoskop, koncertów w ramach Wschodu Kultury i wielu innych inicjatyw kulturalnych. Efektem koprodukcji z Białostockim Teatrem Lalek była bajka muzyczna "Pinokio".

Jak wygląda frekwencja w operze w tym roku?

- Do końca listopada odwiedziło Operę Podlaską 129.337 słuchaczy. Przewidujemy że do końca roku będzie to blisko 141.OOO słuchaczy. Dla porównania w roku 2015 mieliśmy 128.218 słuchaczy.

Co w kwestiach związanych z szeroko rozumianą kulturą najbardziej Państwa zaskoczyło?

- Niewątpliwie jakość wydarzeń artystycznych - koncertów i nagrań w Roku Feliksa Nowowiejskiego.»

e-teatr.pl - wortal teatru polskiego © Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego