powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Wernisaż "Asylum" w Nowym Teatrze

Labirynt ekranów i sto dwadzieścia osób zaangażowanych w projekt, z których prawie połowa jest azylantami. Nowy Teatr i Goethe-Institut zapraszają na wideo podróż Juliana Rosefeldta, której przewodnikami i bohaterami są migranci z całego świata. Wernisaż odbędzie się 25 lipca o 19.00.

Dziewięciokanałowa instalacja wideo niemieckiego artysty Juliana Rosefeldta porusza temat imigracji, jako jednego z kluczowych wyzwań naszych czasów. Utrzymane w konwencji żywych obrazów sceny przedstawiają mechanicznie i bez pośpiechu wykonywane czynności, przypominające pracę, którą zwykle trudnią się migranci. Artystę interesuje sposób w jaki operujemy kliszami kulturowymi i stereotypami społecznymi, szczególnie wobec "Innych" i "Obcych".

Do realizacji pracy, która pomimo, że powstała 15 lat temu nie straciła dziś na aktualności, artysta zaprosił ponad setkę osób, w tym również azylantów. Jak zdradza: "gazety w kanale aerodynamicznym układa w stosy poeta z Syrii, prześladowany za krytykę reżimu; w rolę sprzedawców pamiątek wcielili się w Azylu uchodźcy wojenni z Afryki, rolę muzułmańskich sprzątaczek grają Albanki z Kosowa."

Estetyzacja, jakiej Rosefeldt poddał poszczególne sceny, przywołuje na myśl egzotykę, której poszukują Europejczycy podczas wakacji all-inclusive. Z drugiej strony syzyfowy i absurdalny charakter portretowanej w filmie pracy - podkreślany przez środowisko, w którym się ona odbywa - nawiązuje do żmudnego procesu weryfikacji, któremu poddawani są w krajach Unii Europejskiej poszukujący azylu. Kobiety w kwiecistych chustach odkurzają ekspozycję kaktusów, azjatyccy kucharze fastfoodowi uwięzieni w klatce dla małp obojętnie bawią się jednorazowymi opakowaniami i pałeczkami, a uliczni sprzedawcy kwiatów układają kostkę Rubika w łaźni.

Instalacja kwestionuje "poprawność estetyczną" (jako analogię do koncepcji "poprawności politycznej") i jest próbą zmierzenia się artysty ze skutecznością sztuki współczesnej. Oszałamiająca wizualnie inscenizacja stanowi alternatywę dla obrazu uchodźców i migrantów kreowanego zarówno przez media jak i twórców wizualnych zajmujących się tym tematem.

"Absurdalne, rytualne działania zaprezentowane w Asylum mogą przywodzić na myśl rytuały religijne lub kultowe, które fascynują wielu Europejczyków w odległych krainach w takim samym stopniu, w jakim sprawiają im dyskomfort w ich własnym otoczeniu kulturowym - pomyśl na przykład o narastającej w Europie Islamofobii. Z drugiej strony, zależało mi na skonstruowaniu niezrozumiałych, syzyfowych sekwencji czynności, które w mocny sposób odniosą się do losów ludzi rzeczywiście starających się o azyl. W Asylum występuje około 120 osób, z których połowa się o niego ubiega.

Podział na dziewięć ekranów wziął się z zamysłu, by aktorem uczynić samego widza, który błąka się w labiryncie obrazów towarzysząc postaciom z filmów. Im dłużej wśród nich pozostanie, tym bardziej stanie się częścią ukazanych rytuałów."

Z wywiadu Roberta Seidla z Julianem Rosefeldtem

Video zapowiedź wystawy: (patrz link poniżej).

***

Julian Rosefeldt. Asylum (2001/2002)

Opieka kuratorska: Agnieszka Pindera

Wernisaż 25 lipca 19.00, wystawa trwa do 26 sierpnia

MCK NOWY TEATR

Madalińskiego 10/16

Wstęp wolny

Wydarzenia towarzyszące:

Oprowadzania kuratorskie 27 lipca 19:00 i 21 sierpnia 13:00

Julian Rosefeldt urodził się w 1965 roku w Monachium. Studiował architekturę. Od 2010 jest członkiem Bayerische Akademie der Schönen Künste, Department of Film and Media Art w Monachium. Żyje i tworzy w Berlinie. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Berlinische Galerie w Berlinie, Burger Collection w Hong Kongu, Maison Européenne de la Photographie w Paryżu, MoMA - The Museum of Modern Art. w Nowym Jorku, The Saatchi Collection w Londynie.

Prace Rosefeldta składają się głównie z rozbudowanych, bogatych wizualnie instalacji filmowych i wideo. Formalnie często stosuje panoramiczne projekcje wielokanałowe. Jego instalacje rozpięte są między stylem dokumentalnym i teatralną narracją.

Nowy Teatr jest miejską instytucją kultury.

Projekt realizowany w ramach 25-lecia partnerstwa Warszawy i Berlina oraz w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! zorganizowanego przez Goethe-Institut i Ambasadę Niemiec z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy. www.goethe.de/swietujemy