powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Wrocław. Wakacyjne warsztaty teatralne Psychoteatru

Psychoteatr zaprasza na 5-dniowe wakacyjne warsztaty teatralne. Warsztaty skierowane są dla młodzieży i osób dorosłych.

Proponujemy model zajęć opierający się zarówno na pracy grupowej jak i indywidualnej. Zapraszamy osoby doświadczone jak i początkujące oraz te, które poszukują nowych środków wyrazu. Efektem naszych starań będzie pokaz pracy warsztatowej przed publicznością z muzyką graną na żywo. Teatr tańca, interpretacja tekstu, pisanie własnego monologu, śpiew, improwizacja aktorska, muzyka na żywo, podstawy pracy przed kamerą, sesja fotograficzna, dyskusje - wszystko czego dotkniemy, aby razem stworzyć coś wyjątkowego.

Kiedy: 18 - 22 lipiec w godz. 11.00 - 16.00

Gdzie: Wrocław, Pl. Orląt Lwowskich 2, II piętro

Koszt: 350 zł/ 25 h warsztatów

Zapisy: psychoteatr@gmail.com

tel. 609-650-368

Kim jesteśmy?

Psychoteatr został założony przez aktorkę - Angelikę Pytel oraz filmowca - Sebastiana Zakrzewskiego. Powstał z potrzeby wypowiadania się na tematy ważne i dotykające. Poszukujemy takich środków wypowiedzi, aby poruszyć odbiorów. Staramy się mówić szczerze i prosto. Wywołujemy emocje. Na tym nam zależy. Przełomowym momentem w działalności artystycznej teatru było nawiązanie współpracy z kompozytorem i producentem muzycznym - Pawłem Rychertem.

Idea

Tworzymy sztukę odwołując się do działań Jerzego Grotowskiego oraz Piny Bausch. Ukazujemy ciało aktora/tancerza jako naczelny punkt, z którego wyzwalają się pozostałe środki wyrazu scenicznego: głos, interpretacja, ekspresja, improwizacja. Uczymy jak przekształcić ciało w czuły, sprawny instrument. Muzyka improwizowana, grana na żywo stanowi bodziec uruchamiający do twórczych poszukiwań. Wydobywamy potencjał drzemiący w człowieku, podkreślając dzięki temu jego niepowtarzalność. Czerpiemy z ludzi. Otwieramy na indywidualną wrażliwość. Podczas działań wprowadzamy aktorów w psycho-fizyczny trening, w trakcie którego intensywnie pracujemy na emocjach oraz relacjach międzyludzkich. Zwracamy uwagę na to, aby wszystkie działania doprowadzały do wydobywania prawdy scenicznej. Najbardziej szczere i poruszające momenty scalamy w sceny, etiudy, tworząc spektakle oscylujące wokół ciała, głosu i improwizacji.

Metody

Fundament działań stanowi praca nad poszerzaniem warsztatu aktorskiego. Każde spotkanie rozpoczyna się od wyczerpującego treningu fizycznego. Koncentrujemy się nad doskonaleniem świadomości ciała i głosu poprzez:

profesjonalną rozgrzewkę na wszystkie partie mięśni z uwzględnieniem intensywnego rozciągania i pogłębiania swoich dotychczasowych umiejętności ruchowych,

impostację głosu usprawniającą pracę przepony, wydobywanie dźwięku, kontrolę nad głosem, w szczególności podczas działań fizycznych,

ćwiczenia nad dykcją i artykulacją uruchamiające aparat mowy do prawidłowej wymowy zarówno w stanie bezruchu jak i podczas intensywnej akcji na scenie,

naukę języka ciała (wprowadzanie ciała w różne stany emocjonalne, praca nad wyobraźnią, wczuwanie się w sytuacje, zjawiska i przedmioty),

rozwijanie pamięci ruchowej za pomocą nauki wielu układów ruchowych, tanecznych i zapętlonych działań teatralnych,

improwizację ruchową, taneczną, słowną na zadany temat pomagającą poznać swoje ciało oraz zaobserwować jak reaguje na bodźce płynące z muzyki,

