EN

16.11.2016 Wersja do druku

Biało-czerwony "Król Wichrów"

Koncerty Marszałkowskie dla uczczenia odzyskania przez Polskę niepodległości, są okazją do spotkań z muzyką polską. W ubiegłych latach w Operze wykonane były dzieła m.in. Wajnberga i Pendereckiego. W tym roku wysłuchaliśmy baletu Feliksa Nowowiejskiego "Król Wichrów" op. 37, w wersji koncertowej, choć nie zabrakło elementów choreograficznych - pisze Adam Olaf Gibowski w portalu kulturaupodstaw.pl.

Balet Nowowiejskiego jest dziełem bardzo ciekawym, odznacza się szeroką paletą zastosowanych środków techniki kompozytorskiej i monumentalną formą, całość trwa blisko 100 minut. To muzyka o bardzo gęstej i intensywnej fakturze, wzbogacona oryginalną harmonią, pełna pracy przetworzeniowej, zaskakująco ciekawej instrumentacji, pełna wyzwań technicznych. Nowowiejski postawił przed wykonawcami bardzo trudne zadanie, aby mu sprostać, należało posiadać dwie zasadnicze cechy - znakomity warsztat instrumentalny oraz czujność i wyobraźnię muzyczną. Zacznijmy od warsztatu. Kompozytor utkał swoje dzieło z mnogości melodycznych motywów, imitacji krążących po wielu głosach orkiestry, trudnych pasaży i pochodów gamowych, które najczęściej grane są w szybkim tempie. Wystarczy jeden dźwięk zagrany nierówno, a cała fraza rozsypie się w drobny mak. Dlatego z zapartym tchem słuchałem kolejnych fioritur i rozmaitych figuracji, które rozbrzmiewały w czasie

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Biało-czerwony Król Wichrów

Źródło:

Materiał nadesłany

www.kulturaupodstaw.pl

Autor:

Adam Olaf Gibowski

Data:

16.11.2016