powiększwersja do drukupoleć znajomemu

Warszawa. Czwarta edycja United Solo Europe

Po raz czwarty w Teatrze Syrena odbędzie się festiwal United Solo Europe. Mający już stałe miejsce na teatralnej mapie stolicy przegląd monodramów, zamyka jednocześnie teatralny sezon. Potrwa od 27 czerwca do 3 lipca.

Tak jak poprzednio, i w tym roku zgromadziliśmy na U.S.E najlepsze przedstawienia, które zdobyły już uznanie widowni w Nowym Jorku.

Podczas tegorocznej edycji będzie można obejrzeć pięć monodramów. Na otwarcie premiera "Spaghetti Poloneze" - spektaklu muzycznego w wykonaniu Moniki Mariotti. United Solo Europe zamknie występ Pablo Arana Gimeno z Tanztheater Wuppertal Piny Bausch.

Podczas trwania całego wydarzenia, w Teatrze Syrena będą odbywać się warsztaty aktorskie, prowadzone przez twórców, którzy wystąpią na festiwalu.

***

Opisy spektakli:

27.06, "Spaghetti Poloneze", Monika Mariotti

Czas trwania: 80 minut.

Monika Mariotti to urodzona we Włoszech aktorka, wokalistka, podróżniczka o polskich korzeniach. Karierę na scenie rozpoczęła w rzymskim Teatro India. W Polsce debiutowała w 2010 roku w wielokrotnie nagradzanym spektaklu "Kompleks Portnoya" (Teatr Warsawy). Dwa lata później przedstawiła muzyczny spektakl o Ninie Simone, p.t. "Moja Nina". W "Spaghetti Poloneze" Monika Mariotti żywiołowo wykonuje nowe aranżacje włoskich przebojów, wplatając w nie zaskakujące, polskie elementy. Występ Mariotti to coś więcej niż koncert, to muzyczno-kabaretowe show, zabawa z publicznością, podróż do barwnego świata włoskiej pop-kultury.

***

28.06, "Namely Muscles", Claire Porter

Czas trwania: 65 min.

Błazeński hołd złożony starannie wybranym mięśniom naszego ciała. Doktor Nickie Nom, dyplomowany lekarz medycyny sądowej, cytuje fragmenty swojego zbioru wierszy "Po prostu mięśnie". Czytanie w pewnym momencie staje się zabawnie nieporadne. Tak się dzieje, kiedy doktor zaplątuje się we własnych grach słownych...

***

29.06, "Bio - hazard", Sarah Elizabeth Greer

Czas trwania: 90 min.

Sarah wychowuje się w pobożnej rodzinie potomków holenderskich imigrantów w Pensylwanii. Wzrastając w społeczności Amiszów, czuje, że nie pasuje do otoczenia. Kocha swoich adoptowanych rodziców i sama czuje się kochanaKiedy odnajduje ją biologiczna matka, świat Sarah wywraca się do góry nogami. Monodram "Bio - hazard" to opowiedziana z przymrużeniem oka opowieść o zagubieniu i odnajdywaniu własnej drogi, doceniona przez samego Roberta De Niro, który uznał, że to materiał na dobry film.

***

30.06, "Don't Cry for Me Banks of Wall Street", Clyde Engle

Czas trwania: 60 min.

Musical na jednego aktora - opowieść o ambitnym studencie prestiżowego college'u, rozdartym między wyborami serca i rozumu. Urodzony w rodzinie finansistów, powinien kontynuować tradycję i szkolić się w kierunku bankowości. On marzy jednak o występowaniu na Broadwayu. Kiedy trafia do Nowego Jorku na staż w banku na Wall Street, odwiedza go Dobra Wróżka, pomagając w życiowych wyborach.

***

1.07, "The last call. A micro-play from a story by Jean Cocteau", Alfredo Tauste

Czas trwania: 45 min.

Adaptacja "Głosu ludzkiego" Jeana Cocteau. Bohaterka oczekuje na telefon, od którego zależy jej życie. Przepełniona nadzieją i desperacją, samotna w wielkiej metropolii, jest skłonna do trwania w kłamstwie byleby uratować to, co najcenniejsze - uczucie drugiej osoby. Jest rozdarta, ale i gotowa do poświęceń. Nie chce być sama. Całość rozgrywa się podczas jednej rozmowy telefonicznej. To monodram - podróż w najintymniejsze zakątki ludzkiej duszy.

***

2.07, "Auditions, Zoe's Auditions", Suzanna Geraghty

czas trwania: 70 min.