ćwiczenia relaksacyjne i rozluźniające redukujące napięcie mięśni, ściśnięcie gardła, wpływające odprężająco na aktora,

obserwację jak działanie fizyczne wpływa na interpretację tekstu,

odkrywanie czym jest rekwizyt i jak można go wykorzystać podczas działania fizycznego,

aktywne słuchanie i reagowanie na muzykę - na rytm, brzmienie, melodykę i wynikające z nich emocje. Analiza wpływu dźwięku na przekazywane treści i emocje.

wkład w powstawanie warstwy dźwiękowej - śpiew, gra na instrumentach, improwizacja, field recording, produkcja, podstawowe techniki realizacji dźwięku

odtwarzanie muzyki na żywo jako element spektaklu - instrumenty perkusyjne, elektroniczne,

tworzenie solowych bądź grupowych etiud teatralnych i uczeniu się w praktyce na czym polegają,

wspólne budowanie laboratoryjnego spektaklu, który będzie wypadkową nauki, zaangażowania, kreatywności i pasji.

Rytm spotkań

11.00 - 11.30 trening fizycznych | pogłębianie świadomości ciała

Naturalne i świadome bycie scenicznie nierozerwalnie związane jest z ciałem. Nad ciałem trzeba pracować, uczyć się go, słuchać, czuć. Nauczymy cię jak zamienić ciało w sprawny instrument. Poszerzymy jego granice.

11.30 - 12.00 praca z głosem | oddechem | przeponą | słuchem muzycznym| poczuciem rytmu

Za pomocą profesjonalnego treningu zbiorowo i indywidualnie wyzwolimy moc głosu, która drzemie wewnątrz naszego ciała. Będziemy mówić, będziemy, krzyczeć, będziemy śpiewać. Wszystko po to, aby zapanować nad głosem i wykorzystać jego siłę.

12.00 - 13.00 teatr tańca | rozwój pamięci ruchowej | plastyka ruchu scenicznego| choreografia

Ruch w teatrze to nie tylko taniec. Pokarzemy ci, że bez słów jesteś w stanie niejednokrotnie wyrazić i powiedzieć więcej niż trakcie długiego monologu. Wspólnie stworzymy historię, którą opowiemy językiem teatru fizycznego.

13.00 - 13.15 PRZERWA

13.15 - 14.00 improwizacja | świadome bycie na scenie | reagowanie na bodźce muzyczne

Podczas improwizacji zatrzymamy te akcje sceniczne, które okażą się najbardziej szczere i prawdziwe. Wyczulimy cię na słuchanie siebie samego jak i czerpanie energii z grupy. Nauczysz się, że muzyka nie musi być tylko tłem, dodatkiem, ale przede wszystkim równorzędnym partnerem w trakcie działań teatralnych.

14.00 - 14.30 pisanie własnego monologu aktorskiego | warsztat literacki | praca nad postacią

Bądź samodzielny. Pisz swoje teksty, pojedyncze słowa i zdania. Warsztat literacki otworzy cię na konstruowanie własnych wypowiedzi scenicznych. Zainspirowany w trakcie warsztatów napiszesz własny monolog aktorski.

14.30 - 15.15 elementarne zadania aktorskie przed kamerą | indywidualna etiuda aktorska

Często boimy się kamery. Czujemy się przed nią niepewnie. Podpowiemy ci jak to zmienić. Dostaniesz szereg zadań i wskazówek na temat tego jak zachowywać się przed kamerą i obiektywem.

15.15 - 16.00 działanie zbiorowe | współpraca | rozwój wyobraźni

Wykorzystamy wszystkie elementy z warsztatów i stworzymy całkowicie autorską wypowiedź sceniczną, w którą włączymy wasze monologi, improwizację, ruch sceniczny, muzykę. Każdy zaproponuje coś od siebie. Reżyser będzie czuwał nad całością. Zagramy spektakl przed publicznością z muzyką graną na żywo!

