30 października o godz. 12 Teatr Wielki zaprasza na kolejne Sellinarium. O historycznej, a zarazem kontrowersyjnej choreografii do "Święta wiosny" Igora Strawińskiego opowie dr Joanna Szymajda podczas wykładu "Mit, Obrzęd, Religia. Niżyński, Béjart, Gat, Graham". Spotkanie poprowadzi Michał J. Stankiewicz.
"Święto wiosny" jest najważniejszą choreograficzną partyturą XX wieku, jeżeli nie całej historii tańca. To taneczny "Hamlet" - rodzaj wyzwania, które niemal każdy choreograf nosi w sobie i którego realizacja jest pewnego rodzaju credo i momentem przejścia w jego artystycznym rozwoju. Tak było niewątpliwie w przypadku Wacława Niżyńskiego, dla którego "Święto wiosny" było pierwszą realizacją, w której sam nie tańczył, jego najgłośniejszym dziełem, ale i końcem wielkiej kariery. W przypadku Maurie'a Béjarta to właśnie ten spektakl zapoczątkował międzynarodową sławę Baletu XX wieku; podobnie kształtowała się kariera Emanuela Gata, który od czasu realizacji swojej wizji Święta zdobywa kolejne nagrody i wyróżnienia. Pominąć także nie można legendarnej wręcz choreografii Marthy Graham, która wzięła się za opracowanie tego tematu dość późno, w ostatnim okresie swojej twórczości i - podobnie jak w przypadku Niżyńskiego - było o