Satyra na komercyjny teatr. Perypetie uroczej, lecz niedocenianej aktorki Zoe, która marzy o wielkiej roli i życiowej szansie na scenie. Oddalając się coraz bardziej od marzenia o występach w klasycznych dramatach, Zoe zdaje sobie sprawę, że przynajmniej poznała lepiej samą siebie. Zabawny spektakl, dzięki któremu widz doceni wiarę w siebie i swoje marzenia, podążając za myślą Oscara Wilde'a: "Bądź sobą, wszyscy inni są już zajęci".

***

3.07, " 17 centimtres", Pablo Aran Gimeno i Jorge Puerta Armenta

Uczta dla wielbicieli teatru tańca, prezentowana przez członków zespołu Piny Bausch - Tanztheater Wuppertal Pina Bausch. Spektakl opowiada o mężczyźnie znajdującym się na życiowym zakręcie. Bohater doświadcza bolesnej przemiany. Jest zagubiony, co wyraża ekspresyjnym tańcem na granicy z szaleństwem, po którym przychodzi spokój. Targają nim niekończące się emocje, to znów opada z sił...

***

Kalendarium warsztatów United Solo Europe:

27.06. Claire Porter godzina. 11.00

28.06. Sarah Elizabeth Greer, godzina 11.00

29.06. Clyde Engle, godzina. godzina 11.00

1.07. Suzanna Geraghty, godzina 11.00

2.07 Alfredo Tauste/Rafael Abolafia, godzina 11.00

27 czerwca - Claire Porter - Tekst i ruch sceniczny.

Tematem warsztatów jest to, w jaki sposób tekst dramatyczny determinuje ruch aktora na scenie. W codziennym życiu ciągle poruszamy się i mówimy jednocześnie, jednak rzadko zastanawiamy się, w jaki sposób jedno wpływa na drugie. Punktem wyjścia dla ćwiczeń będzie jeden pomysł na akcję na scenie, na podstawie którego zadania aktorskie będą rozbudowywane o kolejne elementy, rozważając potencjalne rozwiązania aktorskie. Na poziomie tekstu i ruchu.

28 czerwca - Sarah Elizabeth Greer - Własne przeżycia jako źródło inspiracji na scenie.

Osobiste przeżycia mogą być doskonałą inspiracją do pobudzenia własnej kreatywności. Uczestnicy rozpoczną ten warsztat od analizy kilku tekstów scenicznych i zastanowią się nad tym, jak autorzy wykorzystali własne, często traumatyczne doświadczenia, by wokół nich zbudować całe przedstawienie. Podczas warsztatów uczestnicy poznają techniki pomagające przełamać stres związany z opowiadaniem własnych historii przed publicznością - podążając w kierunku teatralnego katharsis.

29 czerwca - Clyde Engle - Jak dojść na szczyt musicalowej kariery i się nie zmęczyć.

Motywem przewodnim zajęć będą najbardziej znane spektakle musicalowe i historie, jakie w nich są opowiadane. Zajęcia będą podzielone na trzy części: wprowadzenie o tej formie teatralnej, ćwiczenia praktyczne i wskazówki dotyczące przesłuchań. Uczestnicy mogą przynieść nuty do ulubionych musicalowych przebojów, które posłużą do części praktycznej. Zainteresowani będą mogli dowiedzieć się o przygotowaniach do castingów aktorskich w musicalach prezentowanych na Broadwayu i londyńskim West Endzie. Dowiedzą się, gdzie należy się zgłaszać, czego się spodziewać i jak przygotować, by odnieść sukces. Przygotowanie muzyczne nie jest wymagane.

1 lipca - Suzanna Geraghty - Praca nad spektaklem komediowym.

Komedia ma swoje własne tempo, bazujące na pierwotnym, czystym i naturalnym odruchu, jakim jest śmiech. To podstawa całego komediowego świata. Co sprawia, że postać jest zabawna? Dlaczego konkretna sytuacja jest śmieszna? Poszukamy odpowiedzi na te pytania, m. in. przy użyciu improwizacji i pantomimy. Uczestnicy dostaną narzędzia, które w połączeniu z ich osobowością, pomysłami i inwencją posłużą do stworzenia krótkich komediowych scenek.

2 lipca - Alfredo Tauste i Rafael Abolafia - Ruch, przestrzeń i rekwizyty.

W jaki sposób zamienić neutralną przestrzeń w miejsce personalnych przeżyć postaci? Uczestnicy zbadają, jak dostosować choreografię i ruch sceniczny do różnych typów przestrzeni, by osiągnąć efekt intymnego i osobistego kontaktu z widownią. Przedmiotem analizy będzie to, jakie rekwizyty należy dobrać, by osiągnąć zamierzony efekt, jak również to, jakie emocje są przywoływane przez różne przedmioty.