Narzędzia

Muzyka

Za pomocą dźwięku uruchamiamy świadome i podświadome procesy myślowe, pozwalamy reagować ciału na muzykę, skupiamy się na tym co dźwięki tła oraz muzyka mogą przekazać widzowi. Czasem pozwalamy muzyce poprowadzić spektakl w nowym kierunku. Jesteśmy otwarci na przypadek i improwizację. Sięgamy zarówno po dźwięki tła, instrumenty etniczne jak i elektroniczne. Angażujemy uczestników do aktywnego współtworzenia muzyki, niezależnie od doświadczenia.

Film

Oswajamy aktorów z obecnością kamery i aparatem fotograficznym. Uczymy stać, pozować i mówić przed kamerą. Przeprowadzamy wywiady. Doprowadzamy do dyskusji na temat tego, co jest ważne w sztuce, w ludziach, w życiu. Zależy nam, aby każdy mógł zabrać głos. Aby każdy się otworzył i wypowiedział. Każdy uczestnik otrzyma pamiątkowy film z warsztatów oraz zdjęcia na płycie.

Scenografia

Sięgamy po proste rozwiązania scenograficzne, które mają być tylko dodatkiem, pomocą. Aktor znajduje się na pierwszym planie. Jest najważniejszy. Jego ciało, jego głos.

Sprzęt

Posiadamy własny sprzęt filmowy, nagraniowy, fotograficzny, oświetleniowy. Korzystamy z możliwości jakie dają wizualizacje i projekcje. Nagrywamy obraz, głos, montujemy film dokumentalny.

Prowadzący

Angelika Pytel (ur. 1989) - aktorka filmowa i teatralna, wokalistka, autorka tekstów, absolwentka Panstwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu. Absolwentka Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego w Warszawie oraz Studium Teatralnego im J. Osterwy w Bielsku-Białej. Zadebiutowała na II roku studiow w "Figlikach" w reż. Jadwigi Grygierczyk w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Prowadzi działalnosc artystyczną w ramach dwoch niezależnych projektow - PSYCHOTEATR i VIOLET ULTRA, uczestnicząc w licznych festiwalach teatralnych.

Sebastian Zakrzewski (ur. 1975) - zapalony żeglarz, z wykształcenia prawnik, z zamiłowania dziennikarz, z pasji filmowiec. Naukowo zajmował się kryminalistyką w szczegolnosci psychologią kryminalistyczną, wspołtworzył pismo literackie "Lsnienie. Kultura grozy", był wydawcą czasopisma literacko-kulturalnego "Cos na Progu. Kryminał. Horror. Opowiesci niesamowite" oraz wspołwłascicielem wydawnictwa "Dobre Historie". W 2011 r. laureat konkursu literackiego Gazety Wrocławskiej na opowiadanie kryminalne z Dolnym Śląskiem w tle. Od 2010 roku związany z Międzynarodowym Festiwalem Kryminału we Wrocławiu, gdzie prowadzi autorski panel "Nauka w praktyce śledczej". Obecnie współtworzy projekty artystyczne PSYCHOTEATR i VIOLET ULTRA, a także zajmuje się scenopisarstwem oraz reżyserią filmow dokumentalnych i fabularnych.

Paweł Rychert (ur. 1988) - hulaka i urwipołec. Klawiszowiec i producent, zamieszkały we Wrocławiu. Wspołzałożyciel zespołu Jabłonka oraz Pchełki, z ktorym goscił na największych polskich festiwalach muzycznych oraz grał w spektaklu dunskiego Mute-Comp. Physical Theatre. Wspołpracował z takimi zespołami i artystami jak: Valravn, Żywiołak, Variete, Melika, Mrs No One, Parassol.