powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Łódź. Minęło dziewięć tygodni ze szwalnią.DOK

W terminie 5 października - 11 grudnia w Teatrze Szwalnia odbył się pierwszy przegląd zjawisk z zakresu sztuki dokumentu, non-fiction i verbatim szwalnia.DOK.

szwalnia.DOK to projekt zorientowany na prezentację zjawisk z zakresu sztuki dokumentu, non-fiction oraz verbatim. Był to cykl wielomiesięcznych działań uzupełnionych o spotkania autorskie mające za zadanie przybliżyć uczestnikom konteksty kulturowe, społeczne i polityczne, wokół których oscylowały podejmowane działania. Na projekt szwalnia.DOK złożyły się wydarzenia teatralne, filmowe oraz obejmujące sztuki wizualne. Finałem projektu była premiera (poprzedzona procesem produkcji) akcji teatralnej "Wolny Kurdystan" (na zdjęciu spotkanie z widzami), opartej na dokumentacji i doświadczeniach z licznych pobytów Marcina Brzozowskiego w irackim Kurdystanie, angażujący społeczność kurdyjską.

Zadanie poza propozycjami dla młodzieży, dorosłych i seniorów, obejmowało także działania dla dzieci.

Powołanie projektu w obrębie działań Teatru Szwalnia wynikło bezpośrednio z zainteresowań twórców prowadzących Teatr oraz jego obranej linii programowej. Wieloletnie doświadczenia w pracy z archiwami, dokumentami, formami reportażowi i dokumentalnymi uczyniły Teatr Szwalnia jedynym punktem na kulturalnej mapie miasta Łodzi, gdzie można skonfrontować się z najnowszymi polskimi projektami reprezentującymi wspomniany nurt.

Projekt szwalnia.DOK przewidziany jest jako zadanie cykliczne - jego pomysłodawcom i twórcom zależy na tym, by każdy kolejny sezon teatralny miał w swoim programie odsłony najnowszych (polskich i zagranicznych) działań z nurtu non-fiction, sztuki dokumentu oraz verbatim, czyniąc tym samym Łódź (i Teatr Szwalnia) centrum szerokiej i merytorycznej dyskusji o rozwoju przywołanego nurtu w sztuce współczesnej. Edycja przypadająca na rok 2016 zainaugurowała projekt, w związku z czym, zaproponowany program był przede wszystkim kompletnym przeglądem dotychczasowych polskich produkcji teatralnych, najnowszych propozycji z zakresu sztuk wizualnych oraz przeglądem filmów dokumentalnych studentów łódzkiej Szkoły Filmowej.

Wszystkie wydarzenia w ramach szwalnia.DOK były bezpłatne i ogólnodostępne.

9 tygodni, 16 wydarzeń na trzech scenach teatralnych i w przestrzeni publicznej, prawie 600 widzów.

Akcja w prywatnym mieszkaniu, instalacja performatywna, wideogawęda, akcja teatralna z elementami wideorelacji, spektakl improwizowany, spektakle dokumentalne oparte na pracy z archiwami, inspirowane historiami zebranymi w danym miejscu, własnymi opowieściami.

Wojna, inność, uchodźstwo, wolność i jej brak, pamięć, zapominanie, tożsamość.

W liczbach i hasłach nie da się opisać wyjątkowości pierwszej edycji przeglądu szwalnia.DOK, który otworzył przestrzeń do prezentacji i konfrontacji różnych spojrzeń na materię pracy z dokumentem w teatrze. Zaprosiliśmy zarówno twórców budujących role w oparciu o autentyczne postacie ("Album Karla Höckera"), jak i tych, którzy stają przewodnikami po opowiadanych historiach ("Margarete", "Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej"). Pojawiły się działania, w których artyści mówią w imieniu tych, którzy nie mogą zabrać głosu ("Pobyt tolerowany", "Wolny Kurdystan", "Jesteśmy przynętą, kochanie!", "Jesteśmy") oraz spektakl dyplomowy, w którym studenci konfrontują się z wielokulturowością i tyglem poglądów społeczno-politycznych ("Pospolite żywoty martwych Polaków"). Po każdej prezentacji odbyły się rozmowy z widzami, które prowadził Marcin Brzozowski, dyrektor artystyczny i programowy Teatru Szwalnia.

W ramach szwalnia.DOK odbyły się także projekcje 9 filmów autorstwa Marty Prus, Emilii Śniegoskiej, Mahommeda Almughanniego, Sandeepa Rampala Balhary, Pawła Ziemilskiego oraz Weroniki Fibich i Rafała Foremskiego. Rozmowy po projekcjach prowadził filmoznawca Bartosz Zając.

Wydarzeniem towarzyszącym była wystawa fotografii reportażowych "nieDOKończone", której kuratorkami były Patrycja Terciak i Katarzyna Skręt. We foyer Teatru Szwalnia nadal można oglądać zdjęcia autorstwa Agnieszki Stępki, Michała Wilka oraz Łukasza Cieślaka aka Łukasza z Bałut.

Dziękujemy wszystkim artystom, którzy współtworzyli z nami ten przegląd - Teatrowi Pralnia z Kijowa, Teatrowi Trans-Atlantyk z Warszawy, Klubowi Komediowemu z Warszawy, studentom Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku (Akademia Teatralna w Warszawie), Agnieszce Wąsikowskiej z zespołem, Jankowi Turkowskiemu, Ludomirowi Franczakowi, Ewie Łukasiewicz i Weronice Fibich oraz Marcinowi Brzozowskiemu i Kacprowi Majewskiemu.

Dziękujemy również za opiekę medialną Kulturze Dostępnej, Gazecie teatralnej Didaskalia, Miesięcznikowi Teatr, wortalowi e-teatr.pl, teatralny.pl, serwisowi Teatr dla Was, TVP Kultura, TVP3 Łódź, Radio Łódź oraz portalom Plaster Łódzki i Łódź jest Kulturą.

Przegląd zjawisk z zakresu sztuki dokumentu, non-fiction i verbatim został dofinansowany z budżetu Miasta Łodzi.